کد خبر: ۸۶۹۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و ریگان

 

انجام 609 آزمایش بر روی 87 نمونه شیر خام در قالب طرح پایش و بررسی تقلبات شیر خام در استان کرمان

 

رئیس اداره آزمایشگاه مرجع و منطقه ای جنوب شرق اداره کل دامپزشکی استان کرمان از انجام 609 آزمایش بر روی 87 نمونه شیر خام در قالب طرح پایش و بررسی تقلبات در شیر خام خبر داد .

دکتر مهدخت طالب همت گفت : شیرخام پایه تولید تمامی لبنیات از شیر پاستوریزه تا بستنی و غیره می باشد لذا نظارت دقیق  بر این فراورده خام دامی در راستای تولید بهداشتی آن گام مهم و اساسی برای تولید فراوردهای لبنی و به طبع آن داشتن یک جامعه سالم می باشد.
رئیس اداره آزمایشگاه مرجع و منطقه ای جنوبشرق اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: در ادامه نظارت های دوره ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر انواع فراودهای خام دامی و نمونه برداریهای مستمر از این فراوردها، اداره کل دامپزشکی استان کرمان طی یک طرح ضربتی در اسفند ماه سال گذشته اقدام به جمع آوری نمونه شیر از تمامی مراکز جمع آوری شیر خام، کارخانجات شیر و برخی گاوداریهای مهم  نموده است.
وی افزود: از سراسر استان 87 نمونه شیر توسط کارشناسان آزمایشگاه مرجع و منطقه ای جنوب شرق اداره کل دامپزشکی استان با همکاری شبکه های دامپزشکی شهرستانها جمع آوری شد.
طالب همت در خصوص آزمایشات انجام شده بر روی این نمونه ها گفت : مهمترین آزمایشاتی که بر روی تمام  87 نمونه شیر دریافتی از 16 شهرستان صورت پذیرفته شامل تقلبات، باقی ماندهای آنتی بیوتیک، آفلاتوکسین ، بار میکروبی و اسیدیته  می باشد.
وی عنوان داشت: به دلیل اهمیت بحث تقلبات در شیر،این نمونه ها از نظر  3 نوع تقلب رایج شامل وجود یا عدم وجود جوش شیرین،هیپوکلریت و فرمالین  مورد بررسی قرار گرفتند.
دکتر مهدخت طالب همت در خصوص نتایج آزمایش ها و نحوه برخورد با متخلفین هم گفت : از آنجا که تفسیر نتایج و اقدامات بعدی بر عهده اداره نظارت بر بهداشت عمومی این اداره کل می باشد لذا نتایج بدست آمده جهت تصمیم نهایی به این اداره ارجاع شده تا در صورت تخلف با این مراکز برخورد قانونی شود.

 

--------------------------

 

تهیه وتوزیع دومیلیارد ریال، سموم و مواد ضدعفونی کننده دام وطیور در سطح استان اصفهان


معاون فنی اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت : با پیگیری چند ماهه این اداره کل در سال گذشته واز اعتبارات استانی مبلغ دو میلیارد ریال در بحث پیشگیری از بیماریهای دامی درابتدای سال جدید هزینه شد.
دکتر علی از تهیه وتوزیع دو میلیارد ریال انواع سموم ،ضدعفونی کننده هاو قرصهای آهسته رهش (مکملهای ضروری که آهسته جذب می شوند) در سطح استان خبر داد و افزود : این مبلغ که با پیگیریهای این اداره کل و مساعدت های انجام شده مدیر کل، مدیریت بحران استان واز اعتبارات استانی هزینه شده است، صرف پیشگیری ،کنترل و مراقبت ازبیماریهای دامی( دام وطیور) در استان می گردد.

وی افزود : این مقدار سم ومکمل با توجه به محروم بودن،ظرفیت وشرایط خاص دامی شهرستان و از طریق شبکه های دامپزشکی شهرستانها بین دامداران ومرغداران گرامی توزیع می گردد.

 

---------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی خبر داد :
واکسیناسیون 16 میلیون نوبت راس دام 


در سال گذشته بیش از 16 میلیون نوبت سر راس دام بر عیه بیماریهای باکتریایی و ویروسی واکسینه گردیده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به نقش موثر واکسیناسیون در کنترل بیماریهای دام و مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: در سال گذشته با تلاشهای شبانه روزی همکاران  بخش دولتی و خصوصی16 میلیون نوبت سر راس دام بر علیه انواع بیماریهای باکتریایی و ویروسی در سطح استان واکسینه گردیدند.
دکتر زندیه افزود : از این تعداد دام واکسینه شده 14 میلیون و هفتصد هزار راس گوسفند و بز  و مابقی گا و گاومیش و تک سمی بوده اند.
مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی ادامه داد : در راستای عملیات ریشه کنی سل گاوی در سال گذشته 19 اکیپ اداره مبارزه بر بیماریهای دامی 421 واحد گاوداری را تست نموده اند .
وی با اشاره به اهمیت مبارزه با انگلهای خارجی دام هم گفت: در سال گذشته 5 میلیون و 472 هزار مترمربع از اماکن و جایگاه نگهداری دام استان سم پاشی ، و همچنین در این راستا سمپاشی روی 732 هزار راس دام  توسط اکیپهای دامپزشکی به صورت رایگان انجام گرفته است.
دکتر زندیه اعلام کرد : برای مبارزه با بیماری خطرناک و مشترک  هاری 17495 قلاده سگ بر علیه این بیماری مایه کوبی گردیده که از این تعداد 4725 قلاده را بخش خصوصی  واکسینه نموده اند.
وی همچنین با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای این واکسیناسیون گفت: 68 مرکز مایه کوبی مستقل و نیمه مستقل واکسیناسیون دامهای مذکور را در واحدهای سنتی  و صنعتی بر عهده داشتند.
مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه تمامی بیماریهای دام و مشترک در سطح استان تحت کنترل و داری سیر نزولی است گفت: اداره کل دامپزشکی استان با تمام توان در راستای تحقق بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری در سال تولید ملی ،حمایت از سرمایه و کار ایرانی شرایط امن و سالمی را برای سرمایه گذاری در صنعت دام و طیور مهیا نموده است و در این راستا از تمامی سرمایه گذاران این بخش دعوت می نماید که با اطمینان خاطر در این بخش وارد گردند.
لازم به ذکر است؛ جهت نظارت و کنترل دقیق و روزانه عملیات واکسیناسیون، اطلاعات و مشخصات واحدهای تحت پوشش به صورت پیوسته از طریق سامانه GIS-VET از شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها به اداره کل دامپزشکی استان ارسال و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

------------------------------------------

 

دیدار مدیرکل دامپزشکی استان خراسان شمالی با فرماندار شهرستان گرمه


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با فرماندار شهرستان گرمه دیدار و گفتگو کرد. 

فرماندار گرمه ضمن خوشامدگویی به دکتر شریفی مدیرکل دامپزشکی استان خراسان شمالی و حضور در شهرستان و فرمانداری گرمه از انجام این دیدار ابراز خرسندی کرد و این دیدار را زمینه تعامل بیشتر بین دو دستگاه دانست.
وی ضمن حمایت از دامپزشکی خراسان شمالی آمادگی هرگونه تعامل بین فرمانداری و دامپزشکی استان را در سالی که با عنوان سال تولید ملی ؛ حمایت از کار وسرمایه ایرانی نامگذاری شده است اعلام نمود. .
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی هم در این دیدار گفت : دامنه فعالیت های دامپزشکی استان بسیار گسترده است و از جمله آن ، نظارت دامپزشکی استان از ابتدای تولید وعرضه فرآورده های خام دامی تا سرسفره مردم می باشد و با انجام این نظارت ها مردم می توانند با اطمینان خاطر غذایی سالم را تناول نمایند.
دکترشریفی خواستار نگاه ویژه فرمانداری شهرستان گرمه به فعالیت های دامپزشکی در کنترل بیماریهای واگیردار دامی، بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، بیماریهای نوپدید و بازپدید وتلاش همکاران سخت کوش و صدیق دامپزشکی شد.

وی همچنین از فرماندار گرمه خواست مساعدت بیشتری در نحوه تخصیص اعتبارات به بخش دامپزشکی صورت گیرد.

 

-------------------------------------------

 

واکسیناسیون 100 درصد دام‌های ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از واکسیناسیون 100 درصدی دام‌های شهرستان ریگان طی سال گذشته خبر داد.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: شهرستان ریگان با دارا بودن 220 هزار رأس دام سبک، 14 هزار رأس دام سنگین، 2 هزار نفر شتر و دو مرکز فعال پرورش آبزیان یکی از مهم‌ترین مناطق دامپروری استان کرمان محسوب می‌شود.

وی افزود: طی سال گذشته واکسیناسیون تب برفکی برای 22 هزار و  10 رأس گاو، واکسیناسیون شاربن تعداد 4 هزار و 474 رأس گاو، واکسیناسیون بروسلوز تعداد 9 هزار و 221 رأس گاو ‌و واکسیناسیون آنتروتوکسمی 42 هزار و 632 رأس گوسفند و بز انجام شده است.

جعفری عنوان کرد: واکسیناسیون قانقاریا به تعداد 12 هزار و 948 رأس گوسفند و بز، واکسیناسیون پاستورلوز به تعداد 392 رأس گاو، واکسیناسیون پاستورلوز 352 نفر شتر، واکسیناسیون شاربن تعداد 44 هزار و 474 گوسفند و بز، واکسیناسیون بروسلوز گوسفند و بز 20 هزار و 214 رأس، واکسیناسیون هاری 438 قلاده سگ، واکسیناسیون آبله 59 هزار و 396 رأس گوسفند و بز، واکسیناسیون پی‌پی‌آر 3 هزار و 818 گوسفند و بز علیه بیماری‌ها واکسینه شدند.

وی افزود: برای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام 412 هزار رأس گاو به منظور شناسایی دام‌های راکتورسل و بروسلوز تست شدند و 20 رأس تک سمی در مورد شناسایی بیماری مشمشه تست شدند.

جعفری ابراز داشت: عملیات سمپاشی در قالب طرح جامع میازیس و مبارزه با تب کریمه کنگو با سمپاشی 76 هزار و 173 رأس دام سبک، 14 هزار و 878 رأس دام سنگین و 202 هزار مترمربع جایگاه اقدامات لازم انجام پذیرفته است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته 3 هزار و 65 مورد بازدید و بازرسی توسط کارشناسان این شبکه برای نظارت و کنترل فرآوردهای خام دامی ‌در مراکز عرضه و تو‌زیع گوشت مرغ ماهی و گوشت سفید، ‌تخم‌مرغ‌، ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر و دیگر مراکز عرضه فرآوردهای دامی انجام شد.

جعفری با اشاره به اقدامات شبکه دامپزشکی در مناطق عشایری ریگان گفت: پیگیری‌های لازم برای تهیه دارو‌های آنتی‌بیوتیک، ضد انگل و تقویتی و همچنین فراهم کردن واکسن‌های مورد لزوم برای مبارزه با بیماری‌های دامی انجام پذیرفت.

وی اظهار داشت: خدمات‌‌رسانی به دامداران ‌در مناطق عشایری شهرستان ریگان با حساسیت و جدیت تمام اجرا شد.

جعفری تصریح کرد: در سال گذشته چند هزار برشور، تراکت و جزوات آموزشی برای آموزش و اطلاع‌رسانی به دامداران و کارکنان نهادهای دولتی شهرستان به منظور کنترل و مراقبت از بیماری‌های دامی توزیع شد.

 

نظر شما
ادامه