کد خبر: ۹۵۴۲

حکیم مهر - مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی از ابلاغ مصوبات سفر چهارم هیأت دولت به استان خبر داد و گفت: در این سفر از 8 مصوبه 7 مورد با اعتباری بیش از 10 میلیارد تومان ابلاغ شده است.

آقامیری تنها مصوبات ابلاغ نشده این سفر را اجرای طرح مشترک با کشورهای همسایه و ایجاد پارک دوستی عنوان کرد و افزود: این مصوبه به تبادل نظر با کشور همجوار نیاز دارد. وی که در سفر به بجستان و بازدید از عرصه های طبیعی این شهرستان با خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: از جمله محورهای اساسی و مهم این مصوبات حفظ منابع حیاتی آب و هوا و خاک می‌باشد.
وی یادآور شد: زمینه انجام مطالعات در حد یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای این اولویتها فراهم شده که مطالعات آب در شهرهای گناباد، تربت جام، سرخس و کاشمر و مربوط به هوا در شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و کاشمر خواهد بود.
آقامیری یکی از مباحث عمده استان را قاچاق گونه‌های حیات وحش دانست و گفت: محیط زیست تلاش می‌کند گونه‌های حیات وحش غیر بومی و غیر سازگار با جغرافیای طبیعی وارد طبیعت استان نشود.
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه در حوزه خراسان رضوی از ناحیه شرقی دچار مشکل هستیم افزود: همه ساله از مرز افغانستان و پاکستان مواجه با قاچاق گونه های زیستی بخصوص پرندگان هستیم که از آن جمله می‌توان به پرندگانی مانند مینا اشاره کرد که از حوزه جنوب شرقی استان بیش از 300 تا 400 عدد پرنده ضبط شده است.
وی با اشاره به موضوع اخیر دو توله خرس و چهار توله شیر در مشهد گفت: متولیان باغ وحش گفته اند از زاد و ولد گونه های باغ وحش بوده‌اند و چون خوب حفاظت نشده‌اند رها شده‌اند، در حالی که معتقدیم بحث قاچاق در این امر دخیل بوده، چون گونه های مرفولوژی با متولدین باغ وحش همخوانی ندارند و مسؤولان باغ وحش به مراجع قضایی معرفی و پرونده در دست بررسی است و ما آن را دنبال می‌کنیم.
آقامیری اظهار داشت: ما باظرفیتهای چنین قاچاقی مواجه هستیم و کسانی که مبادرت به این کارها می کنند، خیانت به جامعه تنوع زیستی کرده و در بلند مدت به تنوع زیستی کشور زیان می رسانند و با توجه به اینکه حجم و اندازه سرمایه زیستی کشور از منابع نفتی بیشتر است و هنوز کمتر از 2 درصد آن در خدمت رفاه جامعه قرار نگرفته، می‌طلبد با تلاش و جدیت بیشتر این موهبت الهی را در بحث غذا، درمان و تأمین تکنولوژی به کار ببریم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه