کد خبر: ۸۷
تعداد نظرات: ۲۸ نظر

 

گفتگو با دکتر سید محمد فقیهی :

 

سال 1382 و قبولی در رشته جذاب و پرطرفدار دامپزشکی . از همان سالهای نخست دانشجویان به اصطلاح (( ترم بالایی )) دانشجویان تازه وارد را با پند و نصیحتهای خود از دروس مختلفی می ترساندند و به نقل شاهکارهای خود می پرداختند ! خوب به یاد دارم که درس داروشناسی یا فارماکولوژی از جمله درسهایی بود که به کررات از سنگینی و مشکل بودن آن یاد می شد .

چندین ترم گذشت . به ترم پنجم رسیدیم و مرحله گذر از این درس مشکل !!! روز نخست کلاس ، به رسم مالوف ، استادمان جناب آقای دکتر عرب منابعی را جهت مطالع دانشجویان معرفی نمودند . منابع متفاوت بودند و از زبانهای مختلف .

اما نکته ایی در بین لیست این منابع به چشم می خورد . در اغلب منابع فارسی این علم ، نام یکی از اساتید بیشتر به چشم میخورد . (( جناب آقای دکترسید محمد فقیهی )) . در آن روز این موضوع را پس از اندکی تفکر فراموش کردم . مدت ها از موضوع فوق گذشت . زمانی فرا رسید که که با خرید کتاب سبز رنگ معروف مبانی فارماکولوژی از روش نگارش شیوا و رسای این کتاب بسیار لذت بردم . بازهم نام یکی از اساتید توجهم را به خود جلب کرد . (( جناب آقای دکتر سید محمد فقیهی )) . از آن زمان نام دکتر فقیهی در ذهنم نقش بست تا اینکه در اولین همایش فارماکولوژی دامپزشکی شرکت کردم .

در یکی از پانلهای این همایش ، استادی فرهیخته با محاسن سفید که لبخندی دایمی بر لب داشت توجه من را بر خود جلب کرد . نه فقط به خاطر تسلط علمی که در اخلاق ایشان . آن روز در طول برگزاری این همایش ، رفتار و منش این استاد تاثیر شگرفی بر بنده گذاشت . چرا که بارها شاهد بودم چه متواضع و صمیمانه با افراد مختلفی که بیشتر دانشجو بودند به خوبی و تواضع برخورد می کردند .

توجه بنده زمانی بیشتر جلب شد که پی بردم اغلب این دانشجویان ، با ااین استاد کلاسی نداشته اند . ایشان به قدری با این دانشجویان جوان صمیمانه برخورد میکردند که گویی سالیان سال است یکدیگر را می شناسد .

از یکی از حضار ، نام ایشان را جویا شدم . وی با نگاهی از سر تعجب از من پرسید چگونه او را نمی شناسی ؟ ایشان دکتر فقیهی است پدر علم فارماکولوزی ایران .

اصلا باور نمی کردم . دکتر محمدحسن فقیهی . استادی که تاکنون نام او را به خاطر سپرده بودم . دکتر فقیهی معروف . باور نمیکردم ، این مرد بزرگ و فرهیخته را دیده باشم .

از آن هنگام شیفته ی اخلاقشان بودم بطوریکه باعث می شد در هر همایش وسمیناری که ایشان حضور داشتند خود را به هر بهانه ای به ایشان برسانم تا احوالپرسی کنم . ایشان نیز مثل همیشه با رویی گشاده و اخلاقی گرم مرا پذیرا می شدند .

اما سالها بعد . در سال 1387 طی جلسه ایی که در پایگاه خبری وت نیوز داشتیم تصمیم بر آن شد تا با مشاهیر دامپزشکی این مرز و بوم صحبتهایی داشته باشیم . بخشی جالب با عنوان (( صندلی داغ )) .

اما اینجا دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است . دانشکده ایی که چهره های مطرحی را به علوم دامپزشکی این مرز و بوم معرفی کرده است . تصمیم دارم تا نخستین مصاحبه این بخش را با استادی فرهیخته انجام دهم . استادی که نام او مدت هاست در ذهنم نقش بسته است . (( دکتر محمدحسن فقیهی )) .

من محمد حسین فقیهی ، بنده ای ا ز بندگان خدا که در سال 1329در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد شده ام . این نخستین جمله ایشان در پاسخ به معرفی خود بود .

جناب استاد ، از پدرمرحوم خود با احترام و علاقه بسیار زیادی یاد میکردند : پدر من به دلیل علاقه فراوانی که به علوم دینی داشت در جوانی به نجف اشرف رفتند و تا سن 50 سالگی در آنجا به تحصیل و مطالعه و تدوین مشغول بودند . ایشان پس از سالیان طولانی به وطن بازگشتند و پس از آن به قم عزیمت نمود و در آنجا ساکن شده و تشکیل خانواده داد .

دکتر فقیهی متولد شهر مقدس قم است . تحصیلات ابتدایی و تکمیلی خود را در همان شهر با نمرات عالی و مرتبه ممتاز به پایان رسانیدند . از اینرو در آن سالها ، مجوز ورود به هر رشته و در هر دانشگاهی را داشت .

از ایشان در مورد علت انتخاب رشته دامپزشکی می پرسم . مرحوم پدرم به من نصیحت می کردند که پزشکی رشته و حرفه بسیار حساسی بوده و مسئولیت پذیری فراوانی می خواهد . ایشان به لحاظ شرعی و اخلاقی مراعات بسیاری از مسائل را می نمودند . از همین روبه من سفارش می کردند وارد رشته پزشکی نشوم و من نیز به علت احترام به حرف پدر ونیز استخاره به سراغ گزینه های بعدی رفتم . علاقه ی نیز به دندانپزشکی نداشتم . ولی عاشق دارو و دارو سازی بودم . در واقع ، هدف اصلی من برای ادامه تحصیل در دانشگاه ، همین رشته بود .

متاسفانه یا خوشبختانه در آن سال از طرف نخست وزیر وقت اعلام شد که از این پس داروسازی به جای مقطع دکترا به کارشناسی تغییر پیدا می کند و من به ناچار که تقدیر الهی بود که بعد بیان خواهم کرد که چرا تقدیر بود، رشته دامپزشکی را انتخاب کردم .

ایشان از سال 1347 هجری شمسی وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شدند و در آن سال ها از فعال ترین و ممتاز ترین و برترین ها بودند . در همین دوران بود که ایشان در سن 21 سالگی ازدواج کردند .

قضا و تقدیر الهی چنین است که باعث می شود اتفاقات و رویداد هایی مسیر زندگی انسان را ناخواسته به سمتی مطلوب سوق دهد وچنین بود که یک اتفاق مسیر زندگی دکتر فقیهی را ورق زد :

درسال آخر تحصیل (1353) مرحوم جناب آقای دکتر نشاط ، ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران را بر عهده داشتند . معاون ایشان جناب آقای دکتر انوار ، رییس دپارتمان انگل شناسی و بیماری های انگلی دانشکده بودند . ایشان به دلیل چهره موفقی که در دوران تحصیل از خود باقی گذاشته بودند ، پیشنهاد پذیرفتن مربیگری و ادامه تحصیل درشاخه انگل شناسی را به من دادند که پس از صحبت هایی قبول کردم و از آنان فرصت سه ماهه خواستم تا ترتیبات معافیت و کفالت سربازی خود را فراهم کنم .

از این ایام خاطره ی خوشی که دارم این است که دقیقا در روز مادر معافیت سربازی خود را به مادرم هدیه کردم .

پس از بازگشت ، دیدم که جای من توسط فرد دیگری پرشده است . برای بررسی موضوع و علت به دکتر نشاط مراجعه کردم که ایشان فارماکولوژی را به من پیشنهاد کردند و این بود که من به علاقه دیرینه خود که علوم دارویی بود ، به تقدیر الهی دست یافتم وچنین بود که فارماکولوژی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم .

از همان سال 53 تا 56 به تدریس واحد های عملی و تئوری فارماکولوژی پرداختم که جای دارد از اساتید وهمکارانی چون دکتر عطایی ودکتر کاشانی یاد کنم ....

طی سالیان یاد شده ، استاد به تدریس این علم پرداختند . این در حالی بود که احساس به کسب بیش ازپیش علم درایشان موج می زد . همین علاقه وافر سبب شد تا ایشان تصمیم بگیرند که جهت ادامه تحصیل به دیار غربت راهی شوند .

ازهمین روشروع به مکاتبه با دانشگاه های مختلف انگلستان و آمریکا می کنند . در این بین ، دانشگاه های آیوا و لویسوری و ایلنوی موافقت خود را با ایشان اعلام می دارند .

ایشان دراین بین خاطره ای را نقل کردند . در سال 1356 خورشیدی ، نخستین امتحان زبان سراسری استادان دانشگاه های تهران توسط بریتیش کانسربرگزارشد . این در حالی بود که دکتر فقیهی ، در این امتحان شرکت نموده و نمره کامل را اخذ نمودند و به این ترتیب در میان تمامی اساتید شرکت کننده ، رتبه نخست را کسب نمودند .

از اینرو ، وزارت علوم وقت ، تمامی هزینه ها و امکانات سفر ایشان به خارج از کشور را عهده دار شد . سرانجام دکترفقیهی به اتفاق همسر و فرزند خردسال خود درتاریخ 25/6/56 عازم ایلنوی در ایالات متحده آمریکا میشود .

دکتر فقیهی پس از گذراندن دوره تافل ، تحصیلات خود را تحت نظر دکتر بلی آغاز میکنند . ایشان سرانجام در سال 1359 از پروژه و پایان نامه خود با موضوع سولفانامیدها و بقایای آن دفاع کردند .

اصول حکم می کند که هر فردی از جنگ و نابسامانی دوری ورزد اما این در مورد افراد دلیر و عاشق تبعیت نخواهد کرد . دکتر فقیهی در سال 1359 خورشیدی و در اوایل جنگ و نابسامانی داخلی ، تصمیم به بازگشت به وطن میکنند . با خودم فکر کردم که این دوره ، اوایل جنگ و نابسامانی داخلی بودی است و زمانی که افرادی فرار و ترک را به عشق به وطن ترجیح می دادند . از ایشان دلیل بازگشتشان به ایران را جویا می شوم . ایشان پاسخ این سوال را اینگونه بیان نمودند که ، من تحصیلم تمام شده بود و دیگر کاری در غربت نداشتم . باید به وطنم باز می گشتم و دین خود را ادا میکردم .

در ادامه ، ایشان از سختی های بازگشتشان به ایران سخن گفتند : درآن اوضاع نابسامان هیچ پروازی به سمت تهران نبود . به همین دلیل ، برای بازگشت به همراه خانواده و فرزند چند ماهه ام به سمت استانبول پرواز کردیم و از استانبول مجبور شدیم تا با یک اتوبوس کرایه به ایران برویم .

با خودم اندیشیدم که به واقع چه نیرویی باعث چنین اقدامی شده است ؟ تنها توجیح آن این است که من از این خاک به پا خواستم و به این خاک نیز باز می گردم .

بازگشت ایشان به کشور مصادف با وقوع انقلاب فرهنگی بوده است . ایشان طی آن سالها ، مسئولیت های مختلفی را چون ریاست ، معاونت های مختلف و ... در دانشگاه تهران عهده دار میشوند . در آن زمان علاوه بر این مسئولیت ها ، کرسی دپارتمان فارما کولوژی را نیز در دست می گیرند و به تدریس فارماکولوژی همت می ورزند . این در حالی بود که از سال 1370 خورشیدی ، شاگردان ایشان از جمله استاد عرب ، رسولی ، فاطمی به این دپارتمان اضافه میشوند .

