کد خبر: ۹۰۱۳

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به مواردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و مرگ دو هموطن در خراسان رضوی تصریح کرد: هم استانی ها ار خرید و مصرف گوشت دام بدون تایید دامپزشکی به طور جدی خودداری کنند تا خطری آنها را تهدید نکند.
دکتر مرتضی بحرانی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته نظیر سمپاشی دام و اماکن دامی و نظارت بر کشتارگاههای بوشهر، تاکنون حتی یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان بوشهر گزارش نشده است.
پیامک به بوشهری ها درباره مصرف گوشت
گزارش «خلیج فارس» می افزاید: از روز گذشته پیامک های هشداردهنده ای میان شهروندان بوشهری دست به دست می شود که افراد با اشاره به مرگ 2 نفر در بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد به دلیل بیماری تب کنگو، از دریافت کننده پیام می خواهند فعلا از مصرف جگر و غذاهای گوشتی خودداری کنند.
ارسال این پیامک پس از آن شایع شد که یک مقام مسئول در وزارت بهداشت تایید کرد: تاکنون شش مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان خراسان رضوی گزارش شده که متاسفانه دو نفر از این افراد به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
وی آمار مبتلایان به این بیماری در سراسر کشور را 13 نفراعلام کرد و گفت: شش نفر از این مبتلایان در استان خراسان رضوی بوده‌اند که دونفر از آنان فوت کرده‌اند؛ هفت مورد ابتلا هم قبلا در استان سیستان وبلوچستان گزارش شده بود که همگی مورد درمان قرار گرفته‌اند و بطور کامل بهبود یافته‌اند.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: در مشهد بیماری قبل از مراجعه به بیمارستان امام رضا (ع) به یک کلینیک خصوصی مراجعه می‌کند که در آنجا هم یک پرستار حین تزریق سرم به بیمار، با خون وی تماس پیدا می‌کند و به بیماری مبتلا می‌شود.
‏گویا ادامه داد: این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بلافاصله تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفت، ولی به دلیل شدت بیماری، ظرف هشت ساعت پس از مراجعه فوت کرد. ‏در بیمارستان امام رضا(ع) هم یک نیروی خدماتی، یک پرستار و یک انترن در تماس مستقیم با بیمار بودند که از همان ابتدا تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند، ولی متاسفانه انترن بیمارستان به دلیل شدت این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.
مردم با مصرف گوشت های مورد تایید دامپزشکی سلامت خود را تضمین کنند
در این شرایط مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در استان بوشهر گزارش نشده است، می گوید: این بیماری انگلی از طریق کنه به دام های سبک و سنگین وارد و به شکل ویروسی به بدن انسان منتقل می شود.
دکتر مرتضی بحرانی خاطرنشان کرد: در کنار سمپاشی های فصلی جایگاه و بدن دام ها در استان برای مصون ماندن از این بیماری و نظارت بر گشتارگاهها، از شهروندان درخواست می شود از خرید گوشت بدون تایید دامپزشکی و خارج از شبکه خودداری کنند تا سلامت آنها به خطر نیفتد.
وی افزود: همچنین خانم های خانه دار و افرادی که با گوشت دام در ارتباط هستند، برای قطعه قطعه کردن آن باید از دستکش استفاده کنند تا راه انتقال احتمالی بیماری به بدن که از شکاف و زخم روی سطوح بدن است جلوگیری شود، ضمن اینکه پس از پخته شدن گوشت مورد تایید، نگرانی در این خصوص رفع می شود.
‏دکتر بحرانی در ادامه با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است، گفت: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و هنگام ذبح حیوان و تماس با احشای حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود. ‏
وی افزود: همچنین این بیماری از طریق گزش کنه‌ای که روی بدن دام بیمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلا انسان به این بیماری، دیگر افرادی که حین مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.
‏مدیرکل دامپزشکی استان گفت: تب،سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و مشکلات گوارشی از علایم ابتلای به این بیماری است. ‏بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی و خونریزی زیرپوستی می‌شود؛ در این صورت، وضع بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، ممکن است جان خود را ازدست دهد. ‏
وی در ادامه از هم استانی ها خواست به هیچ وجه لاشه و گوشت دام‌هایی که مهر تایید سازمان دامپزشکی را ندارند، خریداری نکنند.
مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر خاطرنشان کرد: همه گزارش‌ها و مراتب مربوط به ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری به کشتارگاهها اعلام شده و به مردم اطمینان می دهیم با مصرف مواد گوشتی مورد تایید سازمان دامپزشکی، نگرانی درباره آن وجود نخواهد داشت.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه