کد خبر: ۸۴۸۴

حکیم مهر - هرچند اخباری مبتنی بر صادرات مرغ مازاد به کشور هندوستان در رسانه‌ها و بر اساس تبادلات روپیه منتشر شده است، اما گزارش‌های سازمان‌های متولی نشان می‌دهد هنوز تبادلات تجاری قطعی نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: چرخه توزیع در بخش کشاورزی همواره به شکل معیوب و بیماری به فعالیت خود ادامه داده که نتیجه آن حضور زنجیره‌ای دلال‌ها و افزایش غیرمنطقی قیمت تمام‌شده است.

محمدرضا حاجی‌اصغری افزود: چرخه توزیع، یک بیماری فراگیر است که بروز چنین بحران‌هایی مثل افزایش ناگهانی قیمت مرغ با وجود تولید مازاد از عارضه‌های حادث بر آن است که باید کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر مرغ به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود، اما به‌علت قیمت تمام‌شده نهاده‌ها، قیمت آن افزایش یافته است. با وجود این، قیمتی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، بیشتر از میزان متعارفی است که باید به قیمت تمام‌شده اضافه کرد.

صادرات مرغ به هندوستان در هاله‌ای از ابهام

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند اخباری مبتنی بر صادرات مرغ مازاد به کشور هندوستان در رسانه‌ها و بر اساس تبادلات روپیه منتشر شده است، اما گزارش‌های سازمان‌های متولی نشان می‌دهد هنوز تبادلات تجاری قطعی نشده است.

حاجی‌اصغری تصریح کرد: در ماه‌های پایانی سال با توجه به افزایش تقاضا، ثبت سفارش برای صادرات صورت نمی‌گیرد و حتی اگر چنین تعاملات تجاری بین بخش خصوصی با سایر کشورها نیز منعقد شود، انتشار آن در سطح رسانه‌ها از سیاست‌های قابل قبول نیست.

وی یادآور شد: در سال 89 – 90 هرچند مازاد تولید در ظرفیت اسمی گزارش شد، اما در ظرفیت واقعی با توجه به کاهش جوجه‌ریزی در فصولی که آنفلوآنزای مرغی در چند استان محدود انتشار یافت، کاهش یافت و اکنون می‌توان با قدرت گفت تولید داخلی جوابگوی نیازهای بازار هست و نیازی به واردات مرغ وجود ندارد.

 

نظر شما
ادامه