کد خبر: ۸۸۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - دکتر شاهرخ نوید پور عضو هیأت علمی مؤسسه رازی کتابی در خصوص میازیس در انسان و حیوانات به رشته تحریر در آورده است.

این کتاب توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی منتشر شده است.

مقدمه کتاب "میازیس در انسان و حیوانات" به این شرح است :

 

"بطور کلی لغت میازیس «Myiasis » از کلمة یونانی «Myia » به معنی مگس مشتق شده و عبارت از هجوم نوزاد مگس‌های دو بال (Diptera) به بافت زندة مهره‌داران است که از انسان و حیوان در سرتا سر دنیا گزارش شده است.

براساس عادات بیولوژیک، گونه‌های مگس مولّد میاز را به اشکال مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند که عبارتند از: میاز اجباری (Obligative Myiasis) و میاز اختیاری (Facultative Myiasis).

میاز اجباری حالتی است که لارو مگس فقط توانائی آلودگی بافت زنده موجود زنده را دارد. در صورتیکه در مورد میاز اختیاری لارو مگسها بطور معمول از بافت مرده و لاشة حیوانات یا مواد در حال فساد تغذیه می‌کنند و گاهی نیز ممکن است بر روی ضایعات و زخمهای بدن نیز دیده شوند. از میان مگس‌های مولّد میاز حدود 20 گونه از نوع اجباری و بیش از 50 گونة آنها مسئول میاز اختیاری بوده و 35 گونه نیز بعنوان میاز اتفاقی (Accidental M.) شناسایی و گزارش شده‌اند.

علاوه بر این تقسیم‌بندی، بیماری میاز را براساس موضع ابتلا نیز می‌توان نامگذاری کرد که در این صورت انواع میاز عبارت خواهند بود از: میاز زخمهای خارجی، میاز گوش (داخلی و خارجی)، میاز بینی، میاز دهانی و سینوسهای وابسته، میاز مقعد و واژن، میاز گوش و از این قبیل. البتّه باید توجّه داشت برخی از گونه‌های مگس مانند گاستروفیلوس(Gastrophilus)، کوتربرا(Cuterebra)، هیپودرما (Hypoderma) بدون اینکه زخم و یا ضایعة اولیّه جلدی وجود داشته باشد ایجاد نوعی میاز زیر جلدی (Subdermal M.) می‌کنند.

شیوع انواع میازیس طی سالهای گذشته باعث گردید تا علاوه بر وقوع خسارات اقتصادی فراوان در صنعت دامپروری کشور (شامل پوست و چرم و کاهش تولیدات دامی) مواردی از ابتلا انسان را نیز بهمراه داشته باشد . لذا با توجه به اهمیت این موضوع در علم دامپزشکی و پزشکی بهانه تألیف مجموعه ای با مضمون میازیس را فراهم آورد تا شاید بتوان ضمن معرفی انواع مگسهای مواد میاز و ضایعات حاصله از آنها راههای شناسایی و مبارزه با این عوامل بیماریزا را فراهم ساخت . امید است مطالعه موضوعات جمع آوری شده و ارائه شده در این کتاب بتواند شرایط را برای مطالعه بهتر و مؤثرتر این عارضه انگلی فراهم سازد . بدیهی است مجموعه حاضر با توجه به بضاعت نویسنده خالی از اشکال و کاستی نمی باشد . لازم می داند از کلیه سروران و عزیزانی که در تنظیم و تهیه این کتاب اینجانب را یاری نموده اند صمیمانه تشکر نمایم به خصوص جناب آقای  دکتر بابک وزیریان زاده و سرکار خانم دکتر الهام جهانی فرد اعضای هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز که رهنمودهای ارزشمندشان بر غنای این اثر بسیار افزود. همچنین سرکار خانم میترا تعویقی که با حسن سلیقه و حوصله مثال زدنی در تصحیح ادبی نگاشته های اینجانب و تنظیم و طراحی صفحات کتاب به گونه ای مؤثر و بر ارزشهای ادبی این مجموعه افزودند."

عناوین فصول مختلف این کتاب هم عبارتند از :

فصل اول 

طبقه‌بندی حشرات

سیر تکامل حشرات

فصل دوّم

مگس‌های مولّد میاز

فصل سوّم

فوق خانوادة موسکوئیدا

فصل چهارم

فوق خانوادة اوسترویدا

فصل پنجم

فوق خانوادة اوسترویدا

فصل ششم

فوق خانوادة اوسترویدا

فصل هفتم

مگسهای مولّد اسکروورم

ریخت شناسی مراحل مختلف کرایزومیا بزیانا

فصل هشتم

جمع‌آوری و نگهداری مگس و لارو

فصل نهم

کلیدهای تشخیصی مراحل مختلف زندگی مگسهای مولد میاز

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر چنگیزی
|
-
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
0
0
جناب دکتر چنگیزی . با سلام و احترام و تشکر از بازدیدتان - کتاب همانطور که در متن خبر ذکر گردیده توسط موسسه رازی منتشر شده و قاعدتاً با همین نشانی قابل پیگیری و دسترسی است - حکیم مهر

سلام ....متشکرم از اطلاع رسانی شما،ولی دفعات قبل هم خواهش کردم که نحوه خرید و نشانی از آن هم مرقوم بفرمائید. مانند نشان ناشر یا مرکز پخش یا شماره حساب ناشر تا بتوان کتاب را دریافت کرد.مثلا کتاب هاری را هنوز نتوانستم تهیه کنم. با سپاس.
یزدان مظاهری
|
-
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
0
0
انتشار این کتاب را به دانشمند جوان کشورمان آقای دکتر نوید پور که خود چند سالی هست در زمینه میاز پژوهشهایی را انجام داده اند تبریک عرض میکنم وبرایشان موفقیت های بیشتری آرزو میکنم.
حسین احمدی
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
0
0
با سلام . اقای دکتر نوید بور . ضمن تشکر از چاب این کتاب . خواستم سوال کنم چرا از دانشمندانی همچون اقای دکتر تیرگری یا سایر کسانی که در میازیس اطلاع و آگاهی داشته اند مشورت نگرفته اید . اقای دکتر وزیریان هیچ اطلاعاتی از دانش میازیس ندارند و تشکر شما از ایشان در کتاب اصلا دقیق منطقی ندارد و شاید تشکر شما از نامبرده فقط بخاطر کمکهایی بوده که ایشان در تصویب طرحهایتان در دانشگاه علوم بزشکی اهواز داشته اند.
نظر شما
ادامه