کد خبر: ۸۸۰۰

حکیم مهر - در حالی که از اسفند سال گذشته پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران کالای تولیدی خود را با 50 درصد ضرر و زیان و زیر قیمت تولید به بازار عرضه می‌کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه 70 درصدی برای صادرات تخم‌مرغ وضع کرده است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار با اعلام این مطلب گفت: قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ دو هزار و 600 تومان است که از اسفند سال گذشته مرغداران با تحمل ضرر و زیان 50 درصدی آن را به قیمت یک‌هزار و 300 تومان عرضه می‌کنند.

دکتر فرزاد طلاکش افزود: در سال حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی که باید وضعیت تولیدکنندگان بهبود پیدا کند، شرایط بحرانی برای واحدهای تولید تخم‌مرغ ایجاد شده که نتیجه آن حذف مرغ‌های پولت و تخم‌گذار است.

وی خاطرنشان کرد: در هفت استان برتر کشور که شامل آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان و خراسان رضوی است، 78 درصد تخم‌مرغ مورد نیاز کشور تولید می‌شود که به‌علت آنفلوآنزای سال 89 بسیاری از واحدها ناگزیر به معدوم کردن مرغ‌های خود شدند.

این دامپزشک ادامه داد: این در حالی است که 40 تا 60 درصد خسارت واردشده را صندوق بیمه محصولات کشاورزی جبران کرد و آن دسته از مرغدارانی که به هر دلیل مرغ‌های خود را بیمه نکرده بودند، نتوانستند از ابزارهای حمایتی لازم استفاده کنند.

وی تصریح کرد: 350 میلیارد تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال 89 خسارت واردشده به مرغداران عنوان شد که تنها به آن دسته از واحدهایی تعلق گرفت که در سال یادشده موفق به تشکیل پرونده شدند و آن بخش از واحدهای پرورش‌دهنده که در سال 90 پرونده‌های خسارت خود را تشکیل دادند، هنوز مشمول این اعتبار نیستند.

فعال بخش خصوصی از جذب 25 درصدی تخم‌مرغ توسط صنایع غذایی خبر داد و یادآور شد: بیش از 25 درصد تخم‌مرغ تولیدی کشور را صنایع غذایی مصرف می‌کنند که سال گذشته پس از بحران آنفلوآنزای مرغی و حذف مرغ‌های تخم‌گذار از چرخه تولید، افزایش قیمت تخم‌مرغ مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و با تقاضای صنایع غذایی در مهر و آبان اوج افزایش قیمت تخم‌مرغ به وقوع پیوست.

طلاکش تأکید کرد: در شرایط آن روز دولت با مداخله و تعیین ثبت قیمت فروش و همچنین مجوز واردات تخم‌مرغ بازار را تنظیم کرد، اما اکنون که مازاد تخم‌مرغ در کشور وجود داشته و تولیدکنندگان ناگزیر به عرضه کالای خود با 50 درصد قیمت تمام‌شده هستند، خبری از ستاد تنظیم بازار نیست.

ماهانه 15 هزار تن تخم‌مرغ مازاد تولید می‌شود

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اظهار داشت: سرانه مصرف تخم‌مرغ کشور 185 عدد عنوان شده است که 25 عدد کمتر از میانگین جهانی است.

وی همچنین گفت: مصرف تخم‌مرغ در کشورهایی نظیر مکزیک و ژاپن 300 عدد و در کشورهای صنعتی اروپایی و آمریکایی 250 عدد است.

طلاکش در ادامه افزود: در شرایطی که مصرف تخم‌مرغ در ایران قابل مقایسه با میانگین جهانی نیست و کشورهای حاشیه خلیج فارس همسایگان غربی و شرقی ایران جزو بازارهای تخم‌مرغ به‌شمار می‌روند، تعرفه صادراتی تخم‌مرغ 70 درصد وضع شده است.

وی خاطرنشان کرد: ماهانه 15 هزار تن تخم‌مرغ در کشور به‌صورت مازاد تولید می‌شود که با توجه به کمبود نقدینگی موجود در میان واحدهای تخم‌گذار به‌علت آنفلوآنزای سال گذشته و ضرر و زیان وارده، مرغداران قادر به تأمین نقدینگی مورد نیاز نیستند و تخم‌مرغ خود را به ثمن بخس عرضه می‌کنند.

دلال‌ها به جان تخم‌مرغ افتادند

فعال بخش خصوصی ادامه داد: هرچند پرورش‌دهندگان تخم‌مرغ با تحمل ضرر و زیان قابل توجه کالای خود را به قیمت یک‌هزار و 300 تومان در بازارهای مصرف عرضه می‌کنند، اما به‌علت نفوذ دلالان در بازار، مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ را به قیمت پایین خریداری نکرده و همچنان با قیمت‌های بالایی ناگزیر به خرید و مصرف تخم‌مرغ هستند.

طلاکش تصریح کرد: در صورتی که تنظیم بازار تخم‌مرغ به تشکل‌ها واگذار شود و همه امکانات و ابزارهای اختصاصی در اختیار تشکل‌ها قرار گیرد، بازار از نفوذ دلال‌ها خالی خواهد شد و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند به قیمت مناسبی تخم‌مرغ تولیدی را خریداری کنند.

هشدار افزایش قیمت تخم‌مرغ

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار یادآور شد: از آنجا که بسیاری از پرورش‌دهندگان مرغ‌های تخم‌گذار قادر به تحمل ضرر و زیان وارده نیستند، بسیاری از مرغ‌داران بزرگ مرغ‌های خود را در 10 ماهگی حذف می‌کنند که به معنای کاهش جمعیت مرغی و تولید تخم‌مرغ و در نتیجه افزایش قیمت آن طی ماه‌های آینده خواهد بود.

وی تأکید کرد: به‌طور طبیعی در مهر و آبان با افزایش قیمت تخم‌مرغ روبه‌رو خواهیم شد و در صورتی که در زمان حاضر دولت نسبت به کاهش تعرفه تخم‌مرغ و تنظیم بازار اقدامی نکند، در آن موقع نیز نباید از تولیدکنندگان انتظار داشته باشد که تخم‌مرغ خود را به قیمت پایین عرضه کنند.

 

نظر شما
ادامه