کد خبر: ۸۶۴۸

حکیم مهر - معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به این‌که اقدامات درمانی انجام شده برای مداوای بیماری مشمشه ببر وارداتی روسی بی‌نتیجه بوده است، نظر سازمان دامپزشکی بر معدوم کردن این حیوان است که البته تصمیم‌گیری نهایی دراین باره در جلسه‌ی هماهنگی با سازمان‌های مربوطه دیگر صورت می‌گیرد.

دکتر محسن مشکوة اظهار کرد: اوایل سال گذشته دو قلاده ببر نر و ماده روسی برای تکثیر و جلوگیری از انقراض نسل وارد کشورمان شد که در همان ابتدا هماهنگی‌های اولیه در این واردات با سازمان دامپرشکی صورت نگرفته بود.

وی خاطر نشان کرد: ببر نر در اوایل ورودش به ایران بر اثر بیماری مشمشه تلف شد و هم‌اکنون هم ببر ماده به این بیماری نیز مبتلا شده است.

معاون سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این دو قلاده ببر در روسیه و در ایران تست نشده بودند، گفت: پس از واردات به طور متوقت به باغ‌وحش تهران منتقل شدند تا از آنجا به میانکاله مازندران برای تکثیر و حفظ نسل منتقل شوند، اما با بیماری مشمشه مواجه شدند.

مشکوة ادامه داد: ببر ماده توسط دامپزشکان دانشگاه و دامپزشکان باغ‌وحش تهران تحت درمان قرار گرفته اما ظاهرا جواب مثبتی نداشته و براساس آخرین نمونه‌برداری همچنان به بیماری مشمشه مبتلا است.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که مشمشه بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و واگیر‌ دارد، مدتی باغ‌وحش تهران تعطیل شد و سپس این حیوان در ساختمانی در حاشیه‌ی باغ‌وحش منتقل شد که با حیوانات دیگر باغ‌وحش تماس نداشته باشد و از طریق خوراک جداگانه‌ای مورد تغذیه قرار می‌گیرد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: به زودی جلسه‌ی هماهنگی با سازمان‌های مرتبط هم‌چون حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و باغ‌وحش تهران برگزار خواهد شد و سوابق واردات قرنطینه، درمان، نتایج آزمایشگاهی آن بررسی می‌شود و سپس در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه