کد خبر: ۸۵۶۵
تعداد نظرات: ۴۰ نظر

حکیم مهر - مدیرمسئول مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) در نامه به رئیس سازمان دامپزشکی خواستار ارسال توضیح درباره جایگاه حرفه شریف دامپزشکی به دفتر آیت الله جوادی آملی شد.

دکتر محمد لطفی‌زاده در این نامه با اشاره به انتشار نظرات حضرت آیت الله جوادی آملی در ویژه نامه نوروزی هفته نامه پنجره از دکتر سید محسن دستور خواست توضیحاتی درباره جایگاه حرفه شریف دامپزشکی، اهمیت VPH (نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی) به دفتر ایشان ارسال و تلقی نادرست "بیماریهای مشترک" را که منجر به سوء برداشت می‎گردد به "بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان" اصلاح نماید.

  (دکتر لطفی‎زاده)      (دکتر دستور)

متن کامل نامه مدیرمسئول حکیم مهر خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی کشور که نسخه‎ای از آن به سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان ایران هم ارسال شده به این شرح است :

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر سید محسن دستور

رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور

سلام علیکم

احتراماً با تبریک عید سعید نوروز، بدین‎وسیله بخشی از متن فرمایشات منسوب به حضرت آیت ا... جوادی آملی (زید عزّه) که در صفحه 81 شماره 129 هفته نامه پنجره (ویژه نامه نوروز 91) با عنوان (از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی) منتشر شده به این شرح (متن کامل به پیوست ارسال گردیده است) ایفاد می‎گردد : ((حصر معرفتشناسی در تنگنای حس و تجربه، آفتی درمانناپذیر در معرفتشناسی بوده و سبب افت بسیاری از علوم، از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی خواهد بود. چون شناخت حسی، توان معرفت روح مجرد انسانی را ندارد و چیزی را که با چشم مسلح یا بیسلاح دیده نشود، انکار میکند و از این جهت مرز مهم و تفاوت عمیق فن شریف طب و بیطاری (دامپزشکی) در هم میریزد. در اثر پیشرفت علم، آن‎‎ها بر بسیاری از امور تاختند و ستم کردند و اولین ستمی که این گروه الحادی نسبت به علوم کرد این است که چون انسان را در سطح حیوانِ گویا شناخت، سطح فن شریف طب را آنقدر پایین آوردند که به علم بیطاری (دامپزشکی) معرفی کردند. بسیاری از غربیها، انسان را حیوانی میدانند که حرف میزند، لذا همایش‎‎هایی را برای شناسایی بیماری‎‎های مشترک انسان و حیوان برگزار میکنند. اینها انسان را که «معلوم» است در حد حیوان تنزل میدهند و وقتی «معلوم» تنزل پیدا کرد، «علم» هم تنزل پیدا میکند. کار اصلی دانشگاه، اسلامی کردن دانش است، نه اینکه مسلمان بپروراند. الان لاشه علم در دانشگاه‎‎ها تدریس میشود، نه خود دانش. دانش کنونی دانشگاه‎‎ها و متون درسی، توان آن را ندارد که انسان را الهی بار بیاورد))

با عنایت به مفاد بیانات معظم له و نظر به اهمیت موضوع، خواهشمند است مقرر فرمایید از طریق سرپرست محترم دفتر نمایندگی ولی فقیه در آن سازمان یا به هر نحو برابر صلاحدید، نسبت به ارسال توضیح درباره جایگاه حرفه شریف دامپزشکی، اهمیت VPH و اصلاح ترجمه اشتباه عبارت communicable diseases در مفهوم Zoonoses (در همایش‎ها و مجامع مختلف به اشتباه بجای بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان عبارت بیماری‌های مشترک بکار برده می‎شود و این موضوع سبب سوء برداشت می‌گردد) اقدام لازم معمول و نتیجه به عموم جامعه شریف دامپزشکی کشور منعکس گردد.

دکتر محمد لطفی‎زاده / مدیرمسئول حکیم مهر

پیوست نامه :

متن کامل مطلب منتشر شده در ویژه نامه نوروزی هفته نامه پنجره با عنوان " از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی " :

دیدگاه حضرت آیتالله جوادی آملی در تفاوت انسان و حیوان در طب

از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی

-----------------------------------------------------

معرفتشناسی فلسفه الهی، هم تجریدی و هم تجربی است؛ اما وقتی فلسفه از آن صبغهالهی بیبهره شد و بر اساس «لَنْ نُؤْمِنَ لَک حَتی نَرَی اللهَ جَهْرَه» (بقره/ 55) معرفتشناسیاش فقط تجربی شد، محصول آن فلسفه الحادی است که رهاورد و بازده آن نیز متفاوت با رهاوردها و بازده فلسفه الهی است؛ برای مثال، در فلسفه علم الحادی، تعمیم آزمایش‎‎های طبی از موش به انسان، امری پیشپاافتاده است؛ زیرا از دیدگاه چنان فلسفهای انسان و موش هر دو حیوانند. با این تفاوت که انسان سخن میگوید و موش سخن نمیگوید؛ اما در حکمت متعالیه، افزون بر اینکه روح جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء است، اندیشه و انگیزه نیز چنین است. بر این اساس «لا شفاء فی الحرام» معنا میشود و الکلی که برای موش درمان است، دیگر برای انسان درمان نیست. 1 اینکه میبینید تمام این بیماری‎‎ها و داروها را روی موش آزمایش میکنند، بعد در انسان پیاده میکنند، خیال میکنند انسان همان موش ناطق است! برای خیلی از اینها حل نشد که انسان جنبه ملکوتی هم دارد، این دارویی که میدهی، برای جان او خوب نیست. آن‎‎ها میبینند چه برای موش خوب است، همان را برای انسان تجویز میکنند. دیگر نمیدانند انسان حیوان ناطق نیست، انسان «حی متأله» است. اینچنین نیست که مسائل مشترک انسان و دام واقعا برای انسان هم نافع باشد! 2 مرحوم بوعلی در آن رساله عهد این حرفها را زده که «من تعهد کردم لب به شراب نزنم، ولو بیمار بشوم.» چون در روایات دارد: «لا شفاء فی الحرام» خدا در حرام شفا قرار نداده. اینکه در شربتها قبلا یک چند درصدی، کمتر و بیشتر شراب میریختند، بالأخره یک تیرگی شعور میآورد. از آزمایشگاه سؤال بکنیم، میگوید: بله، این برای موش خوب است. اگر برای موش خوب است، برای انسان هم خوب است؟! آنها اصلا نمیدانند انسان چیست!3 دانشگاهاول باید انسان را بشناسد و بشناساند و بعد علوم را اسلامی کند، بهخاطر اینکه علوم ما یا انسانی است و یا اگر انسانی نبود، کاربردش برای جامعه انسانی است.4 برای آن

انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
0
0
فرمایشات آیت الله جوادی آملی که استاد بارز فقه و فلسفه اسلامی هستند از دید فلسفه اسلامی کاملا متین می باشد، اما به نظر بنده، کارآزمایی بالینی
clinical trial
را نمی توان تنها از دید فلسفی تحلیل کرد. بدون انجام کارآزمایی بالینی که خود چند مرحله دارد و از حیوان به انسان می رسد، هیچ فرآورده دارویی مجاز نخواهد شد. بحث بیماری های مشترک هم که به درستی از سوی مدیر مسئول حکیم مهر بیان شده است. چنین بیاناتی آن هم از چنین اساتید بزرگواری مطلقا به سبب ضریب نفوذ پایین دامپزشکی در جامعه است، امیدوارم جناب آقای دکتر مخبر دزفولی با جایگاه رفیعی که در اختیار دارند در بهبود تلقی عمومی از این رشته و افزایش شناخت کلی از دامپزشکی کمک فرمایند
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
1
0
واقعا جز تاسف خوردن ... این همان دینی است که پیامبرش آن همه محبت به حیوانات روا می داشت... طب دامی علم فرود است
خدا همه را به راه راست هدایت کناد
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
0
0
هر دو اصطلاح صحیح است هم بیماری مشترک داریم و هم قابل انتقال ... اینکه از یک منبع هر دو بیمار شوند و یا یکی از دیگری بگیرد
...
مشکل برداشت اشتباه از جایگاه رشته است و با تعریق لغوی مشکل حل نمی شود
سارس، آنفولانزای پرندگان، خوکی، جنون گاوی ... تمام بیماری های با هزینه هنگفت جهانی در دهه های اخیر همه از این زمره بودند...
چنگیزی
|
-
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
1
0
به خدا عجیب است این اظهار نظر،من که باور نمیکنم.حتی با سند موجود.
دامپزشک
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
2
0
......... توهین به همه کسانیست که سالها برای آموختن و آموزش در دانشگاه ها می کوشند.
ب
|
-
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
0
0
......... اگه ......... نقطه (...) نذار
دامپزشک 83
|
-
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
1
1
در مورد برخی فرمایشات که نمی دانم چه چیزی باید عرض کنم ولی تصور میکنم ایشان این تضور را دارند که در همایش بیماری های مشترک، نه به بیماری ها بلکه به مشترکات انسان و حیوان بپردازند که برداشت نادرستی است در ثانی با تاسف باید عرض کنم ما مسلمانان قرنهاست که مصرف کننده علمیم نه تولید کننده و از کافر و بلادش نباید انتظاری داشت!
دامپزشک جوان
|
-
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
2
0
گل بود و به سبزه نيز آراسته شد- خدا را شكر كه ما هرچه دارو توليد كرده ايم اول روي انسانها آزمايش ميكنيم بعد روي دامها!!!!!!!!!!!- ن.

.............................همه را نقطه چین کن خلاص- رضا ترابی

جناب آیت الله جوادی آملی از لحاظ علم و سخنوری دانشمند بسیار برجسته ای هستند اما به نظر بنده بهتر است یک دانشمند هنگام اظهار نظر درمورد یک علم دیگر، ابتدا {در مورد آن علم} قدری مطالعه نماید و برخی مطالب را چنان بیان کند که {به} گروه خاصی اهانت ...{نشود}
دامپزشک تازه کار
|
-
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
0
0
به نظر من جناب آقای جوادی آملی بسیار فرد محترم و از نظر علم فلسفه و حکمت در سطح فوق العاده ای هستند و این نگاه ایشان هم فلسفی بوده است. مبنای این نگاه هم غلط نیست و ایشان به درستی علم و معلوم را بیان فرموده اند. با این وجود خود دامپزشکا مقصرند که عباراتشان را همانجور که مدیرمسئول حکیم مهر در نامه گفته است اشتباه جا انداخته اند تا سوء برداشت شود. استاد ما جناب دکتر تاج بخش می فرمود علم دامپزشکی و پزشکی هر دو یک علم و طب هستند و جدا کردن این دو درست نیست. بهتر است در این موضوع یک میزگرد برگزار شود و نظرات مختلف جویا شوید. به دوستی هم که به جناب دکتر مخبر دزفولی اشاره کرده اند عرض میکنم دوست عزیز ما که به پیگیری ایشان امید نداریم. به نظر می رسد آقای دکتر مخبر بیشتر به سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی متمایل شده اند تا مسائل دامپزشکی!!! با تأسف البته!!!!!!!!!!!!!!!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
2
0
خاطره ای را در باب حلیت ماهی اوزون یرون از یکی از اساتیدمان که خوشبختانه هنوز هم در قید حیات و فعال هستند، نقل می کنم. اشان در کلاس فرمودند که برای بحث حلیت ماهی اوزون برون با چند نفری از متخصصان نزد حضرت امام رفتیم و توضیحات لازم را ارایه دادیم و حضرت امام هم فرمودند هرچه نظر متخصصان است، همان انجام شود. قطعا آقای جوادی آملی هم همچون حضرت امام می باید به نظرات تخصصی بها بدهند و در مسایل تخصصی اظهار نظر را به اهل علم واگذار کنند. انشاالله پاسخ مناسب توسط همکاران سازمان دامپزشکی تهیه و از طریق دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی به ایشان داده شود.
دامپزشك تهران
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
1
0
بر اساس شنیده ها.............. برای گسترش موسسه اسرا در پی به کار گیری و استخدام کارشناسان و متخصصانی از هر رشته و علم خاصی داشتند تا برای اظهار نظر در رابطه با مسائل روز از مشاورات و نظرات این متخصصین بهره گیری کنند. اما شواهد موجود در این مطلب نشان از عدم وصول ....به این هدف شده است. امید است تا هیچگاه شاهد چنین وقایعی نباشیم.- دانشجوی دامپزشکی ساکن قم

...مايه تاسف است و ....... قبل از هر اظهار نظري با علماي فن مشورت كنند و الا نتيجه اش همين است كه مي بينيد كه ......اميدوارم اين نظرها به سمع ايشان نيز برسد
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
1
0
آیا کسی هست ......... توضیح بده هر دارویی که .... {علما} در زمان کسالت.. مصرف ....{میکنند}، ابتدا بر روی موش آزمایش شده است؟؟! و آیا کسی هست که .... توضیح دهد اگر همایش بیماری های مشترک {برای کنترل بسیاری از بیماریهای مهلک قابل انتقال از حیوانات یا فرآورده های غذایی دامی به انسان} نبود الان دیگر ...{خیلی از اساتید} ..{نمی توانستند} تا ... سن {بالا} .... تدریس .... {کنند}؟؟!!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
0
0
به نظر من ما باید این نکته رو فراموش نکنیم که : ........................................
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
0
0
ای بابا از دست این نقطه چین های شما
سیاوش
|
-
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
0
0
جای استدعا از مسئولین امر دارد که بنشینند و بالاخره تصمیمی اتخاذ کنند. برای نمونه امسال دانشگاه تهران برای تکمیل ظرفیت 90 نفر اسم اعلام کرده. اگر که این رشته دون شأن است چه حاجت به اینهمه دانشجو و استاد و فارغ التحصیل بیکار؟
آرش
|
-
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
0
0
و بَشِّر الصّابرين * الّذين اذا أصابَتهم مُصيبة قالوا اِنّا لِلّه و اِنّا اليه راجِعون
دام------------------------------پزشک
|
-
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
1
0
ای کاش .........................................

....تعجب می کنم!!!!!! .....وقتی حتی اطلاعات کافی راجع به بیماری و طب و یا دامپزشکی ندارند .... {ایشان می دانند انسان می تواند} از شیر گاو آلوده تب مالت ...{بگیرد؟} اگر خبر داشتند فکر میکنم قضیه فرق می کرد- دامپزشک

حکیم مهر عزیز سپاسگزاریم که این میزان همت والا در وجود شما هست که پیگیری می کنید. به نظرم اگر کمی هم اساتید عظام دامپزشکی ککشان بگزد بد نیست. همان ........و محافظه کاری که جای گرم و نرم نشستند و اغلب پول بی زحمت و رنج درمی آورند و اغلب تمام امورشان را دانشجویان همچون برده ها به سرانجام می رسانند (بلا نسبت ..اساتید شریف). همان دانشجویانی که بعد از کلی اذیت و آزار دیدن با دشواری فارغ التحصیل می شوند و خیل عظیم این تازه فارغ التحصیلان وارد کارزاری می شوند که کل موجودیتش زیر سؤال است و تازه باید خود را از نو اثبات کنند.
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
0
0
با سلام، دوستان عزیز فارغ از محتوای کلام، بدین موضوع هم توجه فرمایید که این مقاله کلاژی از سخنان آیت الله جوادی آملی طی سال های گذشته است. به عبارتی یک متن واحد نیست. باید دید هدف از کلاژ نمودن سخنان ایشان بدین شکل چه بوده است؟ بهتر است از این منظر هم به موضوع توجه نمایید. مدیر مسئول هفته نامه پنجره، جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی خود پزشک بوده و متخصص پزشکی هسته ای هستند، به عبارتی کاملا با حوزه بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام و کارآزمایی بالینی آشنایی دارند. از سوی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم می باشند. البته عموما سردبیر مجله مسئول کنترل کلیه موارد چاپی را بر عهده دارد. به هر حال باید دید هدف هفته نامه پنجره از کلاژ نمودن این چنین سخنان آیت الله جوادی آملی که یکی از بزرگترین اساتید فلسفه اسلامی می باشند چیست؟ آیا حقیقتا این کلاژ نشان دهنده دید ایشان نسبت به دامپزشکی است؟ یا تنها یک مجموعه هدف دار از سخنان گردآوری شده ایشان می باشد. دوستان مستحضر هستند که چنان چه جملات پیش و پس یک عبارت مشخص برچیده شود، فحوای کلام تغییر می نماید. با سپاس.
Dampezeshkan daneshmand
|
-
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
0
0
Albatte in ra ham bayad bedanim ke barkhi .............. (injasho khodam noghte chin kardam zahmate shoma kam beshe)bishtare..............................
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
0
0
........ {ایرانیانی که به خارج از کشور برای درمان می روند} از روش ها و دارو هایی که روی سگ تجربه شده و امتحان خود را پس داده برای درمان استفاده می کنند
مزدا
|
-
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
0
0
در مثل مناقشه نیست.بنده یِ دامپزشک که از تاریخچه دام و علائم بالینی آن از صاحب دام سوال میکنم ، بعد از دومین یا سومین سوال عصبانی میشه! ،من چه میدونم علوفه می خوره یا نه؟ یه دارو بنویس که همین اسهالش بند بیاد؛خوب نشد فردا میفروشمش.
خودم که مریض شدم و به پزشک مراجعه کرده ام،بعد از دو یا سه دقیقه صحبت در مورد علائم مریضیم و پرسیدن شغلم ،پزشک با لبخندی بر لب ناخودآگاه دستش کلید زنگ بیمار بعد را فشار میده نسخه را دستم میده و با لبخند محترمانه ای میگه :دفعه بعد این آزمایش ها را انجام بدین.نفر بعد وارد میشه ،میگم دکتر خداحافظ و به سمت در میروم ..خوش آمدید سلام بفرمایید.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
0
0
با سلام. بنظرم یک مقدار خلط موضوع پیش آمده و موضع گیری دامپزشکان و علاقمندان به علم و حرفه دامپزشکی باید عاقلانه باشد و نه هیجانی و احساسی. انسان، انسانست با ویزگی های خاص خودش که در برخی موارد با حیوانات شباهتها و تفاوتهایی دارد. بنظرم منظور آیت ا... جوادی آملی در توجه نکردن به ویزگیهای خاص انسان است که مورد غفلت قرار گرفته و به وجهه الهی و خلیفه الهی بودن و اوصاف عالیه ادمی توجه نمی شود. بحث سر بیماریهای مشترک یا قابل انتقال نیست بحث روی نگاه به انسان از بعد موجود الهی و بقول شاعر رسد ادمی بجایی که بجز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت. بنابراین باید خلط موضوع نشود. مسئله علم دامپزشکی و خدمات این حرفه و بیانات ایشان بحثهایی متفاوتند.موضوع نیاز به روشنگری بیشتری دارد. با تشکر دکتر علی رسولی
dampezeshk
|
-
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
0
0
.............................
دکتر سمپاتیک
|
-
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
0
0
من نقطه چین میذارم چون چیزی ندارم که بذارم و نقطه جین نشه
دامپزشک
|
-
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
0
0
کاش ...............
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
0
0
در مورد معالجه انسان .........................
از همکاران
|
-
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
0
0

قابل توجه اینکه منظور حضرت آیت ا.. جوادی آملی، تنها رشته دامپزشکی نیست و نظرات انتقادی ایشان به مواردی مانند بیماریهای مشترک انسان و دام و داروسازی تجربی با استفاده از موش، بخشی از نگرش کلی و نقد آمیزشان نسبت به آموزش طب انسان است و با تغییر عنوان به بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام که البته تعببر صحیح تری است، موضوع حل نمی شود.

بدین معنی که معظم له یک نقد ریشه ای به کل پزشکی نوین دارند و به نظرشان که بارها به طرق گوناگون مطابق با منابع مقاله مندرج مجله پنجره اعلام نموده اند، به دلیل اینکه منشأ پزشکی جدید غرب، الحادی بوده است نمی توان آن را عیناً برای مسلمانان به کار برد.
دکتر ناصر علیدادی
|
-
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
0
0
به نظرم بدین نکته اساسی بایستی توجه شود که انسانیت انسان به روح ملکوتی آن مربوط است نه به جسمانیت اش.
جسمانیتی که اصالت دادن به آن همیشه مورد نکوهش معصومین ما علیهم السلام قرار گرفته است و پس از مرگ جسم، انسان در دنیای برزخ به بقا و زندگی خود ادامه می دهد چون روح وی هنوز زنده است.
به بیان دیگر این موضوع درست است که تعریف ارسطو از انسان که بشر یک حیوان ناطق به شمار می آید حداقل ناقص است.
زیرا اگر بنا بر داشتن قوه نطق باشد، پیشرفتهای علمی ثابت کرده است که حتی حیوانات نیز در میان خود دارای زبان ویژه ارتباطی هستند.
در همین راستا نیز دین مبین اسلام، به وجود زبان خاص در بین حیوانات تأکیدهای روشن دارد. به طوری که در میان همگان مشهور است که حضرت سلیمان و کلا چهارده معصوم علیهم السلام و حتی بعضی از عرفای والامقام به زبان حیوانات احاطه داشته اند.
همچنین جنین و نوزاد انسان فاقد قدرت سخن گفتن هستند ولی بازهم انسان محسوب می شوند. انسانهای لال با وجود عدم توان سخن گفتن از حقوق کامل یک انسان برخوردار هستند یا اینکه با انسانهای دیوانه و فاقد توان ارتباط عادی با دیگران، به هیچ شکل نمی توان به عنوان یک حیوان برخورد کرد.
اما نکته ای که متأسفانه اغلب در نظر گرفته نمی شود و همین نکته باعث بروز مشکلات متعدد و بحثهای بی حاصل در طول تاریخ شده است، این است که بنا بر اعتقاد ما مسلمانان تفاوت اساسی انسان با حیوان مربوط می شود به دمیدن روح الهی در جسم خاکی آن (و نفخت من روحی) که به گفته حضرت علی علیه السلام کالبد آن از یک نطفه بدبو نشأت گرفته است.
در کنار این موضوع، در دوره ای خاص از دوران جنینی انسان، دمیدن روح انسانی انجام می پذیرد و از آن لحظه به بعد حکم شرعی یک جنین چهار ماهه با جنین ماههای نخست به کلی فرق می کند.
به طوری که بر طبق فتاوی مراجع محترم تقلید، برخوردی سخت در صورت انجام سقط جنین در مراحل پس از چهار ماهگی نسبت به مرحله قبل از آن می شود. ضمن اینکه بایستی در نظر داشت که سقط جنین انسان در هر دوره ای از دوران بارداری ناشایست است.
از دیگر سوی، به راستی چگونه می توان مفاهیم زیستی اساسی مانند طرح کلی و پایه ای ژنها، اسید های نوکلوئیک، وجود تخمک، اسپرماتوزئید، نحوه تقسیمات میوز و میتوز و شباهت اساسی اندامکهای سیتوپلاسمی را بین جسم و بدن انسان با پستانداران در عین تفاوت محتوایی گونه ای آنها انکار کرد؟
بله، از موادی که در کارآزمایی آزمایشگاهی داروهای انسانی بر روی دامها استفاده می شود، به عنوان مثال می توان از ماده شیمیایی مهم و پرمصرف در پزشکی، شیمی و صنعت یعنیالکل نام برد که اتفاقاً 1200 سال پزشک اعجوبه مسلمانان محمد زکریای رازی و معروف به جالینوس دوم افتخار کشف آن را از راه تقطیر شراب دارد. وی که یک جراح نیز به حساب می آید الکل را به عنوان یک ماده شیمیایی و نه یک ماده نجس برای ضد عفونی زخمها به کار می برد.
خوب است بدانیم که زکریای رازی که به گفته پدر تاریخ علم در جهان یعنی جرج سارتن، بزرگترین پزشک اسلام و قرون وسطی به حساب می آید، ابتدا بسیاری از داروها را روی حیوانات امتحان و اثرات آن‌ها را ثبت و تشریح کرد و سپس برای انسانهای بیمار تجویز می‌کرد و بنابراین رازی به عنوان یکی از پیشتازان پزشکی تجربی، راه استفاده از حیوانات آزمایشگاهی را به دیگران نشان داد و ما با فراموش کردن پیشرفتهای علمی خود در دوران رکود علمی در سده های اخیر، دوباره استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در داروسازی و طب تجربی شروع کردیم و به اشتباه این تصور پیش آمد که منشأ اصلی استفاده تجربی از حیوانات غرب الحادی بوده است نه پزشکان مسلمان 1200 سال پیش!
شایان ذکر است نام الکل در فارسی و معادل انگلیسی آن (Alcohol) از واژه الکحل گرفته شده است و بسیار جالب توجه است که غربی ها استفاده از الکل را در پزشکی و شیمی از ما مسلمانها فرا گرفته اند و الکل ارمغان بزرگ جهان اسلام برای غرب گرفتار در دوران قرون سیاه وسطی بوده است!!!
البته مسلم است که الکل با شراب به عنوان یک نوشیدنی حرام یکی نیست و با هم تفاوت دارند و رازی آن را به عنوان یک ماده غیر نوشیدنی و در حقیقت یک ماده صنعتی که دیگر عنوان شراب به آن اطلاق نمی شد، نخستین بار تولید کرد.
اگرچه، الکل نیز بسته به مقدار و مدت زمان مصرف روی روح انسان و حتی جسم انسان مانند کبد (به صورت سیروزیس) و مغز (حداقل اختلال کارکردی) آن اثر سوء دارد.
ویژگی الکل در تأثیر بر دستگاه عصبی و اصطلاحاً تیرگی شعور در بسیاری از داروهای عصبی مانند آرامبخش ها، خواب آورها، آنتی هیستامین ها و به خصوص داروهای بیهوشی عمومی که به شدت دستگاه عصبی را تحت تأثیر قرار می دهند، وجود دارد.
آیا می توان این داروها را نیز حرام به حساب آورد؟ قابل توجه اینکه زکریای رازی پیش از عمل جراحی از اسفنج آغشته به تریاک و چند ماده دیگر برای بیهوش کردن انسانهای بیمار بهره می گرفت!
بایستی توجه داشت در جایگاه یک دارو و نه یک آشامیدنی حرام، ممکن است از مقادیر اندک الکل به عنوان یک حلال شیمیایی در تولید برخی از داروهای خاص انسان، حتی بدون استفاده از آزمایش بر روی حیوانات، استفاده شود. همچنین به صورت معمول از الکل برای ضد عفونی زخم های انسان استفاده می گردد. عملی که می تواند منجر به ورود این ماده ولو به میزان ناچیز به درون بافتهای بدن انسان شود.
از طرف دیگر، پژوهشها نشان داده است که بین ژنوم جسم انسان و برخی جانوران مانند موش شباهت بسیار بالایی از توالی ژنها (حدود 85 درصد) وجود دارد و ژنهای مربوط به فنوتیپ و ریخت شناسی انسان و موش با هم متفاوتند.
علاوه بر این اخیراً تحقیقات دانشمندان نشان داده است که نزدیك به ۸۰ درصد از بیماری‌های ژنتیكی انسان‌ها و ژن‌های مربوطه از جمله ژن‌های سرطان، تنگی نفس و حمله قلبی بسیار شبیه به ژن‌های یکی از دوزیستان یعنی قورباغه آفریقایی به نام Tropical xenopus است!!!
و همین موضوع راه را برای انجام تحقیقات کم هزینه تر در زمینه درمان و نجات جان همه انسانها از هر دین و مذهبی با توجه امکان تکثیر بسیار آسان تر و فراوان تر نوزادان قورباغه نسبت به دامهای آزمایشگاهی از جمله موش و خرگوش هموارتر می سازد.
آیا به راستی می توان از ارزش این تحقیقات صرف نظر کرد و آن را الحادی فرض کرد؟
از این گذشته، اگر از یک دید کلی تر نگاه شود، اتفاقا همین موضوع شباهت بالای توالی ژنها بین انسان و برخی حیوانات می تواند باب علمی با ارزشی را برای درک این موضوع کلامی فراهم آورد که چرا برخی انسانها ممکن است به تعبیر قران کریم از عروج روح ملکوتی خود باز بمانند و این استعداد بالقوه را داشته باشند که به شکل و شمایل برخی از حیوانات مثل میمون، موش، سگ یا خنزیر (خوک) مسخ شوند.
بنابراین، در کل می توان نتیجه گرفت که هیچ تناقضی بین این موضوع که جسم و بدن مادی انسان از دیدگاه زیست شناختی دارای شباهتهای اساسی با دیگر پستانداران و جانوران است و از این شباهتها می توان به ویژه در سایه علم بسیار شریف، با کرامت و پربرکت دامپزشکی برای ارتقا سطح بهداشت و سلامت انسانها بهره برد با این موضوع که بشر به لحاظ مقام انسانی و داشتن روح ملکوتی خود می تواند به بالاترین مراحل در جهان آفرینش نایل شود و به مقام فناء فی الله برسد، وجود ندارد. کما اینکه استفاده از نتایج همین نوع پزشکی بود که باعث شد بیماری بسیار سخت امام راحل (رحمت ا.. علیه) با تلاش شبانه روزی پزشکان دلسوز دیرتر ایشان را از پای در آورد.
به راستی چگونه می توان علمی را که در کنار کاربردهای گوناگون آن در تحقیقات انسانی، باعث حفظ بهداشت میلیاردها انسان با کمترین هزینه در شکل طب پیشگیری خود شده است، علم فرودین و غیر شریف حیوانی نام گذارد؟
آیا سلامت گوسفندان را درهنگام قربانی ها، چه کسی می تواند به جز دکتر دامپزشک تعیین کند تا منجر به بروز امراض و بیماریهای سخت و خطرناک در مؤمنان نشوند؟
در سخن آخر در یک دیدگاه منصفانه چنانچه خدمت به بهداشت انسانی کرامت آفرین است، خدمات دکتران دلسوز و پر تلاش دامپزشک در راستای بهداشت و سلامت انسان اگر بالاتر از همکاران پزشک خود نباشد، به هیچ روی کمتر نیست.
چهار شنبه 16/01/1391
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
vaghean entezar nemire kasi m3 ishun injur .... raje be elme bashari ezhar nazar konand
hamante ke dar dine azizeman be tafakor besiar taakid shode ast asan entezare ingune ............ nemiravad
ba tashakoraz doktor lotfi
توجه
|
-
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
0
0
با سلام
بنده هم با خلط موضوع موافقم و همگان را به هدایت در عمق موضوع دعوت میکنم توضیح اینکه: تعریف علم تعیین مبدا علم و کارآمدی و تجویز یافته های علمی در دو دیدگاه الهی و مادی متفاوت است. بستگی به جهان بینی دارد زیرا دانشمند و حکیم الهی مبدا علم را الهی می بیند و درستی و تجویز یافته خود را به محضر شاخص وحی میبرد و درستی و نادرستی را با آن شاخص میسنجد. در این مورد نیز کسی اختلافی ندارد یقینا بررسی انسان از یک سو بررسی دام و حیواناتت از یک سو و بررسی و تشخیص بیماری های انتقالی از حیوان به انسان از سوی دیگر بسیار ممدوح است. در نتیجه روی سخن آیت الله جوادی آملی ( مدظله العالی) به این مطلب است که : ما بعد ملکوتی انسان را نادیده بگیریم و تفاوتی میان انسان و حیوان نگذاریم و فلان بیماری را در انسان تشخیص دهیم و برای تجربه و یقین در نتیجه گرفتن ، آن را روی مثلا موش امتحان کنیم به جهت اینکه ساختمانی شبیه انسان دارد اگز جواب گرفتیم آن را برای انسان تجویز کنیم. مثلا محرمات دین را ( چه در بعد خوراکی و پوشاک و چه در بعد نظری و روانی ( با تفکر معصیت کردن)) و .. را روی فلان حیوان و شاید بتوان گفت حتی روی انسان تجویز کنیم اگر روی حیوان نتیجه گرفیم و یا روی انسان نتیجه مقطعی ( گرچه آن نتیجه نیست زیرا به فرمایش ائمه (ع) در حرام شفا نیست) گرفیم آن را روشی علمی و درمانی و ... برای انسان بدانیم این جای اشکال و نقد است زیرا قطعا در این صورت هم به بعد ملکوتی انسان ضربه زده ایم و هم به جنبه جسمانی او ولو در دراز مدت. زیرا مفاهیمی که از وحی آمده از علم اول و آخر صادر شده است. لازم به یادآواری است که حضرت استاد مؤلف کتاب مفاتیح الحیاه هستند که بخشی از این کتاب به رابطه انسان با حیوانات در نگاه اسلام میپردازد.
پزشک
|
-
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
1
با سلام! بنده یک پزشکهستم و فکر می کنم نظور حضرت علامه چیزی ورای آن چیزی است که دامپزشکان عزیز برداشت کرده اند، منظور توهین به علم دامپزشکی یا رد بیماری های مشترک و غیره نیست، منظوره علامه سقوط مبنای فکری در طب و
پزشک
|
-
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
1
با سلام! بنده یک پزشکهستم و فکر می کنم نظور حضرت علامه چیزی ورای آن چیزی است که دامپزشکان عزیز برداشت کرده اند، منظور توهین به علم دامپزشکی یا رد بیماری های مشترک و غیره نیست، منظوره علامه سقوط مبنای فکری در طب و
دانشجو
|
-
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
0
0
این استاد فلسفه به نظرم خودشان هم به این نکته رسیده اند که برخی انسان ها و گروه های تروریستی نیز از با اعمال خود از ...نجس تر هستند!
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
0
0
فعلا که .......و........ رو فراموش نکنید
و من الله توفیق- حاج آقا
دامپزشک
|
-
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
1
0
چرا جامعه از دامپزشکا میترسه?همه دست به دست هم دادن که ارزش مارو کم کنن و اعتماد بنفسمون رو بیارن پایین....بدونید اگر توانایی ما رو کم میدونستن انقدر ترس از حضورمون تو جامعه نداشتن.
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
1
0
به هر حال چه در پزشکی وچه در دامپزشکی ایشان متخصص نیستند واینچنین سخنان مردم را از علما دورتر خواهد کرد بخصوص اطبا ودامپزشکان
مصطفی
|
-
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
0
1
جسارتا اساتید محترم لطفا متن رو با دقت بخونن
اصلا بحث رشته دامپزشکی نیس نقد طب مدرن است
اینکه داروهای آزمایش شده روی موش رو برای انسان تجویز میکنن
اساس خلقت انسان با سایر موجودات متفاوت است
اینجا نه توهینی به اساتید بزرگ شده و نه رشته شون
مدیران محترم سایت هم باید مطالب رو بدرستی مطالعه میکردن تا ندانسته جنجال سازی نمی شد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
1
ظاهرا سخنان حضرت آیه الله جوادی توهین به کسی نیست ولی باید از خود ایشان توضیح خواست. اگه چیزی را نمیفهمیم بهتره بپرسیم آقای جوادی متفکر بزرگ قرن است و هیچ حرفی را بدون مطالعه و تفکر عمیق بیان نمی کند. بنده هیچ دانشمندی را به مثل ایشان ندیدم که کلمه به کلمه ی سخنان و نوشته های او نکته ی جدید و مفید دارد.
عاقل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
با سلام
واقعا جای تأسف دارد برای جامعه علمی که بدون درک مطلب به استاد اعظم فقیه بزرگوار اینچنین می تازد
اولا این مطالب را ایشان در مجلسی بیان کردند که نیاز به توضیحات مفصل نبود
ثانیا در بعضی از مجالس این مطالب را تا حدی توضیح دادند
ثالثا منظور این بزرگوار توهین به رشته یا علم خاصی نبود آیا واقعا کسی می تواند انکار کند که بین علوم شرافتی خاص است؟ واقعا علم پزشکی با علم دامپزشکی در یک سطح است؟ البته هر دو محترم و از علوم واجب هستند تردیدی در این مطلب نیست اما درجات آن بسیار متفاوت است
کسی حتی جاهلان هم نمی تواند مشترک بودن بعضی بیماری ها را انکار کند
اما مطلب این عالم بزرگوار چیزی دیگر است متأسفانه بعضی از پزشکان واقعا انسان را در حد یک موش می پندارند و حتی بعضی در حد مورچه لذا فقط با این استدلال که چون مورچه مثلا فلان شکلات را نمی خورد پس برای انسان مضر است آیا این کوچک کردن انسان نیست؟ آیا این حرف به معنای تنزل انسان به حد مورچه نیست؟
برای توضیح اجمالی فرمایش ایشان اجمالی از فرمایشات این فقیه معظم را نقل می کنم
«ما منکر این نیستیم که بعضی بیماری ها را هم انسان می گیرد هم حیوان ولی باید این را توجه داشت که انسان دارای روح است لذا باید طوری بیماری را درمان کرد تا به این روح صدمه ای وارد نگردد آن را کدر نکند بعضی از دارو ها نجسند گرچه عند الضروره مباح است ولی چرا باید اضطرار به آنها باشد بدن را سالم می کند اما روح را هم کدر می کند بنابراین نمی توان به صرف اینکه بدن حیوانات را سالم کرد به انسان هم تجویز کرد جناب بوعلی می فرماید من موظفم طوری بدن را درمان کنم که روح را کدر نکند»
بنابراین صرف آزمایش روی حیوانات مذموم نیست بلکه این تفکر باطل است حتی اگر نامش هم عوض شود باز هم مشکل باقی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
1
1
با سلام. سخن حضرت آیت اله جوادی آملی به نظر سخنی بجا و درست است و ظاهرا هیچ توهینی به علم و طالبان علم حقیقی وجود ندارد. اینکه حال اسم بیماری را مشترک بین انسان و دام یا چیز دیگری بگذاریم تفاوت چندانی ندارد. مهم این است که بدانیم جسم انسان را نباید جدا از روح او دانست و آنچه در طب نوین غربی دیده می شود این است که بدون توجه به ویژگی های روحانی متعالی انسان که ادیان حقیقی وحیانی بیان کننده حقیقی و تمام و کمال آن هستند به ارائه راهکارهای درمانی می پردازد. بسا اینکه با دارویی یک بیماری ظاهرا درمان گردد اما بیماری های دیگری در وجود انسان پدید آید.
نظر شما
ادامه