نکته جالب دیگری که در صحبتهای خود با این استاد صاحب کرسی دریافتم این بود که ایشان تنها استادی بوده اند که در غیابشان که برای یک سفر مطالعاتی در دانشگاه اوترخت هلند تشریف برده بودند ، دانشیاری ایشان مورد موافقت قرار گرفت .

استاد فقیهی دین خود را جز دانشگاه تهران به دانشگاهها و دانشکده های دیگری چون دانشکده های دامپزشکی ، علوم پزشکی ، پرستاری ، مامایی و داروسازی در اکثر نقاط ایران ادا نموده اند .

از ایشان تعداد شاگردانشان را مورد پرس و جو قرار می دهم ، و همان طور که خود بیان فرمودند از ابتدا تا کنون 5250 دانشجو در این رشته در خدمت ایشان شاگردی کرده اند .

اما از سال 1380 خورشیدی ، دانشگاه تهران شاهد برگزاری امتحان برد تخصصی فارماکولوژی بود . این رشته ، نخستین رشته یPHD بود که توسط استاد فقیهی به ثبت رسید . به همت دکتر فقیهی ، در این دوره ، از 42 داوطلب شرکت کننده که بجز دامپزشکی از رشته های دیگر چون داروسازی و پزشکی حضور داشتند دکتر افخمی و دکتر کبوتری پذیرفته شدند . در سال 1383 خورشیدی ، دومین دوره آزمون فوق برگزار گردید که دکتر کلاهیان ، دکتر جمشیدیان و خانم دکتر طهورا پذیرفته شدند . آخرین سری پذیرش این رشته نیز در سال 1386 صورت پذیرفت که دکتر محمد آریایی و خانم دکترنعیمی پذیرش شدند .

دکتر فقیهی تا به حال 6 پروژه تحقیقاتی تمام شده ، 6 پایان نامه تخصص ، 42 پایان نامه DVM، 42 مقاله چاپ شده در مجلات و کنگره های داخلی و 30 مقاله در کنگره های خارجی تهیه و تنظیم نموده اند .

ایشان همچنین ، 12 جلد کتاب با عناوینی چون : فارماکولوژی داروهای ضد باکتریایی ، فارماکولوژی دامپزشکی ، دارونامه های دامپزشکی ، راهنمای دروس عملی ، مبانی فارماکولوژی به چاپ رسانیده است و همچنین کتابهای فارماکولوژی کاربردی پرندگان ، دام بزرگ و دام کوچک را در دست تهیه و چاپ دارد .

ایشان الگوی خود را شهیدان بزرگواری چون دکتر بهشتی یاد می کنند . دکتر فقیهی در دوران تحصیل خود در دبیرستان دین و دانش قم در محضر این عالم بزرگ شاگردی کرده اند . جناب دکتر از استاد خود چنین یاد می کنند : شهید بهشتی دارای جاذبه و جذبه ای عجیب بود که تا به حال در هیچ شخصیتی جز ایشان ندیده ام .

دکتر فقیهی رمز موفقیت خود را این چنین بیان می کند که اگر به رشته ای علاقه مندید و آن را دوست دارید ، آن را به جدیت پیگیری نمائید که در این میان نه تنها موفق خواهید بود ، بلکه میتوانید نو آور بوده و الگویی برای دیگران نیز باشید .

در پایان از ایشان جویا شدم دانشجویانی که بخواهند برای برد فارماکولوژی امتحان دهند چه منابعی را بایستی مطالعه نمایند ؟ ایشان کتاب veterinary pharmacology(Adams) را پیشنهاد نمودند .

صحبت من با استاد بزرگ دکتر فقیهی ، نزدیک به 5 ساعت به طول انجامید . 5 ساعتی که سرشار از تجربه ، دانش و یادگیری مسائلی بسیار جالب بود . یادگیری از استادی که روزی تنها نامی از او در ذهن داشتم . اما چه خوب است سعی نمائیم ، افرادی چون استاد دکتر فقیهی را الگویی مناسب درجهت پیشرفت و خدمت صادقانه به میهن عزیزمان ایران قرار دهیم .

به امید آن روز .
منبع : وت نیوز / فروردین 88 / گفتگو از محمد سجاد انصاری
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادي تبرايي
|
-
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۶
0
1
سلام
من هم مثل دكتر فقيهي اه داروسازي علاقه داشتم ولي ذست تقدير منو به رشته دامپزشكي آورد.البته قسمت اين بود و من از انتخابم راضي ام ولي اميدوارم كه روزي مثل دكتر فقيهي به رشته فارماكولوژي برگردم و از داشتن استادي بنام دكتر فقيهي به خود ميبالم
به اميد آينده اي روشن
دکتر مسعود محمودی
|
-
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
0
1
سلام بر استاد عزیز آقای دکتر فقیهی که البته در زمانی که استاد ما بودند جوان بودند و شاید سالهای زیادی از کارشان نمی گذشت.
سلام بر همه ی اساتید و دامپزشکان عزیز این مرز و بوم که مظلومانه و بی نام و نشان چندانی (در جامعه) زحمت می کشند و البته قدر دانی نیست.
من فارغ التحصیل 23 سال پیش دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم والبته توفیق خدمت در آن فیلد را نیافتم و به دانشکده پزشکی رفتم و یک استادیار علوم پایه هستم.
دامپزشکی رشته زیبا ولی پر زحمت است. برای دانشجویان دامپزشکی کنونی هم آرزوی توفیق دارم و احساس میکنم دوستشان دارم.
حکیم الله
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۱
0
1
سلام خدمت جناب آقای دکتر سید محمد فقیهی وتمامی دامپزشکان عزیز.
من ازصمیم قلب این امتیازرا به آقای فقیهی تبریک عرض میکنم وازتمامی دامپزشکان عزیزدرسراسرجهان خواهش مندم تامثل آقای فقیهی پرکارباشند ودرراستای پیشرفت هرچه بیشتر این رشته تلاش نمایند.
بااحترام
حکیم الله حکیم استادیار در دانشکده دامپزشکی دانشگاه کابل- افغانستان
یک دانش آموخته
|
-
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۵
0
0
ضمن تشکر از مصاحبه کننده عزیز، چند نکته اصلاحی را متذکر می شوم
1- آقای دکتر فقیهی را پدر علم فارماکولوژی ایران نامیده اند در حالیکه استاد بنده در دانشکده آقای دکتر سلیمی بوده اند و دو جلد کتاب نیز از ایشان به یادگار مانده است قبل از ایشان افراد دانشمندی چون دکتر گیتی و ....بوده اند
2- آقای دکتر فقیهی فاقد PhD هستند
3- آیشان همیشه از مخالفین جدی برگزاری دوره های تخصصی بوده اند و اینکه دوره تخصصی به نام ایشان ثبت شده صحت ندارد
همکار علمی
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۵
0
0
جناب آقای دکتر دکتر فقیهیی استاد ممتاز نمی باشند بلکه ایشان را به دلایلی به عنوان استاد برگزیده ملقب کرده اند
محمد سجاد انصاری
|
-
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۹
0
0
با تشکر از دوست عزیز دانش آموخته که افتخار ندادند و خود را معرفی ننمودند .
هر سه موردی که شما بیان نمودید کاملا غلط و فکر می کنم به خاطر ارزیابی سریع و شتاب زده شما می باشد .
با تشکر
حسن باقرزاده
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۸
0
1
باعث تاسف شدکه ديدم برخي عزيزاني که گويا علم و صداقت و تدين وپشتکار دکتر فقيهي را بر نمي‌تابندحتي ادعا مي‌کنند ايشان PHD ندارد! لازم نيست بيش از اين توضيح بدهم. بهتر است اين عزيزان زخم خورده يک فکري به حال خودشان کند!
دانشجوی ph.d فارماکولوژی
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۵
0
0
آقای باقرزاده عزیز! شما نباید انتقاد دیگران را غرض ورزی بنامید که واقعا این طور نیست. آقای دکتر فقیهی استاد بزرگی هستند ولی حقیقتآ فاقد مدرک ph.D هستند، این رو ما که دانشجوی دوره تخصصی ایشون هستیم و کلیه اساتید بخش می دانند، پس کمی در قبال اطلاع رسانی دیگران صبور باشید.
یک زخم خورده( به قول شما)
|
-
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۵
0
0
اینکه آقای دکتر فقیهی مخالف برگزاری دوره تخصصی فارماکولوژی هستند، حرف کاملا صحیحی هست و در واقع ....................است. امیدوارم ایشان ............ که در شأن یک استاد نیست ....... و از کلیه افرادی که به نحوی با رفتار و گفتار ایشان به دردسر می افتند، حلالیت بطلبند که در نهایت یدالله فوق ایدیکم.......

