کد خبر: ۹۲۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، ساوه، بافت، گلپایگان، کوهبنان، اردبیل و ارزوئیه + تصاویر

 

به مناسبت هفته جهادکشاورزی صورت گرفت:
ملاقات رئیس جهادکشاورزی و مدیرکل دامپزشکی قم با امام جمعه این شهرستان


رئیس جهادکشاورزی ومدیرکل دامپزشکی استان قم درهفته جهادکشاورزی باامام جمعه این شهر دیدارنمودند.
به مناسبت فرارسیدن هفته جهادکشاورزی وسالروزتاسیس جهادکشاورزی(جهادسازندگی) به فرمان رهبرکبیرانقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) رئیس سازمان جهادکشاورزی، مدیرکل دامپزشکی استان قم به همراه جمعی ازمدیران ،معاونین ومسئولین مربوطه با امام جمعه قم وتولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) دیدارنمودند.

دراین ملاقات رئیس سازمان جهادکشاورزی به بیان عملکرد این سازمان درسال گذشته وتشریح برنامه ریزی واقدامات درحال اجرادرسال آتی باتوجه به نامگذاری سال 91 ازطرف مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پرداخت.

سپس حجت الاسلام سعیدی ضمن تبریک فرارسیدن هفته جهادکشاورزی وسالروزتاسیس جهادسازندگی به فرمان معمارکبیرانقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) بیان داشت : ماهمه بایدازیک نظام هماهنگ حمایت و در تنگناه ها ازسیره ائمه اطهار استفاده کنیم.

وی درادامه باتوجه به کویری بودن قم افزود : آنچه که درقم باعث بالندگی است وجود شجره طیبه بی بی حضرت فاطمه معصومه (س) است و باید به استان قم به عنوان یک منطقه ویژه نگریست وهرکس به نوبه خوددرجهت حرکت روبه جلودراین شهرمقدس تلاش نماید که اجرآن نیز باکریمه اهلبیت (س) خواهدبود.درپایان حاضرین نمازجماعت رابه امامت امام جمعه قم اقامه نمودند.

 

---------------------------

 

اجرای طرح پیشگیری از بیماری های انگلی دام در ساوه آغاز شد


رییس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: اجرای طرح پیشگیری از بیماری های انگلی دام در هفته جاری در این شهرستان آغاز شد.
'مرتضی میر اسلامی' افزود: این طرح به منظور مبارزه با انگل های خارجی دام صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: اجرای سمپاشی رایگان اماکن دامی در مناطق روستایی از جمله اقداماتی است که در طرح مذکور اجرا می شود.


وی بیان کرد: طرح پیشگیری از بیماری های انگلی دام، نقش به سزایی در پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام از جمله (CCHF ) تب کریمه کنگو و کاهش خسارت بیماری های ناشی از آن دارد.
میر اسلامی گفت: انگل های خارجی بدن دام به انگل هایی از جمله کنه گفته می شود که بر روی بدن دام وجود دارد و باعث انتقال بیماری های خطرناک دامی مانند تب کریمه کنگو می شود.
میراسلامی گفت: علاوه بر این، کلاس های آموزشی با همکاری مرکز بهداشت و درمان ساوه و اتحادیه قصابان برای اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی شهروندان برگزار می شود.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام است که از طریق خون و گوشت آلوده منتشر می شود.

-----------------------------

 

10هزار راس دام در بافت بر علیه بروسلوز مایه کوبی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی بافت از مایه کوبی 10 هزار راس دام طی سال جاری در بافت خبر داد.
سمیه صادقی اظهار داشت: بروسلوز یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که برای جلوگیری از شیوع آن دامپزشکی بافت اقدام به مایه کوبی 10 هزار راس دام سبک طی سال جاری کرده است.

این مقام مسئول بیان داشت: از جمله علائم این بیماری می توان به سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و عقیمی و نازایی اشاره کرد.
این مسئول یادآور شد: ابتلا به این بیماری در انسان از طریق صرف غیربهداشتی فرآورده‌های شیر و گوشت آلوده دام است.
وی گفت: پیش بینی می شود در پایان این طرح یکصد و هشتاد هزار راس دام بر علیه این بیماری در بافت مایه کوبی خواهند شد.
این مسئول یادآور شد: مشکل خاصی در زمینه شیوع بیماری های دامی در میان دام های بافت مشاهده نشد و وضع دام و طیور در شهرستان بافت طبیعی است.
صادقی گفت: همکاری دامداران با گروههای واکسیناسیون دام از جمله موارد مهم در مبارزه با این بیماری و کاهش تلفات احتمالی و زیان اقتصادی است.

 

------------------------------

 

سمینار آموزشی ترویجی بیماری تب کنگو در شهرستان گلپایگان، اصفهان برگزار شد


 سمینار آموزشی یک روزه به همت شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان با موضوع راههای پیشگیری و مبارزه با بیماری تب کریمه کنگوودر سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاوزری این شهرستان برگزار شد.


در این سمینارآموزشی که برای چوبداران ، قصابان ، سلاخان ، مدیران و کارکنان رستورانها ، کبابی ها و تالارهای پذیرایی برگزار شد، مسئولین جهاد کشاورزی ، نیروی انتظامی ،محیط زیست ،همکاران بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی شهرستان نیزحضور داشتند.

دکتر غفاری رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان به خطرات و راههای مبارزه و پیشگیری از انتقال این بیماری اشاره کرد و رعایت مسایل بهداشتی را در محیط کار الزامی دانست.

در ادامه نیز دکتر شجاعی معاونت شبکه دامپزشکی شهرستان و کریمی کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان در این رابطه مطالبی ارائه دادند.

 لازم به توضیح است که حجت الاسلام رضائی، ناظر شرعی کشتارگاه دام شهرستان نیزسخنانی در رابطه با ذبح اسلامی و اهمیت رعایت موارد بهداشتی از دیدگاه اسلام بیان کرد.

-------------------------------

 

رئیس دامپزشکی کوهبنان:
تب کریمه‌کنگو از طریق گوشت منتقل نمی‌شود


رئیس دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: بیماری تب کریمه‌کنگو از طریق گوشت و فرآورده‌های دامی منتقل نمی‌شود.
محمود زین‌الدینی در کارگاه آموزشی بیماری تب کریمه‌کنگو با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری اظهار داشت: بیماری از دو طریق نیش کنه آلوده و تماس با ترشحات دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سمپاشی برای از بین بردن کنه و مراقبت در برابر نیش کنه و پرهیز از تماس با ترشحات دام حین ذبح با پوشیدن لباس کار مناسب، چکمه، دستکش، ماسک و عینک را از راه‌های جلوگیری از ابتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو است.

زین‌الدینی با بیان اینکه بیماری کریمه‌کنگو در دام علائمی ندارد و تشخیص بیماری در دام مشکل است، افزود: دام فقط به مدت یک هفته دارای تب خفیفی است و در این مدت یک هفته کنه‌های روی بدن دام به ویروس بیماری آلوده می‌شوند و این کنه‌های آلوده بعد از جدا شدن از بدن دام می‌توانند برای انسان‌ها و سایر دام‌ها بیماری‌زا باشند.

وی بیان داشت: هر ساله با افزایش فعالیت کنه‌ها در فصل بهار و تابستان موارد رخداد بیماری افزایش می‌یابد و بیماری را با نقل و انتقال و قاچاق دام هم در ارتباط دانست و گفت بیماری در ایران و تمام کشورهای همسایه ایران وجود دارد.

زین‌الدینی خاطرنشان کرد: بیماری از طریق گوشت و فرآورده‌های دامی منتقل نمی‌شود و جای نگرانی از این لحاظ وجود ندارد.

