کد خبر: ۸۹۷۳

حکیم مهر - محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به کشف، شناسایی و نامگذاری دومین آرکی بومی کشور شدند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در خصوص شناسایی و گزارش بین‌المللی این میکروارگانیسم جدید گفت: آرکی‌ها، جزء سومین قلمرو حیات هستند و قادرند در شرایط سخت محیطی از قبیل غلظت بالای نمک در حد اشباع، دماهای بسیار بالا تا 120 درجه سانتیگراد و شرایط بسیار اسیدی یا قلیایی زندگی کنند. این شرایط که اغلب بر فرایندهای صنعتی حاکم است، باعث شده که این گروه از میکروارگانیسم‌ها و فراورده‌های آنها در مقوله بیوتکنولوژی صنعتی مورد توجه قرار گیرند و از آنها به عنوان میکروارگانیسم‌هایی با توانمندی خاص در تولید ترکیباتی نظیر آنزیم‌ها، رنگیزه‌ها و ترکیبات دارویی مختلف یاد شود. همچنین این میکروارگانیسم‌ها در پاکسازی زیستی ترکیبات فلزات سمی و ترکیبات نفتی در محیط زیست دارای کاربردهای فراوان هستند.

شاهزاده فاضلی افزود: آرکی شناسایی شده دومین جنس جدید بومی کشور است که با نام علمی «Halovenus aranensis» در معتبرترین ژورنال بین‌المللی سیستماتیک میکروبیولوژی (IJSEM‌) منتشر شد.

این میکروارگانیسم به عنوان یک ذخیره ارزشمند هم‌اکنون در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره دسترسی IBRC-M 10015 ثبت و نگهداری می‌شود.

 

نظر شما
ادامه