کد خبر: ۸۹۳۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - مدیر گروه مخالفان آزمایش روی حیوانات گفت : با اهداء جسد یک قلاده سگ، جان دو قلاده سگی که قرار بود برای آموزش اصول کالبدگشایی کشته شوند حفظ شد.

دکتر رامک روشنایی افزود : این امر با تلاش سروین برهانی دانشجوی دامپزشکی و عضو گروه مخالفان آزمایش روی حیوانات صورت گرفته است.

این دانشجوی دامپزشکی هم به این شرح به توضیح چگونگی انجام این کار پرداخته است :

"  هفته پیش به ته حیاط دانشگاه رفتم و دیدم علاوه بر سگ نگهبانمون ، دو سگ دیگر هم توی قفس هستند . یکی در قفسی میله ای که بیرون رو میتونست ببینه و دیگری در قفسی که دورش بسته بود و هیچ جا رو نمیدید. سریع رفتم پیش یکی از کارگر ها و به من گفتند که این دو تا سگ قرار هست برای کالبدگشایی کشته بشوند. سگهایی سالم و زنده باید بی دلیل فقط برای یادگیری اصول کالبدگشایی و نحوه برش بدن ، کشته می شدند. بعد از آن رفتم سراغ استاد مربوط به درس کالبدگشایی و از ایشان سوال کردم که چرا به جای استفاده از حیوان سالم ، از جسد حیوان با مرگ طبیعی استفاده نمیکنند؟ او هم گفت : تو برای ما دو تا جسد سگ یا گربه بیار ، ما اینها رو آزاد می کنیم. بعد یکی از اعضای خدمات دانشگاه به من گفت که این سگ هایی که برای کالبدگشایی هستند رو حتی یک ساعت هم از قفس بیرون نمیارن و تنها سگ های نگهبان از قفس بیرون می آیند و می دوند.

باورم نمیشد که این دو تا حیوون بی گناه همیشه مجبور باشند بشینند و یا بایستند و نتوانند حتی راه بروند ....

وقتی از دانشکده خواستم که حداقل یک ساعت با مسئولیت خودم بیارموشن بیرون تا آفتاب و بیرون رو ببینند و کمی راه بروند ، باز هم مخالفت کردند .  از همان روز به این فکر افتادم که باید و باید و باید تا هفته دیگر جسد سگ تلف شده‎ای با مرگ طبیعی پیدا کنم تا جان این دو تا حیوون بی گناه رو نجات بدم . این بود که به تمام کلینیک های دامپزشکی ( نزدیک 70-80 تا کلینیک) زنگ زدم و ازشون خواستم که در صورتی که در کلینیکشان سگ یا گربه ای مُرد ، در صورت موافقت صاحب حیوان ، با من تماس بگیرند. اما خیلی از کلینیک ها ( نه همه شان البته) به من میگفتند که سگ در کلینیکشان کُلاً نمیمیره و یا سرم داد میکشیدند که سلاخ هستم !!!! به پناهگاه ها زنگ زدم ( پناهگاه وفا و پناهگاه سرپناه ) ، همه شان میگفتند که سگ هایشان نمرده اند . تمام پیج های معروف اینترنتی که در رابطه با حیوانات هست رو پُر کردم از متنی که برای درخواست اهدای جسد داده بودم و عکس از سگ دانشگاه در قفس. اما هیچ خبری نشد . باورم نمیشد که توی تعداد 70 الی 80 کیلینیک دامپزشکی تهران هیچ سگی نمیرد و هیچ جسدی پیدا نشود که صاحبانش نخواهند خاکش کنند. اشتباه نکنید . من آرزوی مُردن سگی رو نمیکنم . من آرزوی "پیدایش" سگ مُرده میکنم . چون چه بخواهیم و نخواهیم روزانه تعداد زیادی سگ در اثر بیماری و تصادف و سن بالا میمیرند و پیدایش این اجساد و اهدای آنها برای سگ های زنده مفید هست. خلاصه داشتم ناامید میشدم که دیروز نزدیک ساعت 17 دو نفر از اعضای تیم امداد رسانی به حیوانات ، که قبلا موضوع نیاز به جسد را باهاشون در میان گذاشته بودم ، با من تماس گرفتند و به من اطلاع دادند که متاسفانه سگ خودشون مٌرده و میخواهند جسد را به من بدهند تا برای دانشگاه ببرم . بعد از اینکه همکاری های لازم رو با دانشکده و اساتیدم انجام دادم ، به دانشگاه رفتیم و جسد سگ بی گناه به اسم " تونی" که  تحت حمایت تیم امداد رسانی به حیوانات بود را تحویل دادیم . اول گفتند چون یک جسد آوردید ، فقط هم یکی از سگ ها رو آزاد می کنیم . ولی دیگه انقدر التماسشون کردم و قول دادم بهشون که براشون تا هفته بعد هم باز جسد میبرم ، تا اینکه موافقت کردند که دو تا سگ آزاد بشوند . دو تا سگها رو با همکاری "تیم امداد رسانی به حیوانات" به یک پانسیون موقتی دادیم تا برایشان جایی پیدا شود. خوشبختانه دیروز هم  بعد از هماهنگی که با دانشگاه انجام دادم، دومین جسد توسط یکی از دوستان مهربان و حیوان دوست به نام محمد عبدالله زاده از بیمارستان دامپزشکی 14 مهر کرج به دانشکده دامپزشکی منتقل شد. واقعاً امیدوارم که اساتید و دانشجویان این قضیه رو با جدیت بیشتری دنبال کنند و به دنبال جسد حیواناتی بگردند که با مرگ طبیعی مرده اند و همچنین امیدوارم تمام کلینیک ها و پناهگاه ها و ... با دانشگاه همکاری کنند و برای اهدای جسد فعالیت نمایند. چون این خیلی بد هست که در کلینیک یا پناهگاهی سگی بمیرد ولی جسدش اهدا نشود و در نتیجه جان حیوان دیگری هم گرفته شود "

