کد خبر: ۸۵۱۰

حکیم مهر - محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند ، نخستین بار یک جنس باکتری ایرانی با نام"Alteribacillus bidgolensis " را از منطقه کاشان شناسایی و ثبت کنند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز درباره شناسایی و گزارش بین المللی این میکرو ارگانیسم جدید گفت : تا کنون 9200 گونه باکتری از بیش از 2000 جنس باکتریایی در کره زمین شناخته شده است که این مقدار کمتر از یک درصد کل باکتریهای جهان است و باکتری هایی که در شرایط بسیار سخت حیات مانند غلظت بالای نمک در حد اشباع در دریاچه های نمک، دماهای بسیار بالا تا 120 درجه سانتی گراد مانند چشمه های داغ و جوشان و کوه های آتشفشانی و شرایط بسیار اسیدی یا قلیایی زندگی کنند و به آنها اکستریموفیل یا سختی دوست گفته می شود، بسیار مهم هستند.

وی افزود : شرایط سختی که این میکروارگانیسم ها در آن زندگی می کنند ، شرایط حاکم بر اغلب فرآیندهای صنعتی است که باعث می شود این گروه از میکروارگانیسم ها و فرآورده‌های آنها در مقوله بیوتکنولوژی صنعتی مورد توجه قرار گیرند و از آنها به عنوان میکروارگانیسمهایی با توانمندی خاص در تولید ترکیباتی نظیر آنزیمها، رنگیزه ها و ترکیبات دارویی مختلف یاد شود.

فاضلی اظهار داشت : همچنین این میکروارگانیسم ها در پاکسازی زیستی و بخش های مختلف صنایع نظامی کاربردهای فراوان دارند.

شاهزاده فاضلی افزود: جنس باکتری شناسایی شده جنس جدیدی است که با نام علمی Alteribacillus bidgolensis در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیک میکروبیولوژی ( IJSEM‌) منتشر و به عنوان اولین جنس باکتری شناسایی شده از ایران به صورت بین المللی گزارش شد.

این میکروارگانیسم به عنوان یک ذخیره ارزشمند هم اکنون در بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نگهداری می شود.

نظر شما
ادامه