کد خبر: ۹۰۵۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، جوین، فارس، مرکزی، گلپایگان، آذربایجان شرقی، املش و گلستان

 

مصونیت گوشتهای کشتارگاههای خراسان شمالی از تب کنگو/ مردم نگران نباشند


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دام دامپزشکی خراسان شمالی گفت: هیچ اثری از بیماری تب کریمه کنگو در خراسان شمالی مشاهده نشده است.

حسن قاسمی افزود: هیچ اثری از بیماری تب کریمه "کنگو" در خراسان شمالی دیده نشده و اهالی استان می‌توانند با خیال آسوده گوشت قرمز مورد نیاز خو را از قصابی‌های مجاز خریداری کنند.
وی اظهار داشت: این بیماری نخستین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد.
قاسمی افزود: در سال 1969 معلوم شد پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است که در سال 1956 در کنگو مشاهده شده است از این رو ارتباط این دو مکان و بیماری باعث اسم فعلی شد.
وی گفت: این بیماری در انسان، همراه با مرگ و میر حدود 30 درصد با شیوع بیمارستانی بالا، قربانی می‌گیرد.
قاسمی افزود: شیوع این بیماری از طریق گوشت قرمز است و اکنون تمام کشتارگاه‌های استان از آن مصون هستند.
وی یادآور شد: بیماری تب کنگو مشترک بین انسان و دام و در دام بی علامت است و کشتارگاه‌های غیر مجاز می‌توانند ناقل آن باشند.
رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بر لزوم خریداری گوشت از شبکه توزیع بهداشتی تاکید کرد و گفت: اهالی استان می‌توانند با خیال آسوده گوشت قرمز موردنیاز را از قصابی‌های مورد تایید اداره کل دامپزشکی خریداری کنند و به پیامکهای ارسالی و شایعات رایج درباره آلودگی گوشت‌های استان بی اعتنا باشند.
تب کریمه (کنگو) یک بیماری تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

 

----------------------------

 

موردی درخصوص تب کنگو در شهرستان جوین نبوده است

 
رئیس شبکه دامپزشکی جوین گفت : موردی از تب کریمه کنگو در شهرستان جوین دیده نشده است.

دکتر سید مهدی افتخار زاده افزود : عامل اصلی بیماری تب کنگو ،کنه ای به نام 'هیالوما ' است که جز بیماری مشترک دام و انسان به شمار می رود.

وی به اقدامات انجام گرفته شبکه دامپزشکی جوین اشاره کرد و گفت: توزیع 240لیتر توزیع سم به صورت رایگان برای سمپاشی اماکن دامی و حمام دام در باره مقابله با کنه انتقال بیماری، مبارزه با حمل نقل و قاچاق دام و عامل دیگر آن احداث و تجهیز پیش سرد کن در کشتار گاه های شهرستان از جمله اقداماتی می باشد که انجام شده است.

رییس دامپزشکی جوین افزود : برای مقابله با این بیماری کلاس های آموزشی و توجیهی برای 24 نفر از کارگران و کارکنان کشتارگاه ها و قصاب های شهر برگزار شده است و همچنین برای آگاهی مردم با این بیماری ، تراکت های آموزشی بین ادارات و آموزش و پرورش شهرستان توزیع شده است.

دکتر افتخار زاده گفت: هم اکنون در سطح شهرستان 135 هزار راس دام سبک و 10هزار و 500 راس دام سنگین موجود می باشد که واکسیناسیون آبله و شاربون برای دام های سبک در حال اجرا می باشد و واکسناسیون مبارزه با تب برفکی گاوی مرحله اول با همکاری بخش خصوصی و دولتی انجام شده است .

وی گفت: در ماه گذشته 200هزار کیلو گرم شیر با مجوز دامپزشکی جوین از سطح شهرستان صادر شده است.وی اظهار داشت : در ماه گذشته 12 هزار کیلو گرم گوشت قرمز و 24 تن گوشت مرغ وارد شهرستان شد.

-----------------------------

 