مدیر گروه مخالفان آزمایش روی حیوانات همچنین گفت : کار اهداء جسد به دانشکده های دامپزشکی تمام نشده و همچنان باید انجام شود.

وی از نیکوکاران خواست در صورتی که با جسد سگی مواجه شدند که به مرگ طبیعی تلف شده یا در اثر تصادف از بین رفته اهداء جسد را در اسرع وقت انجام دهند.

سروین برهانی هم ضمن بیان مشروح چگونگی انجام اهداء جسد برای انجام امور آموزشی گفت : در آموزش درس کالبدگشایی ، هر دو ترم یک بار  دو قلاده سگ ،  دو رأس تک سمی ( مثل اسب و الاغ ) ، دو رأس نشخوارکننده ( مثل گاو ، گوسفند و بز) کالبد گشایی می شوند و به این دلیل ما همچنان به جسد حیوانات نیاز داریم.

این دانشجوی دامپزشکی از هموطنان خواست جسد حیوانات تلف شده را به دانشکده های دامپزشکی اهداء کنند تا جان حیوانات زنده حفظ شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
چنور
|
-
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
0
0
دانشکده های دامپزشکی هم به لیست حیوان آزاری اضافه شدند.
س.مهرابیان
|
-
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
من مایل به اهدا ءجسد خودم هستم ,ولی هر چی توی سایتها جستجو می کنم نمی توانم فرم اهداءاجسد را بیابم .می توانید کمکم کنید .قبلا فرم اهداءتمام اعضای بدن را پر کرده ام. با تشکر
لطفا پاسخ را به ایمیلم بفرستید!
مرتضی علی يگانه
|
-
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
0
0
سلام
آقا كجا برای اِهداء جسد ثبت نام كنيم ؟
ناشناس
|
-
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
0
ميفروشيم
-
چند ميخرند ؟
جلیل یوسفی یاقوتی
|
-
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
0
0
من هم مثل تمامی مردم ایران حاضرم جسد بیجانم کلیدی باشد برای حل مشکلات پزشکی کشور و نجات جان مردم و اگر توفیق شود به آن می بالم . ولی هیچ درگاهی جهت ثبت نام پیدا نکردم . مسئولین عزیز شما خود یک قدم بردارید و بعد ببینید مردم سر از پانشناخته چطور پیروی کنند .
نظر شما
ادامه