کد خبر: ۹۰۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن ابراز نگرانی از عرضه فله‌ای شیر در کشور عنوان کرد: هم‌اکنون از حدود هشت میلیون شیر توزیع در کشور، حدود دو و نیم میلیون تن آن به صورت فله‌ای عرضه می‌شود که نظارتی بر آن نیست. مردم باید آگاه باشند که شیرهای فله‌ای توزیع شده را به دلایلی نظیر اینکه ممکن است سالم‌تر باشد، طعم بهتری داشته باشد و چربی آن طبیعی باشد را مورد مصرف قرار ندهند.

دکتر مجید حاجی‌ فرجی در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ترتیب داده شده بود با بیان اینکه پس از نظاره اسناد بالادستی کشور که سند چشم‌انداز 1404 و برنامه‌ پنجم توسعه از این جمله هستند سعی کردیم نگاهی فراتر داشته و افق دید پنجاه سال آینده تغذیه را ترسیم کنیم.

وی ادامه داد: گردهمایی چهار روزه در خلال این مراسم بزرگداشت برگزار می‌شود. جزو کشورهای نخست منطقه هستیم که بحث راهبری تغذیه را آغاز کرده‌ایم به همین علت نخستین کارگاه رهبری تغذیه در سطح منطقه و به همکاری سازمان بهداشت جهانی برگزار می‌شود.

رئیس انجمن علمی تغذیه ایران در پاسخ به این پرسش که چه کنیم تا روند تغذیه مردم را ضمن حرکت رو به جلو دنبال و اصلاح کنیم، گفت: در همین راستا به تدوین سند استراتژیک تغذیه پرداختم که مراحل نگارش آن به اتمام رسیده و با امضای ریاست دانشگاه و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز آخر این گردهمایی به مرحله اجرا درمی‌آید. سعی خواهیم کرد با تغییر نیازهای جامعه به تدریج پیروی از الگوهای تغذیه‌ای صحیح را در میان مردم نهادینه کنیم.

حاجی فرجی با اشاره به راه‌اندازی "پایلوت پلنت" تغذیه در محل دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از اهداف و اجرای این طرح برقراری ارتباط و تعامل گسترده‌تر با صنایع غذایی است. در تلاش هستیم ضمن اجرای این طرح آموزش در تغذیه را نیز تقویت کنیم.

وی در ادامه در خصوص ابهاماتی که پیرامون سلامت مواد غذایی به ویژه شیر در رسانه‌ها مطرح شد، عنوان کرد: به عنوان یک مسئول پژوهشگر معتقدم هیچ نکته‌ای در خصوص مواد مصرفی مردم را نباید بدون اسناد به تحقیقات در رسانه‌ها منتشر کرد. زیرا این اقدام تنها باعث بروز نگرانی در میان مردم می‌شود. به ویژه اینکه میزان مصرف شیر در میان مردم زیر یک سوم حد نیاز است و آنچه باید اتفاق بیفتد حمایت دولت و عرضه مواد لبنی با قیمت کمتر و کنترل کیفی دقیق‌تر آن است.

حاجی فرجی در ادامه با بیان اینکه یک نگرانی دیگر ما نیز توزیع شیر فله‌ای در کشور است،‌ عنوان کرد: هم‌اکنون از حدود هشت میلیون شیر توزیع در کشور حدود دو و نیم میلیون تن آن به صورت فله‌ای عرضه می‌شود که نظارتی بر آن نیست. مردم باید آگاه باشند که شیرهای فله‌ای توزیع شده را به دلایلی نظیر اینکه ممکن است سالم‌تر باشد، طعم بهتری داشته باشد و چربی آن طبیعی باشد را مورد مصرف قرار ندهند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین درباره مشکل یددار نبودن برخی نمک‌های وجود در بازار نیز گفت: حدود 22 سال پیش به علت کمبود ید طرح غنی‌سازی نمک و ید آغاز شد و این کمبود را برطرف کرد. اما اخیرا عنوان شد که گروهی از تولیدکنندگان کارگاهی نمک به یددار کردن آن نمی‌پردازند. اعلام این خبر نگران‌کننده موجب پایین آمدن مجدد مصرف ید در منابع غذایی می‌شود.

رئیس انجمن علمی تغذیه ایران همچنین درباره تهیه فهرست مواد غذایی ایمن گفت: با توجه به اینکه تا زمانی که غذاها آلوده نباشند ایمن هستند ورود آلاینده‌ها از مرحله کشت یک محصول تا رسیدن آن به دست مردم ممکن است اتفاق بیافتد به همین علت زنجیره‌های حفاظت غذایی از مرحله ابتدایی تولید یک محصول غذایی تا زمان فرآوری صحیح آن در کارخانه و عرضه آن را تحت کنترل دقیق قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه ممکن است یک مواد غذایی تا زمان تولید آن در کارخانه دچار هیچ مشکلی نباشد اما در مرحله عرضه به درستی نگهداری نشود به عنوان مثال بسیار مشاهده شده است که مواد غذایی چون سس مایونز و شیر را در فروشگاه‌های عرضه‌ کننده مواد غذایی در بیرون از یخچال نگهداری می‌کنند که خود نشان می‌دهد اصل تولید دچار مشکل نبوده و یک مواد غذایی در زنجیره عرضه دچار مشکل شده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنابع غذایی کشور همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه یک جدول ترکیبات مواد غذایی بومی در کشور نداریم، گفت: طی تحقیقاتی که صورت پذیرفته است هم‌اکنون جدول ترکیبات مواد مغذی برای 50 قلم غذای بومی در کشور آماده شده است که امیدواریم به‌زودی منتشر شود. این جدول می‌تواند مبنای خوبی برای انجام تحقیقات تغذیه‌ای در کشور باشند.

در ادامه این نشست خبری دکتر آرش رشیدی عضو هیات علمی انجمن تغذیه ایران و مدیر گروه سیاستگذاری تغذیه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تولید غذاهای فراسودمند و نقشی که می‌تواند در بهبود تغذیه مردم داشته باشد، گفت: در موقعیت فعلی که مردم از غذا خوردن ترسیده‌اند و متاسفانه متخصصان علوم تغذیه و رسانه‌ها باعث آن بوده‌اند طرح مساله غذاهای سودمند می‌تواند مفید باشد چرا که غذاهای فراسودمند به مردم امید می‌دهد که اگر می‌خواهند سالم باشند می‌توانند از این غذاهای غنی‌شده استفاده کنند.

وی در ادامه بر لزوم سرمایه‌گذاری برای تولید گسترده‌تر غذاهای فراسودمند در کشور تاکید کرد و گفت: تصور نمی‌کنم تولید این مواد غذایی چندان گران تمام شود.

گفتنی است در جشن 50 سالگی انستیتو تحقیقات تغذیه کشورمان، دامپزشکان متخصص و پیشکسوت از جمله دکتر نوردهر رکنی و دکتر گیتی کریم که در تأسیس این انستیتو نقش داشته اند و نیز تعدادی از دامپزشکان متخصص و دانشجویان رشته تخصصی بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی حضور داشتند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
0
0
در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در حال حاضر دو همکار دامپزشک بسیار فعال و با سواد داریم که یکی جناب دکتر هدایت حسینی دانشیار و معاون پژوهشی انستیتو هستند و دیگری جناب دکتر خاکسار که دانشیار هستند و در زمینه صنایع لبنی فعالیت می کنند. برای هر دو ایشان آرزوی موفقیت و سلامت دارم.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
0
0
دکتر دباغ مقدم چرا در سایت انستیتو نام فرد دیگری (دکتر مرتضي عبداللهي )به عنوان معاون پژوهشی آورده شده نه دکتر حسینی؟
نظر شما
ادامه