مرغداران استان فارس مراقب پدیده گرد و غبار و ریزگردها باشند


 پدیده گرد و غبار و ورود انواع ریزگردها می تواند نتایج مخاطره آمیزی را در گله های پرورشی طیور به همراه داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان فارس با اعلام این مطلب گفت: تغییر فصل و گرم شدن هوا و ایجاد استرس گرمایی و تضعیف سیستم ایمنی در طیور پرورشی از یک طرف و ایجاد پدیده گرد و غبار و ورود انواع ریزگردها به همراه عوامل پاتوژن و بیماریزا به هوای تنفسی طیور از طرف دیگر، و در صورت عدم توجه به آنها توسط مرغداران می تواند نتایج مخاطره آمیز و تلفات بالا را در گله پرورشی به همراه داشته باشد.
دکتر رضائیان زاده تاکید کرد: بهینه سازی سیستم های تهویه و کنترل دما و رطوبت هوای ورودی در سر سالنها ، استفاده از هواکش های مناسب و سیستم پوشال ، عایق بندی مناسب و ایزولاسیون سقف و دیواره ها، افزایش طول مدت استراحت بین دو دوره و کاهش تراکم در سطح ، مدیریت صحیح پرورش در طی دوره و از جمله استفاده از جیره مناسب ، کنترل رطوبت ، بستر مناسب و ... ، ارتباط مستمر با دامپزشک فارم و رعایت کامل اصول امنیت زیستی و کلیه موارد بهداشتی و واکسیناسیون می تواند به کاهش اثرات سوء استرس گرمایی و پدیده گرد و غبار کمک بسزایی نماید.
وی به مرغداران توصیه کرد: ضمن مراجعه به شبکه های دامپزشکی، دفاتر درمانی اختصاصی طیور و یا شرکتهای تعاونی مرغداران مستقر در شهرستانها ، دستورالعمل های ویژه ای که در این خصوص صادر شده را دریافت و به نحو مقتضی رعایت نمایند.

----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:
200 هزار رأس دام سنگین علیه تب برفکی مایه‌کوبی می‌شوند


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با اجرای طرح سراسری تب برفکی 200 هزار رأس دام سنگین این استان علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی می‌شوند.
سیدسعید حسینی اظهار داشت: طرح سراسری تب برفکی با پیش‌بینی مایه‌کوبی 200 هزار رأس دام سنگین هم‌اکنون در دامداری‌های صنعتی و پرواربندی شهرهای استان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری بخش خصوصی و دولتی به اجرا درآمده است تصریح کرد: در این طرح واکسن‌ها رایگان بوده، اما دامداران موظف به پرداخت هزینه مایه‌کوبی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه استان در سال گذشته سال آرامی را از نظر ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی پشت سر گذاشت خاطر نشان ساخت: خوشبختانه با طرح‌های اجرا شده در سال گذشته میزان ابتلای دام‌های این استان به بیماری تب برفکی نسبت به سال 89 بسیار کم بود که این حاصل اجرای طرح‌های خوب دامپزشکی در امر مایه‌کوبی دام‌‌ها است.

حسینی گفت: در دو ماهه گذشته از سال جاری نیز گزارشی از ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی به ثبت نرسید، هر چند ثبت یک یا دو مورد گزارش کاملا طبیعی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل اجرای طرح مایه‌کوبی در واحدهای صنعتی و پرواربندی ابراز داشت: از آنجا که جمعیت دامی موجود در دامداری‌های صنعتی و پرواربندی نسبتا بالا بوده و در این واحدها جمعیت دامی به دلیل اصلاح نژادهای صورت گرفته از حساسیت بیشتری برخوردارند و مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای در آنها به خوبی رعایت می‌شود، تصمیم گرفته شد فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی در این واحدها به اجرا درآید و در فاز بعدی در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز در قالب طرح توسعه خدمات دام روستایی در روستاها و مناطق عشایری نیز اجرا شود.

 

-----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان خبر داد :
آغاز فاز نخست طرح واکسیناسیون تب برفکی در گلپایگان


رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: فاز نخست طرح واکسیناسیون تب برفکی به مدت یک ماه در گلپایگان آغاز شد.
مسعود غفاری اظهار داشت: فاز نخست طرح واکسیناسیون تب برفکی در سال 1391 در دام‌های سنگین گاو و گوساله در واحدهای گاوداری صنعتی و سنتی شهرستان گلپایگان آغاز شده است.

وی افزود: فاز نخست طرح واکسیناسیون تب برفکی از 23 اردیبهشت ماه به مدت یک‌ماه با مشارکت مراکز مایه‌کوبی بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان در سطح دامداری‌های شهرستان انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان ادامه داد: بر اساس این طرح حدود 22 هزار راس دام واجد شرایط واکسینه می‌شوند.

وی تاکید کرد: طرح واکسیناسیون تب برفکی در ادامه طرح‌های قبلی سال گذشته بوده است و در سال 1390 انجام به موقع واکسیناسیون تب برفکی موجب عدم بروز کانون‌های بیماری در شهرستان گلپایگان شد.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی:
10 کشتارگاه سنتی دام در آذربایجان‌شرقی تعطیل شد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از تعطیل شدن 10 کشتارگاه سنتی دام در استان خبر داد.
بهراد زندیه در بازدید از روند عملیات تجهیز کشتارگاه صنعتی دام شهرستان مراغه خواستار تسریع در تکمیل و اتمام عملیات ساماندهی کشتارگاه صنعتی مراغه شد.

وی افزود: در راستای ارتقای بهداشت و کیفیت گوشت قرمز و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مشترک، گوشت گرم تازه باید به‌مدت 24 ساعت و آلایش خوراکی به‌مدت 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود تا مراحل جمود نعشی را سپری کند.

زندیه تأکید کرد: نگهداری گوشت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد بلافاصله پس از کشتار تا مدت 24 ساعت، عوامل بیماری‌زای آن از جمله ویروس بیماری تب‌ خونریزی‌دهنده و مشترک کریمه همچنین کنگو را از بین می‌برد.

وی با اشاره به عزم جدی این اداره‌کل در حذف کشتارگاه‌های سنتی دام و هدایت کشتار به کشتارگاه‌های صنعتی اعلام کرد: در سال‌های گذشته 10 کشتارگاه سنتی دام در سطح استان تعطیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: کشتارگاه‌های صنعتی نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست دارند زیرا ضایعات حاصل از کشتار دام نظیر خون و اجزای گوشتی غیر قابل مصرف در محل تبدیل ضایعات به پودر گوشت تبدیل می‌شود که علاوه بر قرار گرفتن مجدد در چرخه اقتصادی از آلودگی محیط‌زیست نیز جلوگیری به‌عمل می‌آید ‌و فاضلاب حاصل از کشتار در تصفیه‌خانه‌های مجهز تصفیه شده و پساب حاصله به مصرف کشاورزی می‌رسد.

زندیه خاطرنشان کرد: تامین بهداشت،سلامت و امنیت غذایی مردم دغدغه اصلی ماست و در این راستا تمام تلاش خود را به کار بسته و خواهیم بست.

در این بازدید مدیرکل دامپزشکی استان از فعالیت یک کارخانه خوراک دام و طیور تازه تاسیس در شهرستان مراغه نیز بازدید کرد.

 

-------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی املش خبر داد :
انهدام 4 تن مرغ منجمد در املش


رئیس شبکه دامپزشکی املش گفت: 4 تن و 300 کیلوگرم مرغ منجمد فاسد در املش معدوم شد.
مرتضی پیکار با اشاره به چگونگی معدم شدن مرغ‌های منجمد، اظهار کرد: یک محموله چهار هزار و 300 کیلوگرم مرغ منجمد به مقصد بوشهر بارگیری صورت گرفت که به دلیل تغییر درجه حرارت کانتینر این محموله دوباره به املش برگشت داده شد.

وی، با بیان اینکه پس از برگشت محموله مرغ دو بار آزمایش و نمونه‌گیری روی مرغ‌ها انجام گرفت، افزود: محموله مرغ قبل از اینکه ترخیص شود هیچ مشکلی نداشت اما در هنگام حمل و نقل که درجه حرارت باید زیر صفر باشد و حرارت منهای 10 یا 11 بماند این عمل اتفاق نیفتاد و بار میکروبی محموله زیاد شد.

این مسئول، با اشاره به اینکه تاریخ انقضای مرغ‌های منجمد و بسته‌بندی شده تا دی امسال بوده است، تصریح کرد: مرغ‌ها به دلیل عدم رعایت شرایط نگه‌داری محموله غیرقابل مصرف تشخیص داده شد.

وی، کنترل محموله‌های مرغ را زیر نظر شبکه دامپزشکی املش عنوان کرد و یادآور شد: نظارت کافی روی ارسال چنین محموله‌هایی صورت می‌گیرد.

 

--------------------------------

 

دامپزشکی گلستان درباره بیماری تب کریمه‌کنگو هشدار داد

 

مسوول امور کشتارگاه‌های اداره کل دامپزشکی استان گلستان، برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، به قصابان و سلاخان کشتارگاه‌ها برای رعایت نکات بهداشتی هشدار داد.

دکتر"حمیدرضا حنفی" در نشست شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان گلستان، گفت: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه‌های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام‌ها وجود دارد که در صورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.

وی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو، از قصابان و سلاخان خواست تا با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

مسوول امور کشتارگاه‌های اداره کل دامپزشکی استان گلستان، افزود: نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها و پرهیز از کشتار غیرمجاز دام از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که تلاش‌هایی در زمینه پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده و نظارت بر کشتارگاه‌ها، سم پاشی دام‌ها، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز از جمله این اقدامات است.

وی تاکید کرد: دام‌ها باید قبل از جابجایی سم‌پاشی شده و برای حمل و نقل آن‌ها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها انجام شود.

حنفی ادامه داد:علائم این بیماری در حیوانات با بروز تب مختصر ایجاد و پس از یک هفته نیز برطرف می‌شود، اما اگر طی این مدت دام به کشتارگاه انتقال داده شود، خون و ترشحات حیوان می‌تواند باعث ابتلا انسان به بیماری تب کریمه کنگو شود.

وی اضافه کرد: این بیماری در انسان با علائم سرماخوردگی و نیز  تب و خونریزی بروز می‌کند و در نهایت می‌تواند در اثرعدم مراجعه به‌موقع به پزشک باعث تلفات انسانی شود.

 

نظر شما
ادامه