کد خبر: ۹۴۳۳

حکیم مهر - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: منطقه سرافرازان کانون سالک مشهد است.

دکتر رضا سعیدی روز 13 تیر ماه در نشست خبری بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که در دفتر معاون بهداشتی دانشگاه برگزار شد، افزود: مکان‌هایی مانند سرافرازان که کانون سالک در مشهد است به علت بافت و ساخت و ساز بی‌رویه دچار مشکل شده‌اند.

وی تصریح کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از دو نظر اقتصادی و بهداشتی اهمیت دارد، از نظر بهداشتی تحت تاثیر قرار دادن سلامت و از لحاظ اقتصادی، خسارات عمده‌ای است که این بیماری‌ها به صنایع غذایی و دامداران وارد می‌سازد و هزینه‎های درمانی افراد اطلاق می‌شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: در فرانسه هر مورد تب مالت حدود دو هزار دلار هزینه درمان و 800 دلار هزینه از کار افتادگی دارد همچنین بیماری سل در گاو کاهش 30 درصدی شیر، افت تولید مثل و کاهش ارزش دامی گاو می‌گردد که در آمریکا این بیماری حدود 100 میلیارد دلار یعنی سالیانه 125 میلیارد دلار آمریکا ضرر اقتصادی می‌رساند.

وی اظهار کرد: در بحث سالک مشهد یکی از مناطق مهم است که در چند سال اخیر سیر تحولی داشته به طوری که این میزان در سال 88، 5 هزار و 600 مورد، در سال 89، 3 هزار و 500 مورد در سال 90 این میزان به 3 هزار و 200 مورد کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بحث حیوان گزیدگی 10 درصد کل کشور را دارا هستیم، ادامه داد: بیش از 12 هزار مورد حیوان گزیدگی اعلام شده است که 82 درصد آن ناشی از گازگرفتگی سگ و 13 درصد آن مربوط به گربه است که به دنبال گازگرفتگی هاری مطرح می‌شود که علی‌رغم 12 هزار و 275 مورد گازگرفتگی که در سال قبل گزارش شده هیچ مورد هاری گزارش نشده است.

وی گفت: هزینه درمان حیوان گزیدگی برای هر فرد 100 هزار تومان است و هر فرد به وسیله بهترین واکسن‌های موجود که از فرانسه وارد می‌شوند، درمان می‌شوند.

سعیدی در خصوص تب کریمه کنگو خاطرنشان کرد: 15 مورد مثبت از 81 مورد مشکوک، مشخص شده که دو مورد فوتی داشتیم که به دلیل آن اطلاع رسانی خوب به مردم و رعایت نکات بهداشتی است.

وی گفت: بیشترین میزان تب کنگو در خراسان و سیستان و بلوچستان است که ذبح دام و داشتن مرز مشترک با افغانستان عامل اصلی افزایش آمار است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه