کد خبر: ۹۲۸۳

حکیم مهر - اگرچه سوسک جزو یکی از منفورترین موجودات محسوب می شود و بیشتر افراد آرزوی مرگ این حشره موذی را دارند، اما محو شدن سوسک از روی زمین عواقب خطرناکی برای محیط زیست در پی خواهد داشت!

«سرینی کامهامپاتی» رئیس دپارتمان بیولوژی دانشگاه تگزاس و کارشناس جهانی گونه های مختلف سوسک تأکید می کند: ناپدید شدن پنج تا 10 هزار گونه سوسک عواقب به مراتب خطرناک تری از کثیف شدن آپارتمان با حضور این حشرات دارد.

حشرات یکی از منابع غذایی مهم برای پرندگان و پستانداران کوچک حشره خوار ماند موش و موش صحرایی هستند.

اگرچه سوسک تنها منبع غذایی این موجودات محسوب نمی شود، اما کاهش جمعیت گونه های مختلف سوسک منجر به کاهش چشمگیر جمعیت موجودات تغذیه کننده از آنها خواهد شد.

زنبورهای انگلی که برای ادامه حیات به تخم های سوسک های انگلی وابسته هستند، ‌با نابودی سوسک قطعا منقرض خواهند شد.

کاهش جمعیت موش و موش خرما در اثر نابودی سوسک ها نیز بر جمعیت گونه های مختلف گربه شامل اهلی و وحشی، کایوت، گرگ، بسیاری از خزندگان، گونه های مختلف پرندگان شکاری مانند عقاب تأثیر منفی خواهد گذاشت.

به گفته دانشمندان اما انقراض گونه های سوسک ها می تواند حتی چرخه حیاتی نیتروژن را نیز مورد تهدید قرار داده و سلامت جنگل ها را با خطر جدی مواجه سازد. اغلب سوسک ها از مواد آلی فاسد شده حاوی مقادیر بالای نیتروژن تغذیه می کنند و مدفوع این حشرات نیتروژن را به خاک باز می گرداند که مورد استفاده گیاهان قرار می گیرد.

در حقیقت، حیات بسیاری از حیوانات دوست داشتنی، سلامت طبیعت و حتی انسان در گرو زندگی و ادامه حیات همین سوسک های منفور است!

 

نظر شما
ادامه