کد خبر: ۸۷۱۴

حکیم مهر - یک برنامه رادیویی پرمخاطب موضوع بحث خود را بهداشت حیوانات خانگی قرار داد.

برنامه زنده "فراسو" صبح سه شنبه 29 فروردین ماه سال جاری با دعوت از معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران به ارائه توصیه‎های بهداشتی به صاحبان حیوانات خانگی پرداخت.

این نخستین برنامه از سلسله برنامه‎هایی بود که قرار است در آنها به موضوع بهداشت حیوانات کوچک و خانگی پرداخته شود و در این برنامه "سگ" محور بحث‌ها بود.

مجری برنامه در ابتدا گفت : ما در این برنامه به مباحث شرعی و فتاوایی که در این زمینه وجود دارد وارد نمی‎شویم چون تخصصی در این باره نداریم و تنها درباره بهداشت حیوانات خانگی بحث می کنیم.

پس از آن دکتر داریوش جهان پیما، مهمان این برنامه ضمن تشکر از رادیو سلامت به دلیل گام گذاشتن در مسیر اطلاع رسانی و آموزش مردم برابر مصوبات شورای سلامت استانداری تهران، درباره نگهداری سگ گفت : صاحبان حیوانات خانگی باید با مراجعه به کلینیک دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه را برای حفظ سلامت خود و حیوان انجام دهند.

این دامپزشک علاوه بر یادآوری استفاده هلال احمر و نیروی انتظامی از سگ‎ها، به کاربردهای نگهداری از سگ بخصوص در کشورهای اروپایی هم اشاره کرد و کمک به نابینایان، نوزادان و افراد ناتوان جسمی را از جمله این کاربردها برشمرد.

با این توضیح یک شنونده نیز در تماسی تلفنی از مهمان برنامه پرسید آیا در ایران سگ‎هایی برای کمک به نابینایان وجود دارد یا خیر که دکتر جهان پیما گفت : تا جایی که من اطلاع دارم متاسفانه در ایران چنین امکانی وجود ندارد اما می توان سگ‌هایی را به این منظور در داخل کشور تربیت نمود.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران درباره اهمیت رعایت حقوق شهروندی هم گفت : در حالی که در کشورهای اروپایی مردم اجازه ندارند سگ را آزادانه به پارک و محیط‎های عمومی وارد کنند در کشور ما متأسفانه این اتفاق رخ می دهد و چه بسا محیط با مدفوع این حیوان آلوده می‎گردد.

دکتر جهان‎پیما همچنین در پاسخ به سؤال مجری دامپزشک این برنامه -  دکتر محمد نظری - درباره خطرات نگهداری گربه هم گفت : بیماری انگلی توکسوپلاسموزیس برای خانم‎های باردار بسیار خطرناک است و از آنجایی که گربه هم میزبان واسط و هم میزبان قطعی این انگل است باید در دوران بارداری از تماس با گربه پرهیز نمایند.

وی ضمن ارائه توصیحاتی درباره بیماری هاری به مردم توصیه کرد از آوردن گربه‎ و حیوانات ولگرد به محیط منزل به دلیل احتمال ابتلا به بیماری خودداری کنند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه