کد خبر: ۸۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تنها رئیس سازمانی بودم که بعد از ریاست هم در سازمان دامپزشکی ماندم / در زمان ریاست دکتر آقامیری و دکتر نوروزی کار باارزش تصویب آیین نامه نظارت بهداشتی انجام شد / افزایش تعداد دانشکده‏های دامپزشکی اشتباه بزرگی است...

حکیم مهر - مشروح گفتگوی عیدانه با دکتر احمد اقتصاد / یازدهمین رئیس سازمان دامپزشکی کشور و مدیرعامل فعلی شرکت نظام سبز سلامت

 

-         در روستا به دامپزشکی علاقمند شدم

-         قبل انقلاب دستگیر شدم و در کمیته مشترک ضدخرابکاری آن زمان انفرادی رفتم

-         اولین کار حرفه‎ای دامپزشکی را از ایلام شروع کردم

-         در زمان جنگ تحمیلی بازرسی مواد غذایی انجام می‎دادیم

-         به وزیر وقت گفتم من تجربه کمی دارم و نمی توانم ریاست سازمان دامپزشکی را قبول کنم

-         اجازه نمی‏دادیم استاد دانشگاه پشت در اتاق معطل بماند

-         تنها رئیس سازمانی بودم که بعد از ریاست هم در سازمان دامپزشکی ماندم

-         در زمان ریاست دکتر آقامیری و دکتر نوروزی کار باارزش تصویب آیین نامه نظارت بهداشتی انجام شد

-         مهم‎ترین هدف تأسیس شرکت نظام سبز سلامت تأمین امنیت شغلی مسئولین فنی بهداشتی است

-         عنوان مسئول فنی را از کارگر به کارپذیر تغییر دادیم

-         سازمان دامپزشکی باید کمک کند هدف شرکت نظام سبز سلامت محقق شود

-         در استان تهران موفقیتی در اجرای آیین نامه نظارت بهداشتی حاصل نشده است

-         5 درصد کارمزد نظام سبز سلامت از حقوق مسئول فنی بهداشتی کم نمی‎شود

-         حقوق مسئولین فنی بهداشتی با شیوه جدید نیازی به تصویب سالیانه ندارد

-         افزایش تعداد دانشکده‏های دامپزشکی اشتباه بزرگی است

-         در روستا می‎گفتند دامپزشکان بیشتر از بقیه برای ما مفید هستند

 

حکیم مهر : بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض سلام و تشکر از وقتی که در اختیار حکیم مهر قرار دادید، چون بینندگان محترم مشروح این گفتگو را در ایام نوروز مطالعه می‎فرمایند فرارسیدن سال نو را به جنابعالی تبریک عرض می‎کنم و امیدوارم سال جدید برای شما سرشار از موفقیت، سلامتی و شادکامی باشد. اگر سخن ابتدایی با بینندگان حکیم مهر دارید بفرمایید تا من سؤالاتم را مطرح کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم. با سلام و تشکر از همکار خوبمان جناب آقای دکتر لطفی‎زاده که سابقه‎ آشنایی هم در گذشته با هم داشتیم. کاری که انجام داده‎اید بسیار با ارزش است و خوشبختانه بینندگان بسیاری هم جذب کرده است. امیدواریم سال نو برای شما، بینندگان حکیم مهر و همه همکاران دامپزشکی سالی خوب و تؤام با ایجاد تحولی عظیم چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی باشد.

 حکیم مهر : از لطف شما تشکر می‎کنم. اگر موافقید از بیوگرافی شما شروع کنیم. بفرمایید متولد چه سالی هستید و اهل کجا؟

اصلیت من تهران و تجریش است و این که می‎گویند بچه شمیران من هم بچه شمیران هستم. چهارراه حسابی محل زندگی ما و منزل مرحوم پروفسور حسابی هم روبروی منزل پدری ما بود. متولد خرداد 1326 هستم و دروس ابتدایی و دبیرستان را در باغ فردوس که الآن موزه سینما شده گذراندم و به رغم اینکه شاگرد اول رشته طبیعی شمیران شدم، به دلیل تجربه کمی که داشتم چون کنکور هم مثل امروز نبود و در دانشگاههای مختلف برگزار می‎شد در تهران فقط شرکت کردم. در کنکور فقط رشته پزشکی را انتخاب کردم و در سال حدود 1349 فارغ‎التحصیلان رشته ریاضی هم با طبیعی در کنکور پزشکی شرکت می‎کردند و دور از انتظار نبود که بهتر دروس مشترک را پاسخ بدهند. به هر حال موفق نشدم و به خدمت سربازی در استان فارس رفتم. در آنجا جزو سپاه دانش بودم و در روستاها درس می‎دادم. در روستا که بودم می دانید که با گاو و گوسفند و کشاورزی برخورد می‎کنید. در یک مرحله‎ای دیدم که گوسفندان در روستا به دلیل یک بیماری که آن زمان نمی‎دانستم چیست علف می‎خورند و باد می‎کنند و می‎میرند و صاحب آنها هم ناراحت می‎شد و از ما هم کمک می‎خواست در حالی که بلد نبودیم کاری بکنیم. تنها کاری که کردیم این بود که به دامپزشکی شیراز اطلاع دادیم و آنها مراجعه کردند و بعدها که به این حرفه وارد شدیم متوجه شدیم بیماری آنتروتوکسمی بوده است.

حکیم مهر : همین اتفاق زمینه آشنایی و علاقه شما به رشته دامپزشکی بود؟

بله. وقتی می‏دیدم دامدار گوسفند را پروار می‏کند و بعد آن را از دست می‎دهد و گریه می‎کند ناراحت می‎شدم.

حکیم مهر : چه سالی به دانشکده دامپزشکی وارد شدید؟

سال 50 یا 51 وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شدم.

حکیم مهر : به یاد دارید ورودی شما چند نفر بود؟

در آن سال استثناءً به دلیل اینکه نیروهای نظامی یعنی ارتش به دامپزشک نیاز داشتند حدود 17 نفر بورسیه کرده بودند و باز در آن سال به دلیل اشتباه یا هر چه بود برخلاف همیشه که 45 نفر می‎گرفتند بیش از 70 نفر پذیرش کرده بودند.

حکیم مهر : چه سالی فارغ التحصیل شدید؟

خرداد 1357 فارغ التحصیل شدم ولی به دلیل مسائل و جریانات انقلاب پایان نامه عقب افتاد و اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب آن را امضاء کرد. در سال 57 جنبش قبل از انقلاب شروع شده بود و ما هم در مساجد شمیران فعالیت داشتیم و قطره‎ای به دنبال دیگران در این جریان بودیم.

حکیم مهر : عنوان پایان نامه را به یاد دارید؟

بله. آفلاتوکسین بود. چون من رشته بهداشت مواد غذایی که یکی از باارزش‎ترین رشته‎ها از میان 4 رشته‎ای که دانشکده داشت رفتم...

حکیم مهر : چهار گرایش داشت؟

بله در همان دوره عمومی که می‎خواندیم یک گرایش را انتخاب می‎کردیم و پایان نامه من هم روی آفلاتوکسین در تخم پنبه و روغن نباتی بود. البته با همسرم هم چون همکلاس بودم سعی این بود که پایان نامه مشترک باشد. ایشان آفلاتوکسین روی تخم پنبه و کنجاله و سویا را کار می‎کرد و من روی روغن نباتی.

حکیم مهر : چه سالی با خانم دکتر طوطیان ازدواج کردید؟

من از نظر سنی بزرگتر بودم با اینکه با همسرم همکلاس بودیم و این به دلیل سربازی بود که گذرانده بودم. یک وقت خیال نکنید با همسرم همسن هستیم (خنده) عید غدیر سال 1353 عقد کردیم.

حکیم مهر : ورودی شما چند نفر خانم پذیرش کرده بود؟

چون تعداد کلی پذیرش زیاد بود فکر کنم حدود 17 نفر بودند.

حکیم مهر : به کدامیک از اساتید در دوران تحصیل از نظر علمی یا اخلاقی یا هر دو بیشتر علاقمند بودید؟

اکثر افرادی که اساتید دانشگاه هستند یا بازنشسته شدند آن زمان مربی بودند. افرادی مانند دکتر شیمی استاد ما بود که خدا حفظشان کند. جناب دکتر تاج بخش استاد ما بود که از نظر مذهبی هم روی ما تأثیر داشتند. آن زمان یادم هست ایشان معاون آموزشی دانشکده بودند و من هم نماینده ورودی بودم. یک بار به دلیل نمرات شیمی آلی اعتصاب کردیم. دکتر تاج بخش من را در اتاق خواست و حقیقتاً نصایح زیادی به من داشت. اساتید دیگر هم که آن زمان بودند برخی خارج کشور هستند. بعضی هم از دنیا رفته‎اند مثل خدا رحمت کند مرحوم دکتر نقشینه. رئیس دانشکده دکتر نشاط بود که از ایشان یک مطلبی خواهم گفت. دیگران هم دکتر اسلامی در زمینه انگل شناسی و خلاصه همه از اساتید بزرگ و نمونه ما بودند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسئول فنی
|
-
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
0
0
با سلام
با طرح جدید شرکت سبز سلامت دریافتی از کارفرما حدود2300 می شود که مبلغ حدود 1300 دست مسئول فنی را میگیرد .این طرح بسیار برای یک دامپزشکی که 500هزار میگیرد خوب است اما کارفرما زیر بار به هیج عنوان نمیرود کار باید از پایه درست شود مگر دوستان رسمی که در پشت میزشان نشستند و اخیرا افزایش حقوق چشمگیری داشتند در معرض شب بیداریها و مواجهه با اغلب بیماریها و طی کردن مسافت طولانی برای رسیدن به سرکارشان و...هستند
این مسئولین فنی هستند که خط مقدم سلامت غذای جامعه هستند پس دولت باید حقوق اینها را پرداخت کند ما حدودا 2000 نفر مسئول فنی در کل کشور داریم که به نظر من باید 75% حقوق را دولت و 25% را کارفرما بدهد تا به این مبلغ نهایی برسیم این مسئله باید در مجلس مطرح شود شاید در چند صد سال آینده به نتیجه برسد
نظر شما
ادامه