کد خبر: ۸۵۴۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، ملایر و کوهبنان

 

مسئولین و کارمندان رستورانها، هتل ها و تالارهای سراسر استان کرمان با شرایط نگهداری فراودهای خام دامی آشنا شدند

کلاس آموزشی سلامت فراوردهای خام دامی برای مسئولین و کارمندان رستورانها، هتل ها ،  چلوکبابی ها،فست فودها و تالارهای سراسر استان کرمان برگزار شد.
رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمان در این خصوص بیان داشت : امروزه سیر جامعه انسانی به سمت و سوی جامعه شهری و کاملا ماشینی می باشد و استقبال روز افزون مردم از غذاهای آماده توجه را به سوی مراکز عرضه غذا از جمله رستورانها ، کافه ها ، هتل ها ، چلوکبابیها و فسفود ها جلب می کند.
دکترآذر نامجو با اشاره به اینکه عمده ماده اولیه این مراکز از فراوردهای خام دامی مانند گوشت قرمز،مرغ،ماهی،شیر،تخم مرغ و... تهیه می شود تاکید نمود: سلامت فرآوردهای خام دامی یکی از مهمترین پایه های اصلی تامین امنیت غذایی جامعه می باشد.
وی با بیان اینکه تامین و تضمین سلامت فراوردهای خام دامی فقط بر عهده دامپزشکی می باشد ادامه داد: این مسئله وظیفه دامپزشکی را در راستای داشتن جامعه ای سالم و بهداشتی و تامین امنیت غذایی بسیار خطیر و حساس نموده است.
رئیس اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد : یکی از مسیرهای تامین امنیت غذایی جلوگیری از هدر رفت منابع موجود و استفاده بهینه از این منابع می باشد.
وی با اشاره به اینکه پس از تولید بهداشتی و سالم فراورده خام دامی ، نگهداری و استفاده صحیح از این تولیدات مهمترین نکته در تامین امنیت غذایی می باشد بیان داشت: در این راستا طی مصوبه شواری آموزشی اداره کل دامپزشکی استان کرمان هر 6 ماه یکبار می بایست تمامی افرادی که به هر نحوی با فرآوردهای خام دامی به منظور تهیه غذا در ارتباط می باشد در این خصوص آموزش های لازم را دریافت نمایند.
دکتر نامجو در ادامه اظهار داشت : در همین راستا طی 6 ماهه گذشته تمامی افراد مذکور به عنوان جامعه هدف تحت آموزش های لازم قرار گرفتند.
رئیس اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه بسیاری از مسمومیت‌های غذایی از طریق مصرف فرآورده‌های خام تاریخ مصرف گذشته و غیرقابل مصرف ایجاد می‌شود تاکید نمود: امیدواریم آثار اقدامات آموزشی صورت گرفته در ارتقاء و بهداشت بیشتر مراکز رستورانی و فستفودها، طی ایام نوروز مشاهده شود و نوروز91 سالمتر از نوروز سال های گذشته باشد.

 

-------------------------------

 

ضبط 50 تن مواد خام غیر بهداشتی در ملایر


مدیر شبکه دامپزشکی ملایر از ضبط 50 تن مواد خام غیر بهداشتی ملایر در سال جاری توسط دامپزشکی ملایر خبر داد.
علی نجفلو ضمن تبریک فرا رسیدن ایام نوروز، از فعالیت‌ها و اقدامات این شبکه در سال 90 به مبارزه با بیماری‌های مختلف دام در شهرستان ملایر اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای مبارزه با بیماری‌ها، 600 هزار راس گاو و گوسفند علیه بیماری آبله و سیاه زخم، 150 هزار راس گاو و گوسفند علیه تب برفکی و 100 هزار راس دام علیه بیماری بروسلوز توسط اکیپ دامپزشکی واکسینه شدند.

وی افزود: همچنین توسط بخش خصوصی مایه‌کوبی سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری‌ هاری صورت گرفته که یک هزار و 430 قلاده سگ صاحب‌دار واکسینه شدند.

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر عنوان کرد: در سال جاری در بحث تزریق واکسن تاکنون 9 میلیون دز واکسن به دام‌ها تزریق شده است که رقم قابل توجهی است و در امسال دو مرحله سم پاشی توسط بخش خصوصی  نیز انجام شده است.

وی اظهار داشت: بیماری تب برفکی حاد در سال گذشته بین دامداران جو روانی خاصی حاکم کرد به طوری که دامداران لنگی پای دام را با این بیماری اشتباه می‌گرفتند، اما طی بررسی‌های به عمل آمده خوشبختانه در سال جاری اثری از این بیماری در دام‌ها مشاهده نشده است.

نجفلو اضافه کرد: 7 هزار گاو و گوسفند علیه بیماری سل و تب مالت تست شدند که بیماری تب مالت در دام‌ها مشاهده نشد اما 25 هزار گوسفند مبتلا به سل بودند که به کشتارگاه منتقل و به مصرف صنعتی رسیدند.

وی گفت: در سال جاری 8 هزار و 500 واحد عرضه مواد خام تا پایان بهمن ماه مورد بازدید قرار گرفت که 5 تن فرآورده غیر بهداشتی ضبط و معدوم شد و 514 واحد متخلف به مراجع ذیربط معرفی شدند.

مدیر شبکه دامپزشکی ملایر افزود: در سال جاری 71 مورد صدور پروانه بهره برداری داشتیم و 100 کانون بیماری نیز در ملایر شناسایی شدند که 77 کانون نمونه‌گیری و به آزمایشگاه ارسال شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ستاد تسهیلات نوروزی شبکه دامپزشکی نیز از 20 اسفند تا 20 فروردین فعال بوده و کار نظارت بر رستوران‌های درون و برون شهری و کشتارگاه‌ها و سایر مراکز عرضه مواد خام دامی و کشیک اداره نیز برای پاسخ گویی به مردم فعال می باشد.

 

----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی کوهبنان:
به ماهی قرمز دست نزنید


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از ماهیان قرمز به انسان وجود دارد.
محمود زین‌الدینی با اشاره به جایگاه ویژه ماهی قرمز در سفره عید ایرانیان اظهار داشت: چند سالی است که سازمان دامپزشکی با اجرای برنامه کنترل بهداشتی مراکز تکثیر‌، پرورش و عرضه ماهی قرمز حاشیه ایمنی صنعت پرورش ماهی قرمز را در کشور افزایش داده است. 

وی بیان داشت: دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت و بیماری‌های آبزیان با تهیه و پخش بروشور و صدور اطلاعیه‌های بهداشتی نسبت به آموزش و افزایش آگاهی عمومی برای موارد بهداشتی و نحوه نگهداری ماهی قرمز امنیت بهداشتی عمومی جامعه را تضمین می‌کند.

زین‌الدینی با اشاره به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از این ماهیان به انسان بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و خودداری از دست زدن به ماهیان قرمز تأکید کرد.

وی افزود: انواع بیماری‌های ویروسی‌، باکتریایی و قارچی بر سلامت جمعیت ماهیان قرمز تأثیرگذار هستند و دامپزشکی با اجرای ضوابط بهداشتی و نمونه‌برداری برای شناسایی و مبارزه با این بیماری‌ها اقدام ‌می‌کند.

زین‌الدینی به فروشندگان ماهی قرمز توصیه کرد با توجه به مسری بودن بیماری‌های‌ ماهی قرمز در صورت مشاهده ماهی بیمار سریعاً آن را از بقیه جدا و در مورد دفن بهداشتی ماهیان تلف شده تأکید کرد.

وی در مورد نگهداری ماهی قرمز گفت: ظرف ماهی باید بزرگ و دهان گشاد باشد و آب ماهی تمیز و مرتب تعویض شود و آبی که برای ماهی استفاده می‌شود باید به مدت 24 ساعت نگهداری تا کلر‌زدایی و هم دما شود.

زین‌الدینی از در نظر گرفتن دریاچه کویر کوهبنان برای رها‌سازی ماهیان قرمز خبر داد و افزود: به منظور جلوگیری از ایجاد آلودگی باید از رها کردن ماهیان قرمز در منابع آبی‌، استخرها و قنات‌ها خودداری شود.

 

نظر شما
ادامه