کد خبر: ۹۲۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی گیلان از کنترل تب کنگو در این استان خبر داد و گفت: هنوز هیچ آماری از انتقال بیماری کنگو به انسان در استان تایید نشده است.
دکتر علی بشری‌معافی با اشاره به انتقال بیماری تب کنگو از طریق کنه از حیوان به انسان، اظهار کرد: تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن حیوان موثرترین راه مبارزه با این بیماری است.

وی با بیان اینکه از کشتارگاه‌ها خواسته شده گوشت را قبل از ورود به بازار در سردخانه سرد کنند، افزود: گوشتی که بین دمای صفر تا4 درجه و به مدت 24 ساعت در سردخانه نگه داشته شود مشکلی پیدا نمی‌کند.

این مسئول، به نگه‌داری دل و جگر دام تا 48 ساعت در سرما اشاره کرد و گفت: بیشتر کشتارگاه‌های استان پیش‌سردکن دارند اما کشتارگاه‌های شرق گیلان باید بیشتر در مصرف گوشت به این مسئله توجه داشته باشند زیرا کشتارگاه‌های شرق استان فاقد سردخانه هستند.

وی، با اشاره به گزارش دو مورد انتقال بیماری تب کنگو به انسان در گیلان، اذعان کرد: در گیلان موارد مشکوک دیده شده اما هنوز هیچ موردی تایید نشده است.

بشری‌معافی با تاکید بر اینکه این بیماری در گیلان تحت کنترل است، افزود: دامداران توجه داشته باشند با مشاهده کنه روی بدن دام به ویژه پستان گاو در هنگام دوشیدن شیر از دست زدن به آن خودداری کرده و برای جدا کردن کنه از دام حتما از انبر و یا دستکش استفاده کنند.

وی افزود: زنانی که شیر می‌دوشند بیشتر توجه کنند زیرا پستان گاو به دلیل داشتن پوست نازک محل تجمع کنه در این قسمت است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان، با بیان اینکه برای مقابله با کنه سم زیادی خریداری شده است که به‌زودی توزیع می‌شود، یادآور شد: این بیماری با شیوع گرما زیاد می‌شود و با به پایان رسیدن تابستان بیماری نیز فروکش می‌کند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سودابه
|
-
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
1
0
آقای دکتر بشری از کدوم سم حرف می زنید؟اگه خریداری کردین چرا به دست روستایی ها نرسیده؟اصن اگه سم تو کشور پخش می شد اینقدر این بیماری رایج نمی شد که شایدم سم خریدین ولی ....بیچاره روستا یی ها که هنوز منتظرن....
نظر شما
ادامه