کد خبر: ۸۷۴۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی و رضوی

 

واکسیناسیون دام ها علیه تب برفکی در خراسان جنوبی آغاز شد


اولین مرحله واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون فنی دامپزشکی این استان با بیان ضرر و زیان فراوان اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری در جمعیت دامی تصریح کرد: اجرای دقیق طرح مذکور نقش بسزایی در کنترل این بیماری دارد.

دکتر قربان زاده افزود : این عملیات توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی طی مدت 21 روز کاری صورت می گیرد و عملیات مایه کوبی دام ها به صورت رایگان بوده و هیچگونه هزینه ای از دامداران دریافت نخواهد شد.

وی با اشاره به واکسیناسیون بیش از یک میلیون و پانصد هزار نوبت سر دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در سال گذشته از کاهش 87 درصدی کانون های این بیماری در سال 90 نسبت به مدت مشابه در سال 89 خبر داد.

این مقام مسئول برخورد با ورود دام غیرمجاز،رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای و همچنین همکاری بیش از پیش دهیاری‎ها ،شوراهای اسلامی روستاها و دامداران را در کاهش گزارش کانون بیماری تب برفکی حائز اهمیت عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور پوشش حداکثری واکسیناسیون دام ها در مدت زمان اجرای طرح ، حمل و نقل دام محدود می شود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی افزود: مجوز بهداشتی حمل فقط برای دام هایی صادر می شود که 15 روز از واکسیناسیون تب برفکی آنها گذشته باشد.

دکترقربان زاده خاطرنشان کرد: با هماهنگی صورت گرفته با نیروی انتظامی و پست های قرنطینه دامی هر نوع وسیله نقلیه حامل دام زنده که فاقد مجوز حمل بهداشتی باشد متوقف خواهد شد.

-----------------------

 

کاهش 95 درصدی شیوع تب برفکی در چهارمحال و بختیاری


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دام اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته شیوع بیماری تب برفکی در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 95 درصد کاهش داشته است.

سعید حبیبی اظهار داشت: معمولا زایش و متعاقب آن شیردهی دام‌ها در بهار افزایش می‌یابد و با زیاد شدن تولید شیر در دام‌ها پس از زایمان، توزیع شیر فله‌ای در بازار و مصرف آن بین مردم نیز افزایش یافته و خطر انتقال تب مالت به مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه دامپزشکی هرساله برای کنترل این بیماری برنامه‌های ویژ‌ه‌ای را اجرا می‌کند، گفت: بروسلوز یا تب مالت، تب برفکی، آنتروتوکسمی،  از عمده بیماری‌هایی است که درصد شیوع بالایی دارند.
حبیبی از کاهش شیوع بیماری‌ها در سال 90 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و گفت: با تلاش مجموعه همکاران بسیاری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نظیر تب برفکی و بروسلوز در سال 90 در مقایسه با سال پیش از آن 95 درصد کاهش داشته است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دام اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عمده برنامه‌های سال جاری اداره مبارزه با بیماری‌های دام، گفت: عمده برنامه ما بحث جلوگیری و مبارزه با بیماری‌هاست مانند واکسیناسیون دام علیه بیماری‌ها، واکسن‌هایی مانند آبله، شاربن، تب برفکی، بروسلوز که در دام‌های سبک و سنگین انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون به صورت رایگان و از طرف بخش دولتی و بخش خصوصی برای دام‌های عشایر و دام‌های روستایی انجام می‌شود و در واقع واکسیناسیون دام اجباری است.
حبیبی بر ضرورت مبارزه با بیماری‌های دامی تأکید کرد و گفت: جمع‌آوری اطلاعات، آمار و نتایج حاصل از عملیات مبارزه با بیماری‌های باکتریائی و ویروسی دام، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های انگلی و قارچی، تجزیه و تحلیل آنها و انتخاب بهترین و موثرترین روش برای کنترل و ریشه‌کنی این بیماری‌ها از مهم‌ترین این اقدامات در این بستر انجام شده است.

 

-----------------------

 

998 پروانه بهداشتی بهره برداری اماکن دامی در خراسان شمالی وجود دارد


رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در این استان 998 پروانه بهداشتی برای بهره برداری از اماکن دامی صادر شده است.

