کد خبر: ۸۷۹۱

حکیم مهر - مدیر برنامه کنترل مالاریا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست تخصصی حذف مالاریا از حذف مالاریای از نوع کشنده در آینده خبرداد.

دکتر احمد رئیسی در این نشست تخصصی که با هدف " تخصیص بهینه منابع در راستای تحقق حذف مالاریا" برگزار شده بود در خصوص وضعیت مالاریا در جهان، منطقه و کشور اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیماری مالاریا در 99 کشور جهان به صورت انتقال محلی دیده شده است.

وی افزود: بیماری مالاریا در اکثر کشورهای آفریقایی مراکز بهداشتی و درمانی را زمین‌گیر کرده است.

مدیر برنامه کنترل مالاریا وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال 1324 حدود 12 میلیون نفر از جمعیت کشور (30درصد جمعیت کشور) و همچنین کودکانی که دارای طحال بزرگ بودند به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند و این در حالی است که امروز افتخار ما این است که کودکانی که دارای طحال بزرگ هستند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

دکتر رئیسی عنوان داشت: در سال گذشته 3108 مورد مالاریا در کشور گزارش شد که 60 درصد موارد وارده بوده است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد تا 3 اردیبهشت ماه جاری تعداد 28 مورد بیماری مالاریا از دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان، 4 مورد از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابتلا به بیماری مالاریا گزارش شده و این در حالی است که در جیرفت نیز هیچ موردی از بیماری مالاریا گزارش نشده است.

دکتر رئیسی عنوان داشت: هدف ما این است که تا سال 1404 هیچ مورد بومی مالاریای کشنده در کشور نداشته باشیم و به صفر برسیم.

مدیر برنامه کنترل مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به طرح سراسری حذف مالاریا در کشور در خصوص دستاوردهای این طرح طی 2 سال گذشته تصریح کرد: حمایت معنادار مقام کلیدی کشوردر این راستا، اختصاص اعتبارات ویژه علاوه بر اعتبار مرکز مدیریت بیماریها، پی گیری جدی برای ایجاد یک ردیف اعتباری برای حذف مالاریا و افزایش همکاری‌های بین بخشی از جمله دستاوردهای این طرح در کشور بود.

دکتر رئیسی عنوان داشت: حذف مالاریا یک اولویت جدی و بسیار مهم از سوی شورای عالی سلامت و هیات دولت شناخته شده است.

وی با بیان این که مقوله حذف مالاریا مقوله بسیار مهم اجتماعی است که نیازمند همه ارگانهای ذیربط است، اظهارامیدواری کرد: با ایده های جدید در راستای حذف مالاریا گام برداریم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه