کد خبر: ۸۶۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - روزنامه ایران با انتشار یک مطلب مفصل به تقبیح پدیده سگ بازی پرداخت و در کنار آن فتوای فقهای عظام و نظر رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت را منتشر کرد.

در مطلب نخست روزنامه ایران به قلم امیرحسین ستایش می‎خوانیم :

" نگاهی به یک پدیده ناپسند در جامعه

سگ بازی تضییع حقوق شهروندی و حیوانی

رواج پدیده «سگ بازی» و «سگ گردانی» در بین برخی اقشار جامعه چهره جدیدی از تضییع حقوق شهروندی و حتی حقوق حیوانات را به نمایش گذاشته است، موضوعی که می‌تواند مضرات روحی و جسمی برای افراد و جامعه داشته باشد. سؤال اصلی این است که چرا عده ای در سطح شهر، در معابر و پیاده روها اقدام به سگ بازی و سگ گردانی می کنند؟ برای همین از آنجایی که تا موضوع یا امری به معضل یا مسئله بدل نشود، در حیطه آگاهی و دانش انسانی در نمی‌آید با این سؤال به پرسش‌هایی در این باب خواهیم پرداخت.

1-تا پیش از تجدد در غرب انسان غربی نظیر تمامی انسان ها در دیگر تمدن‌ها و اجتماعات بشری، تا آن روز خود را ذیل درک یا هویت دینی فهم و تصویر می‌کرد، اما هرچه از این دوران دورتر و به دوران تجدد نزدیک‌تر شد و خودانگاری را جایگزین خدا‌انگاری کرد، فردیت در آدمی تقویت شد و انسان‌های ذره‌ای شده در میان خلأ عمیق بی خدایی به سمت جانشین کردن غیرخدا از طریق اسباب مادی به جای خدا در زندگی خود سوق پیدا کردند.
2-زمانی که انسان غربی سرخوش از پیشرفت‌های مادی، این سبک زندگی را موفق‌ترین سبک زندگی یافت، در تبلیغ، تزریق و تجویز این سبک برای سایر جوامع کوشید تا الگوی موفقیت را به سایرین نیز پیشنهاد کند.
3-تکنولوژی دست‌ساز بشر تا جایی پیشرفت کرد که بشر خود را در برابر آن حقیر انگاشت و سر تعظیم در برابر آن فرود آورد و گمان برد که جایگزین خوبی برای خدا پیدا کرده است. چیزی نگذشت که تکنولوژی روی ناخوش خود را در جنگ‌ها به رخ آدمی کشید، جنگ‌هایی که تا پیش از این ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامید و تنها صدها نفر در آن جان می‌باختند، حالا در چند ثانیه، ساعت و نهایتاً روز می‌توانست چندین میلیون انسان را به کام مرگ فرو برد. جنگ جهانی اول طی چهار سال 10 میلیون انسان را به زیر خاک کشید. سالیانی نگذشت که دانش بشری به داشته‌های جدیدی دست یافت و در همین حین نیز جنگ جهانی دوم رخ داد، و این‌بار 70 میلیون آدم قربانی شدند تا خونین ترین دوران بشریت رقم بخورد.
4- بشر دریافت که آمالش آن چیزی نبوده که تاکنون از آن پیروی می‌کرده است، افراد هر چه بیشتر از هم دور شدند، دوره سردی روابط بشری و بی اعتمادی آغاز شد، از طرفی خانواده ها از بین رفتند و انسان سرخورده از ساخته دست خود که حالا نه خدایی داشت و نه خانواده‌ای تنها شد.
5- ورود سگ و حیواناتی از این دست به زندگی انسان در دوران تجدد و ما بعد تجدد به دلیل تنهایی انسان و از طرفی به دلیل باهوش بودن این حیوان رونق گرفت و امروزه بسیاری از مردمان در غرب سگ را جزئی از خانواده خود به حساب می آورند. انحطاط بشر در این دوران تا آمیزش انسان و حیوان نیز پیش رفت.
با مروری بر مطالب بالا و برای بررسی پدیده سگ بازی در کشورمان جز این نمی‌توان گفت که سگ بازی به عنوان یک فرهنگ غربی به جامعه ما نیز سرایت کرد.
سگ هم به عنوان یک حیوان و موجود زنده ویژگی های مثبتی دارد اما دلیلی برای ورود اینگونه حیوانات به زندگی انسان که هم شرع آن را منع کرده و هم علم بر آن صحه گذاشته نیست. اما متأسفانه امروزه سگ بویژه سگ‌های فانتزی به جزء لاینفک زندگی برخی افراد در کشورمان نیز تبدیل شده و در همه احوال این سگ‌ها در اتومبیل یا در آغوش این اشخاص دیده می‌شود.
قطعاً بین نکات مثبت این حیوان و زشت بودن پدیده سگ بازی تفاوت است. سگ‌بازی هم حقوق حیوانات را تضییع کرده و هم به حقوق شهروندی تجاوز می‌کند. ذکر این مورد نیز ضروری است که به حکم عقل، علم و شرع سگ بازی پدیده‌ای زشت و ناپسند است و از همه مهمتر اینکه در شریعت دین اسلام سگ نجس است.
انسانی که صاحب عقل و احساس است نیازمند همنشینی با همنوع خود است، از این‌رو زیبنده چنین موجودی که احسن خلایق نام دارد نیست تا پائین تر از خود را در بین مخلوقات همراه و همنشین قرار دهد.
جدای از این «سگ بازی» چه در قرآن و چه در روایات به عنوان صفت انسان‌های پست آورده شده است.
نقل شده است هنگامی که امام حسین(ع) کنار قبر شریف پیامبر اکرم(ص) نشسته بود قاصدی آمد و گفت: امیر می خواهد به نزد او بروید.اما امام(ع) که می‌داند معاویه مرده است و این دعوت برای گرفتن بیعت است، این دعوت را نمی‌پذیرد و در پاسخ کسی که از بیعت با یزید سؤال می‌کند، می‌فرماید: «من هرگز با یزید بیعت نخواهم کرد، چون یزید مردی است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب می نوشد، سگ بازی و... می‌کند و ما خاندان رسول خداییم». امام(ع) سگ‌بازی را از مواردی می‌داند که سبب شده فسق یزید آشکار شود.
متأسفانه این پدیده در کشور ما نیز رواج یافته است، حتی در این زمینه برخی مراکز فروش سگ آزادانه فعالیت کرده تا جایی که حتی شهرداری تهران نیز در برخی مناطق اقدام به فروش سگ‌های تزئینی می‌کند.
عده‌ای که سگ را در سطح شهر می‌گردانند علاوه بر بی‌توجهی به بهداشت جامعه، یک ارزش اخلاقی و یک حکم شرعی را نیز نادیده می‌گیرند.
سگ برای نگهبانی، شکار یا برای استفاده در نیروهای پلیس و نیروهای امدادی قابل استفاده است، به غیر از این موارد باید پرسید چرا سگ باید به عنوان شهروندی جدید به ساکنان یک شهر و کشور از سوی برخی تحمیل شود؟!
فراموش نکنیم که در خصوص سگ اصحاب کهف نیز در قرآن آمده است: «...وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ»، «سگشان بر آستانه غار دو دست‏ خود را دراز کرده بود.»
سگ در دهانه غار، یعنی محلی غیر از محل استراحت اصحاب کهف آرمیده بود. "

در کنار این مطلب نظر دکتر شیرزادی رئیس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت هم آورده شده است.

متن کامل این مطلب با عنوان آسیب های روحی و جسمی نگهداری سگ در خانه بدین شرح است :

دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: اصولاً نگهداری از هر حیوانی در منزل مستلزم رعایت نکات بهداشتی است و این حیوانات باید حتماً تحت نظر دامپزشک نگهداری شوند.

دکتر شیرزادی درباره بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ می‌گوید: مهم‌ترین عوارضی که ممکن است افرادی که از سگ نگهداری می‌کنند، به آن دچار شوند عبارت است از بیماری هاری که یک بیماری ویروسی فوق‌العاده کشنده است و موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می‌شود و از دیگر عوارض نگهداری از سگ حساسیت‌ها هستندکه می‌تواند موجب بروز واکنش‌های مختصر تا واکنش‌های منتشر و آسم شود.
وی ادامه داد: لیشما نیوز جلدی یا سالک هم یک بیماری پوستی طولانی‌مدت و بدون تب و درد، قابل انتقال بین انسان و سگ است. بیماری‌های انگلی هم ازجمله بیماری‌های مشترک انسان و سگ است که ازجمله می‌توان به کیست هیداتیک اشاره کرد که در اثر خوردن تخم نوعی انگل است که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد و این کیست‌ها بسته به این که در ریه، کبد، مغز یا هر بافت دیگری ایجاد شده باشند، قادر به بروز عوارض مختلفی هستند که برای برداشتن کیست‌ها نیاز به عمل جراحی است. وی درخصوص زندگی کودکان با سگ گفت: به دلیل آسیب‌پذیر بودن کودکان در نگهداری از سگ‌ها، احتمال اینکه بیشتر مورد جراحت، گزش یا بیماری‌های انگلی و عفونی قرار بگیرند بیشتر است. دکتر علی انتظاری، رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه نیز در این باره می‌گوید: زمینه‌های اجتماعی نگهداری از حیوانات به دلیل تأثیرپذیری افراد از رسانه‌های بیگانه است.
دکتر انتظاری معتقد است: این رسانه‌ها نگهداری از سگ را مثبت عنوان می‌کنند که موجب می‌شود علی‌رغم تعارضات فرهنگی ما درخصوص نگهداری از این حیوان، برخی افراد اقدام به سگ‌بازی و سگ‌گردانی کنند.
دکتر مسلم صابری نیز درباره زمینه‌های روانی گرایش افراد به نگهداری از سگ در منزل، معتقد است: به نظر می‌رسد کم شدن روابط عاطفی بین انسان‌ها مانند غرب، موجب روی آوردن افراد به نگهداری از سگ می‌شود تا جایی که برخی افراد به خاطر فرار از تنهایی ترجیح می‌دهند از یک سگ نگهداری کنند و از طرفی به دلیل هوش بالای سگ و امکان ارتباطش با انسان برخی این رابطه را جایگزین خلأهای عاطفی می‌کنند.
صابری ادامه می‌دهد: اگر ارتباطات انسانی میان افراد خانواده سالم و طبیعی باشد و روابط خانواده براساس سیستم نظام‌مند باشد دیگر نیازی نیست که رابطه انسان و سگ به این نزدیکی باشد و مانند کارکردهای گذشته، این حیوان صرفاً برای شکار یا نگهبانی استفاده می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: از جهتی امروز به دلیل اینکه افراد اوقات فراغت بیشتری دارند و برنامه‌ریزی درستی برای آن انجام نشده است، برای پر کردن آن به نگهداری از حیوانات بخصوص سگ روی می‌آورند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ت.ز
|
-
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
0
0
سلام بنظرم در خط زیر لغتی از قلم افتاده است:
دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در گفت‌وگو با ؟ گفت
با تشکر
دکتر حسن زاده
|
-
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
0
0
با سلام و احترام / جناب دکتر حسن زاده ضمن تشکر از بازدید و دقت و تذکر جنابعالی واژه قدردانی هر چند مناسب تر است اما تقدیر برابر آنچه ذیل این عبارت در فرهنگ واژگان مرحوم دهخدا آمده اصطلاحی رایج در میان فارسی زبانان است و به مرور در معنی قدردانی و بزرگداشت هم به کار می رود و در امور اداری هم به تبع آن اصطلاح تقدیرنامه رواج یافته است. با تشکر مجدد - حکیم مهر

سلام خدا قوت
اميدوارم در عرصه اطلاع رساني دامپزشکي روز به روز موفق تر باشيد. با توجه به ريشه واژگان فکر مي کنم قدرداني مناسبتر از واژه تقدير باشد.
نظر شما
ادامه