وی به شهروندان توصیه کرد گوشت را صرفاً از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند و برای افزایش کیفیت بهداشتی و غذایی گوشت باید به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

 

--------------------------------

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل:
خرید دام‌های فاقد مجوز قرنطینه ممنوع است


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: عدم خرید دام‌های فاقد مجوز قرنطینه‌ای از استان‌های دیگر و خرید دام از مکان‌های دارنده گواهی بهداشتی سیاست ما در سال جاری است.
دکتر صادق صالحی اظهار داشت: طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله در اردبیل آغاز شده که این طرح با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در جمعیت دام‌های سنگین و در کلیه واحدهای اپیدمیولوژیک صنعتی و روستایی در مدت 30 روز کاری اجرا خواهد شد.

این مسئول ابراز داشت: هزینه واکسن و واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور تامین شده و تزریق آن به صورت رایگان در کلیه روستاها و دامداری‌های استان انجام می‌گیرد.

صالحی در خصوص ضرورت اجرای این طرح بیان داشت: با توجه به سرعت بالای انتشار بیماری که ممکن است از نظر اقتصادی خسارت زیادی را به روستائیان و دامپروران منطقه وارد کند اجرای این طرح علاوه بر ایجاد ایمنی همگن و پایدار در پیشگیری از بیماری و کنترل آن بسیار مهم خواهد بود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: مایه‌کوبی دام‌ها و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای مهمترین راه کنترل بیماری تب برفکی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: خرید دام از مکان‌های دارنده گواهی بهداشتی، خودداری از خرید دام‌های فاقد مجوز قرنطینه‌ای از استان‌های دیگر، مبارزه با قاچاق دام و توجه به توصیه‌ها و برنامه‌های بهداشتی ارائه شده و همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی را از دیگر راه‌های مبارزه با این بیماری اعلام کرد.

وی در ادامه از کلیه دامداران استان اردبیل خواست با توجه به ضرورت تحقق کامل اهداف اجرای طرح، همکاری‌های لازم را با اکیپ‌های سیار، مایه‌کوبی دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون و مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام و در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند.

 

-------------------------------

 

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی
دامپزشکی ارزوئیه خدمات رایگان ارائه می‌دهد


رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی خدمات دامپزشکی رایگان به دامداران این شهرستان ارائه می‌شود.
مرضیه صادقی با تبریک هفته جهاد کشاورزی به همه تلاشگران این عرصه اظهار داشت: این شبکه از 21 خرداد ماه به مدت یک هفته به مناسبت هفته جهاد کشاورزی آماده ارائه هرگونه خدمات رایگان درمانی به دامداران است.

وی افزود: همچنین در این هفته کلاس آموزشی برای دامداران با موضوع بررسی راهکارهای افزایش میزان تولید شیر و ... با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی در سطح شهرستان برگزار شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه خاطرنشان کرد: در این کلاس ضمن بررسی یک سری از بیماری‌های دامی از قبیل تب و ... با توجه به قرار گرفتن در سال تولید ملی به بیان راهکارهایی در مورد افزایش میزان تولید شیر و گوشت و محصولات دامی برای دامداران پرداخته شد.

صادقی تصریح کرد: همزمان با برگزاری کلاس آموزشی یک اکیپ دامپزشکی در سطح روستاها برای انجام سمپاشی و سایر اقدامات رایگان دامپزشکی از قبیل واکسیناسیون و اقدامات درمانی فرستاده تا حدی از مشکلات دامداران کم شود.

وی از همه دامداران درخواست کرد در صورت بروز هرگونه مشکل به شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه مراجعه کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
0
0
آقاي رييس محترم دامپزشكي كوهبنان- تب كنگو از طريق گوشت منتقل نمي شود؟!! لطف كنيد دامداران را راهنمايي نفرماييد. وشما همكار محترم آقاي دكتر لطفي زاده،چون اين سايت بعنوان مرجع براي بسياري از خوانندگان مي باشد لذا درج مطالب غلط علمي مي تواند در گمراهي آنان موثر باشد.
مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
0
0
بیننده محترم - با تشکر از بازدید و دقت شما / به نظر می رسد مقصود عدم انتقال بیماری از طریق مصرف گوشت طبخ شده باشد که امری صحیح است.
نظر شما
ادامه