کد خبر: ۹۵۱۷

حکیم مهر - در برنامه تلویزیونی «پایش» که به مناسبت سال حمایت از تولید ملی به راه افتاده است، مسئولان دولتی و بخش خصوصی یکدیگر را به عنوان مقصر نابسامانی چندماهه در بازار مواد لبنی معرفی کردند تا بینندگان، در نهایت گاو‌ها را به عنوان مقصر اصلی قلمداد نمایند.

مصیب محمدیان شمالی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با برنامه تلویزیونی «پایش»، علت نابسامانی‌ها در بازار لبنیات را متوجه عدم ایفای تشکل‌های بخش خصوصی به وظایفشان دانست.

وی با تاکید بر این که گران شدن لبنیات، دلایل مختلفی چه در حوزه تولید و چه در حوزه عرضه دارد، گفت: «اساسا در حوزه تولید بین دولت و بخش خصوصی تکالیفی متصور است و من فکر می‌کنم با توجه به شرایط خاص کشور که مربوط به محدودیت‌های تحریم است، بخش خصوصی به وظایف خود عمل نکرده است.»

محمدیان افزود: «اثرات تحریم‌ها قابل انکار نیست اما آنچه که مسلم است بخش خصوصی و تشکل‌ها تکالیفی دارند که باید اجرا کنند. همان اندازه که مسئولان دولتی نقش دارند، خود بخش خصوصی هم به فکر نبود و تدابیر لازم را اتخاذ نکرده است.»

وی از پاسخ صریح به این سوال که آیا این خبر درست است که از این پس همه واردکنندگان خوراک دام و طیور باید از طریق شرکت پشتیبانی امور دام اقدام کنند، خودداری کرد و پاسخ نداد که آیا قرار است انحصار واردات خوراک دام و طیور دوباره همچون دهه ۶۰ به این شرکت واگذار شود یا خیر.

محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های سراسری لبنی ایران دیگر مهمان تلفنی برنامه تلویزیونی پایش بود، با رد ادعای دولتی‌ها که علت گرانی‌ها به این اتحادیه بازمی‌گردد، گفت: آنچه که برای این صنعت مشکل ایجاد کرده، کمبود شیر خام به علت کاهش تولید است. وی دلیل کاهش تولید شیرخام را هم، افزایش قیمت نهاده‌ها و خوراک دام عنوان کرد که صرفه صنعت دامداری را کاهش داده است.

وی گفت:‌در سال ۹۰، شیر خام را از دامدار ۴۰۰ تومان می‌خریدیم که امسال با ۱۰۰ درصد رشد به ۸۰۰ تومان افزایش یافته است و به همین سبب افزایش قیمت مواد لبنی، اجتناب‌ناپذیر است.

قرار بود حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در برنامه پایش به سوالات و شبهات درباره علل نابسامانی بازار لبنی پاسخ دهد، اما وی تلفن خود را پاسخ نداد تا بدین ترتیب، مقصر گرانی مواد لبنی، «گاوها» معرفی شوند.

برنامه پایش یکشنبه شب (18 تیر 91) از شبکه یک سیما پخش شد.

 

 

نظر شما
ادامه