دکتر 'علی اکبر دلیرصحرایی' اظهار داشت: از این تعداد 571 پروانه بهداشتی بهره برداری در مناطق روستایی و 427 پروانه بهداشتی برای اماکن دامی صنعتی و صنایع وابسته به دام صادر شده است.
وی گفت: سال قبل، 89 پرونده صنعتی برای دریافت پروانه بهداشتی بهره برداری به دامپزشکی استان رسید که پس از بررسی برای 81 متقاضی، پروانه بهداشتی بهره برداری صادر شد.
وی افزود: پرونده های صنعتی برای دریافت پروانه بهداشتی بهره برداری شامل دامداری، گاوداری گوشتی و شیری، استخر پرورش ماهی و مرغداری گوشتی بوده است.
دکتر دلیرصحرایی گفت: همچنین سال قبل 19 پرونده بهداشتی بهره برداری در بخش صنایع وابسته به دام شامل مرکز جمع آوری شیرخام، کارخانه خوراک دام و طیور، کشتارگاه دام صنعتی به دامپزشکی استان رسید که پس از بررسی کارشناسی برای آنها موافقتنامه صادر شد.
وی به برنامه های سال جاری دامپزشکی خراسان شمالی برای صدور و تمدید پروانه بهداشتی بهره برداری اشاره کرد و گفت: امسال در خصوص صدور پروانه های بهداشتی بهره برداری اماکن دامی روستایی و اشتغال به حمل خودروهای دام زنده و فرآورده های خام دامی به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها تفویض اختیار شده است.
خراسان شمالی از قطب های مهم دامپروری کشور به شمار می رود.

 

---------------------

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد:
تولید 106 هزار تن گوشت سفید در استان خراسان رضوی

 

تولید گوشت مرغ در کشتارگاه های طیور خراسان رضوی با گذر از مرز 100 میلیون به 106 میلیون و 733 هزار کیلوگرم رسید.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: این میزان تولید، حاصل ذبح 61 میلیون قطعه طیور است که در 15 کشتارگاه صنعتی طیور استان طی سال قبل کشتار شده اند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود: کشتار طیور در کشتارگاه های استان تحت نظارت بهداشتی کارشناسان دامپزشکی است و بر اثر اعمال نظارت های بهداشتی قبل و بعد از ذبح، طی مدت یادشده 488 هزار قطعه طیور به وزن 509 هزار کیلوگرم غیربهداشتی تشخیص داده شده و از چرخه مصرف حذف گردیده است.
وی افزود: علاوه بر مرغ، ماکیان دیگری از قبیل کبک، بلدرچین، بوقلمون و ... نیز به تعداد 189 هزار قطعه در کشتارگاه های طیور استان ذبح و در بازارهای مصرف به سبد غذایی خانوار انتقال یافته است.
ازغدی تصریح کرد: رویکرد دامپزشکی استان در حال حاضر توجه به تولید محصولات سالم تر است و با اطمینان می گوئیم که در حال حاضر هیچ موردی از پرورش ماکیان و طیور گوشتی و همچنین تولید تخم‌مرغ و فرآورده‌های مرتبط با آن با استفاده از هورمون‌های استروئیدی و هورمون‌های رشد گزارش و مشاهده نشده و بر آن هستیم تا بر روند تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش توسعه بخشیم.
مدیر کل دامپزشکی استان از شهروندان خواست تا ضمن خرید فرآورده های خام دامی از مراکز مجاز، از خرید هرگونه فرآورده از افراد دستفروش خودداری نموده و هنگام خرید گوشت قرمز به مهر دامپزشکی و هنگام تهیه دیگر فرآورده
ها، از جمله فرآورده های بسته بندی شده به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه کنند.

دکتر ازغدی پی گیری تقلبات در عرضه مرغ را با توجه به بسته بندی گوشت مرغ و آلایش آن از جمله مزایایی دانست که به ارتقای بهداشت عمومی و ایجاد امنیت غذایی کمک شایانی خواهد کرد و تصریح نمود : برابر دستورالعمل های دامپزشکی، کلیه مشخصات تولیدکننده و محصول، از قبیل؛ تاریخ تولید، انقضا، کد بهداشتی دامپزشکی، آدرس کشتارگاه تولید کننده و ... روی بسته ها درج شده است.

وی شماره تلفن های 1512 و 6233075 را در جهت دریافت شکایات و پیشنهادها در حوزه فرآورده های خام دامی اعلام و از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلفات در این زمینه، مراتب را از طریق شماره های یادشده و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل به شماره 30001905 اعلام نمایند تا پی گیری های بعدی توسط دامپزشکی استان انجام شود.

 

نظر شما
ادامه