کد خبر: ۹۰۲۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گناباد، خراسان شمالی، فهرج و یزد

 

برگزاری دوره آموزشی یک روزه پیشگیری از نیوکاسل ویژه مرغداران گناباد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد گفت: با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه پرورش صنعتی طیورضمن هماهنگی به عمل آمده با شرکتهای تعاونی مرغداران وارسال دعوتنامه در یک دوره آموزشی پیشگیری از بیماری نیوکاسل در محل مجتمع آموزشی شهید شوریده شهرستان گناباد برگزار گردید.

دکتر علیرضا قدرتی با بیان اینکه درحال حاضر هیچگونه کانون بیماری نیوکاسل در سطح شهرستان گناباد نداریم، افزود: نظر به اهمیت و حساسیت موضوع و وجود کانونهایی از بیماری در سایر نقاط لازم است مرغداران با خطرات ناشی از بیماری فوق الذکر آشنا شوندکه دراین راستا با حضور کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان برای مرغداران صنعتی دوره آموزشی فوق برگزار گردید.
وی گفت : با توجه به تلفات وخسارات فراوان در صورت بروز این بیماری لازم است مرغداران شیوه های جدید واکسیناسیون و دستورالعملهای دامپزشکی را در خصوص قرنطینه و حفاظت زیستی فرا گرفته و در واحدهای خود اعمال نمایند تا شاهد واگیریهای این بیماری نباشیم.

----------------------------

 

اثرات قابل توجه ایجاد مزارع پرورش میگو در آب شور بر مناطق کویری خراسان شمالی

 

رییس اداره بهداشت و مبارزه بیماریهای آبزیان دامپزشکی خراسان شمالی گفت : در صورت موفقیت آمیز بودن طرح مطالعاتی پرورش میگو در آبهای شور داخلی یجاد مزارع پرورش میگو  و ماهیان قابل رشد در آب های شور اثرات قابل توجهی بر ساختار اقتصادی و اجتماعی مناطق کویری استان خواهد گذاشت.
دکتر حسین یاوری با اشاره به پرورش میگوی پا سفید غربی با استفاده از آب شور چاه‌ها در آب‌های داخلی استان افزود: این طرح مطالعاتی در راستای برنامه‌های توسعه استان و تاکید بر بررسی امکان آبادی مزارع غیرقابل کشت استان با استفاده از آب‌های شور انجام می‌شود.
وی دستیابی استان به برنامه جامع پرورش میگو در آب‌های داخلی را از دیگر اهداف انجام این طرح بیان کرد.
یاوری با اشاره به این که تبدیل اراضی فاقد کشت کویری و استفاده از آب شور برای تولید پروتئین ارزشمند یکی از اهداف مهم توسعه در بسیاری از کشورها از جمله ایران است، ادامه داد: بیش از 2.43 میلیون هکتار از اراضی کشور جزو اراضی درجه چهار بوده که فاقد ارزش زراعی است.
وی گفت: وجود آب‌های فراوان شور و لب شور و گستره اراضی کویری احتمال استعداد بالقوه مناسبی برای توسعه پرورش میگو و سایر گونه‌های آبزی دریایی محسوب می‌شود.
این مقام مسوول با بیان این که این اراضی معمولا در مناطق غیربرخوردار، محروم و دور افتاده قرار دارند که ایجاد مزارع پرورش میگو بویژه با طرح انتقال آب دریای خزر که اخیرا در دستور کار دولت دهم قرا گرفت می‌تواند اثرات قابل توجهی بر ساختار اقتصادی و اجتماعی این مناطق (کویری) داشته باشد، تاکید کرد: بخشی از این اراضی نیز در این استان(در شهرستان های اسفراین و جاجرم) موجود است که می‌توان بر روی آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.
 وی با ذکر اینکه بر خلاف آب دریا ترکیب یونهای تشکیل دهنده شوری آب‌های زیرزمینی متنوع است و یکسان نیست گفت: از آنجایی که میگوی پا سفید غربی دامنه شوری وسیعی(نیم تا 55 گرم در لیتر) تحمل می‌کند، در حال حاضر معمول‌ترین گونه پرورشی در جهان از جمله ایران به دلیل این که توان رشد و پرورش در دامنه شوری نیم تا 55 گرم در لیتر را دارد را به خود اختصاص داده است.
به گفته رییس اداره آبزیان دامپزشکی خراسان شمالی برای اجرای این طرح دراین استان مطالعات آبشناسی در سال گذشته انجام شده است.
وی تصریح کرد: در این راستا در اردیبهشت ماه سال جاری سه هزار پست لارو میگو جهت بررسی  وضعیت رشد و ماندگاری آزمایشگاهی و آماده سازی روش های انتقال و مناسب سازی روش پرورش میگو در آب های شور از استان بوشهر به این اداره کل انتقال داده شده است.که در حال حاضر وضعیت میگو های انتقالی با گذشت دو هفته به لحاظ رشد و بقاء در محیط آزمایشگاه رضایت بخش می باشد.
به گفته یاوری استخرهایی با ظرفیت 100 هزار بچه میگو در شهرستان های اسفراین و جاجرم نیز برای اجرای پروژه پرورش میگو  آماده سازی شده است.

---------------------------------

 

 تب کریمه کنگو در فهرج مشاهده نشده است


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان فهرج مشاهده نشده است.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: با اقدامات‌ مناسب ‌شبکه دامپزشکی فهرج تاکنون هیچ بیماری و مورد مشکو‌کی از بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است.
وی اضافه کرد: تاکنون در میان بیش از 62 هزار و 780 ‌گوسفند و بز و 5 هزار و 161 گاو و گوساله سمپاشی شده است.
بمان‌دشتی افزود: بیش از 417 لیتر سم از محل اعتبارات خشکسالی این شبکه تهیه ‌و استفاده شده است.
وی گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و قابل انتقال بین انسان و دام است و ناقل آن کنه‌های خانواده هالوما ‌هستند و بیماری از طریق خون، زخم‌های پوستی و ‌تنفس قابل انتقال است و ویروس آن تا مدت زیادی در بدن کنه باقی می‌ماند.
بمان‌دشتی در زمینه انتقال این بیماری گفت: کشتن کنه با دست، عدم استفاده از لوازم ایمنی در کشتارگاه و قرار دادن چاقو در دهان توسط قصاب‌ها ‌می‌تواند شخص را مبتلا کند.
وی تصریح کرد: بیماری در گوسفند و گاو علائم چندانی ندارد، گاهی تب کم و به ندرت سقط ایجاد می‌کند و تا یک هفته ویروس از بدن دام مبتلا دفع می‌شود.
بمان‌دشتی ادامه داد: بیماری در انسان ‌همراه با تب،‌ لرز، درد عضلانی، نقاط خون‌ریزی در زیر پوست، مشکلات کلیوی، کبدی و عصبی‌ همراه است.
‌وی افزود: تشخیص سریع این بیماری درمان دارد، اما درمان طولانی مدت گاهی ممکن است با وجود درمان مشکلات‌ عصبی‌، کلیوی و کبدی باقی بماند.

-------------------------------

 

واگذاری ثبت مشخصات واکسیناسیون طیور در سامانه پایش و مراقبت از بیماری های طیور به مراکز مایه کوبی در سراسر استان یزد


مسئول سامانه پایش ومراقبت بیماری های طیور اداه کل دامپزشکی استان یزد گفت : با توجه به لزوم ثبت مشخصات واکسیناسیون در سامانه پایش و مراقبت از بیماری های طیور کلاس آموزشی توجیهی دو روزه با حضور کلیه مسئولان فنی مراکز مایه کوبی و روسای شبکه های استان در اداره کل دامپرشکی استان یزد برگزارشد.

دکتر کریم زنگیلی افزود : استفاده از این سامانه می تواند کمک شایانی در رابطه با پیشگیری و کنترل بیماری های طیور و توزیع واکسن بنماید.

وی گفت : ثبت مشخصات و نحوه مصرف واکسن های طیور توسط آن مراکز از ابتدای خرداد ماه به آدرس اینترنتی www.gis.ivo.ir صورت خواهد گرفت.

نظر شما
ادامه