( اگر آزاده اید POST من را به نمایش بگذارید)
سید رضا غیاثی
|
-
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
0
0
با سلام و عرض ادب و احترام خضور استاد محترم و فرهیحته ، جناب آقای دکتر فقیهی . به راستی و بدون هر گونه مبالغه ای ، یکی از افتخارات جامعه دانشگاهی ایران استاد عزیز آقای دکتر سید محمد فقیهی بوده و خواهند بود. در پاسخ به جسارت فرد بی نامی که از آزادگی دم زده اند بایستی یگویم که این اضهارات شما را ناشی از جهل شما دانسته چراکه بی ازطلاع از مدرک تحصیلی ایشان که در رشته فارماکولوژی از دانشگاه ایلینویز آمریکا می باشد به حضور ایشان بی احترامی می نمائید. استاد عزیز که 18 نفر در میان دانشجویان تسخیر کننده سفارت بودند تنها به این دلیل علی رغم اتمام تجصیل ، مدرک ایشان در جریان حوادث ابتدای انقلاب و تسخیر سفارت، کمی با مشکل روبرو شد. با این حال جایگاه علمی ایشان آنچنان رفیع است که معدود دانشجویان قدیمی ایشان که به احتمال فراوان به علت ناوانی در گذراندن واحد درسی با ایشان با بی احترامی به تمام بزرگان این مملکت همه اصول را زیر پای می گذرانند ، قادر به تخریب آن نبوده و تنها رنج خود می بدند و ....! به هر صورت مرسی از استاد عزیزم جناب آقای دکتر فقیهی
دانشجو دامپزشکی تهران
|
-
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۲
0
0
اونچه که امسال در بدو ورود به سال تحصیلی جدید همه را شوکه کرد، حرکت دکتر فقیهی بود که با هماهنگی .............. و بدون اطلاع اعضای بخش خودشان در بورد بخش و آموزش اعلام نمودند که می خواهند تکی در یک گروه مستقل 4 واحد ....... 1 را درس بدهند و 4 استاد دیگه با هم برند 4 واحد و به گروه دیگه درس بدهند! خوب اگر کسی معتقد به انجام کار مشورتی باشه اینکارو می کنه؟؟؟؟؟؟؟ واقعا اگر هر کسی تو دانشکده به دلیل ارتباط با ............. بتونه چنین کاریو بکنه، دانشکده شهرآشوب میشه، هرچند با این حرکت فهمیدیم هست
دانشجو دامپزشکی
|
-
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
1
0
آقای دکتر فقیهی یک بار برای همیشه خود را بازنشسته فرمایید و در این سن به عبادت بپردازید، شما ............ ! امیدوارم خداوند............، نمیدونم ..........!
دکتر رضا فتحی
|
-
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
0
0
آقای دکتر فقیهی از اساتید خوب فارماکولوزی هستند بنده که دانشجوی ایشان در دانشگاه آزاد تبریز بودم میدانم
دانشجو
|
-
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
0
0
به نظر من ............ با تمام اساتید بخش مشکل دارند و تعامل ایشان درصدد تخریب وجهه اساتید است
دانشجو
|
-
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
0
0
به نظر لقب پدر علم فارماکولوژی بسیار سنگین تر از آن است که دکتر فقیهی بتواند آن را بدوش بکشد. خواهش می کنم در به کار بردن القاظ و القاب دست و دلبازی نکنید چراکه به افرادی مثل آدامز، کاتزونگ و گودمن- گیل من و ... بی احترامی می شود.
..........................
دانشجو
|
-
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
0
0
به نظرمن هم ایشان پدر علم فارماکولوژی نیستند و ........................
دانشجو
|
-
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
0
0
به نظر من اگر ایشان بازنشسته شوند، کمک زیادی به علم فارماکولوژی می نمایند!
دانشجو
|
-
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
0
0
من کسی از دانشجویان دانشکده ( دامپزشکی تهران) را می شناسم که ............ به دردسر بزرگی افتاد و متاسفانه حق بزرگی از این فرد ضایع شد، من چون در جریان تمام کارها بودم واقعا دلم به حال این فرد سوخت. ولی چون میدونم آن فرد راضی نیست اسم این فرد را نمی آورم!
دامپزشک
|
-
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۲
0
0
به نظر من آن فردی را می توان استاد واقعی نامید که هدفش تعلیم اصولی به دانشجویان باشد و در کنار آن رابطه صحیح و منطقی با دانشجو داشته باشد ، اینکه یک رشته تخصصی به نام فارماکولوژی دانشجوی تخصصی می گیرد ولی همچنان این استاد بزرگوار از هر پیشنهادی در دانشکده های مختلف ایران جهت تدریش واحد همچنان استقبال می کنند، خلاف منش یک استاد است، به جاست که بعد از 33 یا 34 سال تدریس ، اساتید کمی به فکر آینده شغلی دیگر همکاران هم باشند و برای تدریس 4 واحد درس از راههای غیر طبیعی و غیر اصولی استفاده نکنند.
یک همکار شهرستانی
|
-
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
1
0
امیدوارم حمل بر بی احترامی نشود و فقط قصد اطلاع رسانی است: آقای دکتر فقیهی مثل بسیاری از اساتیدی که قبل از انقلاب تخصص گرفته اند دارای مدرک دکترای تخصصی نیستند بلکه مدرک مستری از امریکا دارند که به مصلحتی بعد از انقلاب معادل تخصص ارزیابی شد حتی بزرگوارانی مانند دکتر تقی پور بازرگانی هم به همین ترتیب بودند. دیگر اینکه ایشان استاد ممتاز نیستند که تعریف خاصی دارد بلکه یکی از اساتید برگزیده اعلام شده اند که در آن سال کسی ممتاز نشد و همه اساتیدی که خود را نامزد کرده بودند بعلت عدم برگزاری و نرسیدن به حد نصاب بعنوان برگزیده از آنها تشکر شد. آخر اینکه پایان نامه تخصصی (مستری) ایشان روی خوک بوده که اگر کس دیگری چنین کاری کرده بود احتمالاً ....... اسم ........ روی او میگذاشت چرا که خوک حیوان نجسی است که اصلا در کشور ما موضوعیت ندارد ولی ایشان خودشان لابد ........... توجیه میکنند
از همکاران دانشکده
|
-
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0
با سلام و احترام

من به عنوان همکار دانشکده لازم میدانم چند نکته را بگویم
1- جناب آقای دکتر فقیهی استاد محترم دانشکده مانند بیشتر اساتید قدیمی فاقد مدرک تخصصی هستند و بر اساس تصمیم وزارت علوم با توجه به شرایط پس از انقلاب فرهنگی و رفتن اساتید مدرک آنان معادل ارزیابی و استاد یار شدند
2 - ایشان استاد نمونه نیستند و در آن سال همه اساتید دانشکده ها که در لیست اولیه خود را کاندیدا کرده بودند برای انتخاب استاد نمونه به عنوان برگزیده تجلیل شدند
3- متاسفانه جناب دکتر با همه احترامی که برایشان قائلم ارتباط مناسبی با دانشجویان و همکاران ندارند
4- پدر علم داروشناسی بودن تملقی است از جانب شما که شما را به پرهیز از ان دعوت مینمایم
یک دانش آموخته
|
-
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
0
1
جهت اطلاع آن دسته از دوستانی که موضوع PhD آقای دکتر فقیهی را طرح کرده اند بگویم که ایشان دارای MS از دانشگاه ایلینوی و موضوع پایان نامه این استاد محترم فارماکوکینتیک تتراسیکلین ها در خوک می باشد
محمد
|
-
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۲
0
1
من یکی از شاگردان دکتر طوطیان هستم و از اینکه توانستم به شاگردی این دکتر فرهیخته برسم به خود می بالم
محمد
|
-
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
0
0
سلام من در رشته کامپیوتر درس میخونم و کاری به این استاد ندارم . در هر صورت میخواستم به این دوست عزیز که فقط نقطه چین میزاره بگم . این ..... یعنی جی ؟ خوب مثل بچه آدم حرف بزن .
حالا این بنده خدا استاد تلاش زیادی کرده و کتاب خونده کتاب نوشته . کتاباش مرجه درسی هستن . استاد استاده و.حلا یکی نمره میگیره خوشش میاد . یکی نه .
یک دامپزشک
|
-
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
0
1
با سلام به همه دوستان
عنوان پایان نامه دکتر فقیهی مطالعه فارماکی نتیک تتراسایکلین در گوسفند بوده نه خوک که میتونید از این لینک ببینید:
http://books.google.com/books/about/The_Disposition_of_Tetracycline_in_Sheep.html?id=y5tNtwAACAAJ

تا جایی که من میدونم ایشون تنها استادی بودند که با پرونده امتیاز بندی شده برای استاد ممتازی کشوری به وزارت علوم ارسال شد. با توجه به داشتن امتیازات لازم برای استاد ممتازی کشوری ولی در نهایت ایشان استاد برگزیده دانشگاه تهران شدند.

لطفا بدون علم صحبت و نقل قول نکنید و همیشه منصف باشید
یک دامپزشک
|
-
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
0
0
ضمنا در مورد دوره تخصص، علی رغم درخواست دانشکده، ایشان مخالف برگزاری دوره فقط توسط خودشان بودند. در نهایت سالها بعد با حضور دیگر همکارانشان دوره تخصصی را برگزار نمودند.
حق
|
-
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
0
0
چرا همه نظرات را اعلام نمیکنید. از کدام حقیقت میترسید. مردم روشن هستند. چرا روشنگری باید به صورت قاچاقی انجام شود. آقای دکتر فقیهی دوره‌ی دکتری تخصصی نگذرانده و قاعدتاً از مرتبه استادیاری نمیتوانسته بالاتر برود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
0
0
دکتر سید محمد فقیهی استاد من بودند. چیزی که من در رفتارشون دیدم بسیار خوش اخلاق و خوش رفتار بودند و همیشه لبخند بر لب داشتند . آرزوی سلامتی و توفیق برای ایشون دارم
نظر شما
ادامه