کد خبر: ۸۶۳۴

حکیم مهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار در ایران، زهر مار جعفری توسط موسسه سرم سازی رازی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در پاسگاه محیط بانی "شیخ علی" واقع در منطقه حفاظت شده شاسکوه گرفته شد.

حمید صالحی در جمع خبرنگاران، گفت: در سالهای گذشته مارها از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری شده و به مرکز موسسه رازی در کرج برای انجام عملیات زهرگیری منتقل می‌شدند و پس از مرحله زهرگیری به محیط برگردانده شده که امکان تلف شدن آنها وجود داشت.

وی افزود: در این طرح عملیات زهرگیری مارها در همان منطقه‌ای که صید می‌شوند، انجام شده و سپس در زیستگاه خود رها می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح برای اولین بار در ایران و شاید در خاورمیانه باشد که در منطقه حفاظت شده شاسکوه و پاسگاه محیط بانی "شیخ علی" که یکی از زیستگاههای مار جعفری است، اجرا شد.

صالحی این طرح را از چند جنبه حائز اهمیت دانست و گفت: با اجرای این طرح ثابت می‌شود که حفاظت از تنوع زیستی و حیوانات مهم است، به این دلیل که زهر مار تهیه و بعد به واکسن تبدیل شده و جان هزاران نفر را نجات می‌دهد.

وی اظهار کرد: در این طرح مار از محیط زیست اصلی خویش گرفته شده و پس از زهرگیری به همان منطقه برگردانده می‌شود که هیچ گونه بهم خوردگی از نظر تنوع زیستی مار ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح یک شغل پایدار و مناسب برای افرادی که در حاشیه منطقه حفاظت شده شاسکوه هستند، ایجاد می‌شود.

صالحی افزود: از مردم تقاضا داریم که به حفاظت از تنوع زیستی با این انگیزه بنگرند که تنوع زیستی از سرمایه‌های اصلی کشور است، لذا تنوع زیستی یکی از سرمایه‌های اصلی کشور است که مورد حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار گیرد.

مبارکی، کارشناس مسوول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: هدف از اجرای این طرح حفاظت از گونه‌های مار سمی از طریق برداشت و بهره‌برداری پایدار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح به صورت دنباله دار و پایدار در تمام مناطق کشور و همه گونه‌های جانوری انجام گیرد.

در پایان مارهای صید شده توسط صیادان و محیط زیست و موسسه سرم سازی در محل صید این جانور رها شدند.

نظر شما
ادامه