کد خبر: ۹۴۰۲

حکیم مهر - روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خبری به شرح زیر منتشر کرد :

 

در آستانه 13تیرروز ملی مبارزه با زئونوزها مطرح گردید:

تلقیح بیش از 1 میلیون و ششصد هزار نوبت سرراس دام بر علیه بیماریهای مشترک بین انسان و دام در کهگیلویه وبویراحمد
مدیرکل دامپزشکی استان گفت: 13 تیرماه به نام روزملی مبارزه با زئونوزها (بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ) در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است که اهمیت این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست.
وی با اشاره به 832 عامل عفونی شناخته شده در انسان بیش از 60% عوامل را مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد و گفت: دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی در خط مبارزه با بیماریهای مشترک هستند که خود از قربانیان این بیماری بوده و فصل مشترک دوحرفه پزشکی و دامپزشکی همین بیماریهای مشترک  می باشد.
دکتر صادقی همزمان با روز ملی مبارزه با زئونوزها گفت: دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد در راستای اجرای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر کنترل و پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام در سه ماهه اول سالجاری تعداد یک میلیون و ششصدو سی و شش هزارو سیصدو سه راس دام سبک و سنگین را بر علیه بیماریهای مشترک از قبیل بروسلوز ، هاری ، شاربن و ... واکسینه نموده اند.
مدیرکل دامپزشکی استان از خونگیری تعداد 984 راس دام سبک و سنگین جهت تشخیص بیماری بروسلوز در طی همین مدت خبر داد و گفت: یکی از بیماریهای مشترک مهلک ، بروسلوز یا تب مالت بوده که هرساله دامپزشکی بر اساس رسالت خود اقدام به خونگیری ، شناسائی دامهای رآکتور و کشتاردامهای بروسلوز می نماید که از این تعداد تنها یک راس گاو رآکتور شناسائی و کشتار گردید.
وی تست توبرکولین (جهت تشخیص سل ) در جمعیت دامی را از دیگر فعالیت های دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد جهت کنترل و پیشگیری از بیماری سل عنوان کرد و گفت : در همین راستا تعداد 560 راس دام تست که خوشبختانه موردی مبنی بر مسلول بودن دامهای استان در این مدت ثبت نگردیده است.
وی رعایت نکات بهداشتی فردی و گروهی و همچنین رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی را مهمترین راهکار جهت کنترل و پیشگیری ، همسو با فعالیت های واکسیناسیون ، تست ها و آزمایش های تفریقی دامپزشکی بیان نمود.

گفتنی است این خبر در حالی منتشر شده که روز ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان از تقویم رسمی کشورمان حذف شده است!

علاوه بر مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، برخی دیگر از مسئولین نظیر مدیرکل دامپزشکی فارس، سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل، رئیس شبکه دامپزشکی بافت وغیره هم به روز ملی مبارزه با زئونوزها در مصاحبه خود اشاره نموده اند و این در حالی است که اشاره‎ای به حذف این روز نداشته و برای بازگشت آن به تقویم ابراز امیدواری ننموده‎اند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه