کد خبر: ۸۳۸۰

حکیم مهر - صادرات مرغ وارداتی اگر مشکل بهداشتی نداشته باشد مجاز است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این مطلب گفت : امسال با مجوز بهداشتی این سازمان 43 هزار تن گوشت مرغ وارد کشور شده و 296 تن گوشت مرغ و بیش از 24 هزار تن پا و پنجه مرغ از محل تولید داخلی نیز صادر شده است.

دکتر سید محسن دستور افزود : امسال 43 هزار تن گوشت مرغ با مجوز بهداشتی سازمان دامپزشکی وارد و ترخیص شده است.

به گفته وی طی 9 ماهه‌ی امسال 296 تن گوشت مرغ از محل تولید داخلی صادر شده است و طی 11 ماه اخیر 24 میلیون و 340 هزار و 230 کیلوگرم پا و پنجه مرغ از محل تولید داخلی به کشورهای ویتنام، هنگ‌کنگ و چین صادر شده است.

دستور درباره صادرات گوشت مرغ وارداتی به کشور‌های دیگر، اظهار کرد: از محموله‌های وارداتی گوشت مرغ تاکنون صادراتی صورت نگرفته است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره‌ی این‌که آیا محموله‌های وارداتی اجازه صادرات را دارند؟ اظهار کرد: محموله‌های وارداتی اگر از نظر بهداشتی مشکلی نداشته باشد، برای صادرات مجاز است و این امر بستگی به توافقات کشور‌ها دارد.

وی افزود: هر محموله‌ای که تقاضای ترخیص از سازمان دامپزشکی داشته باشد، پس از انجام آزمایشات و نمونه‌برداری در صورت نداشتن مشکل بهداشتی، اجازه‌ی ترخیص داده می‌شود.

لازم به ذکر است؛ با توجه به سرانه‌ی مصرف 23 کیلوگرمی گوشت مرغ، برای جمعیت 76 میلیون نفری کشورمان، سالانه یک میلیون و 748 هزار تن مرغ لازم است که طبق اعلام جهاد کشاورزی یک میلیون و 700 هزار تن از تولید داخل تامین می‌شود و میزان مورد نیاز برای واردات گوشت مرغ را می‌توان 48 هزار تن برآورد کرد که طی سه فصل اول سال 43 هزار تن مرغ وارد ایران شده است.

طبق آمار گمرک، یکی ‌بودن تعرفه‌های مرغ‌های وارداتی و صادراتی و از سوی دیگر، نداشتن مجوز صادرات مرغ داخلی نشانگر این است که میزانی از مرغ‌هایی وارداتی در کشور عرضه نشده و صادر شده‌اند.

براین اساس طی 9 ماهه‌ی امسال بیش از 16 هزار تن گوشت مرغ از ایران صادر شده است که میزانی از این مرغ‌های صادر‌ شده با همان شماره‌ی تعرفه‌ی مرغ‌های وارداتی هستند که یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع را تایید کرده است که البته طبق اعلام رییس سازمان دامپزشکی تاکنون موردی از این سازمان برای صادرات مرغ‌های وارداتی استعلام نشده است و البته اگر چنین درخواستی از این سازمان صورت گیرد، این سازمان پس از انجام آزمایشات و نمونه‌گیری‌های بهداشتی، در صورت نبود مشکل بهداشتی مشکل صادرات محموله‌های وارداتی را صادر می‌کند که در صورت توافق با کشور مربوطه، این محموله‌ی بهداشتی می‌تواند صادر شود.

البته از ابتدای آبان‌ماه وزیر جهاد کشاورزی واردات مرغ به کشور را ممنوع اعلام کرده است. اما با وجود ممنوعیت واردات مرغ قبل از اتمام مهلت واردات مرغ‌های ثبت سفارش‌شده‌ی 43 هزار تن مرغ با ارزش حدود 100 میلیون دلار طی 9 ماهه امسال وارد کشور شده است، از این میزان حدود 43 هزار تن از نوع گوشت مرغ و خروس از نوع خانگی بریده نشده، به صورت قطعات یخ‌زده است.

از این نوع گوشت مرغ 24 هزار تن با ارزش 54.5 میلیون دلار از کشور برزیل، 11 هزار تن به ارزش 26.5 میلیون دلار، از کشور ترکیه، 6 هزار تن به ارزش 13.5 میلیون دلار از کشور امارات متحده عربی، هزار و 600 تن به ارزش سه میلیون دلار از شکور جمهوری کره، 340 تن با ارزش 815 هزار دلار از کشور آلمان و 39 تن با ارزش 94 هزار دلار از کشور اوکراین وارد ایران شده است.

همچنین 40 تن «مرغ و خروس به وزن 185 گرم و کمتر» با ارزش حدود یک میلیون دلار طی این مدت وارد ایران شده است که از این میزان 35 تن با ارزش 800 هزار دلار از کشور مجارستان، سه تن با ارزش 122 هزار دلار از کشور هلند و دو تن با ارزش 59 هزار دلار از کشور هند بوده است.

براساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات مرغ طی 9‌ماهه‌ی امسال حدود 16 هزار تن به ارزش حدود 18 میلیون دلار بوده است که از این میزان صادرات 15 هزار و 612 تن با ارزش بیش از 15 میلیون دلار مربوط به نوع «سایر قطعات و احشاء خوراکی یخ‌زده مرغ و خروس از نوع خانگی به غیر از خمیر آن» است.

از کل صادرات این نوع مرغ 10 هزار تن با ارزش 9.5 میلیون دلار به کشور ویتنام، چهار هزار و 700 تن با ارزش چهار میلیون و 700 هزار دلار به کشور هنگ‌کنگ، 810 تن با ارزش 891 هزار دلار به کشور تایلند، 54 تن با ارزش 59 هزار دلار به کشور چین و 48 تن با ارزش 21 هزار دلار به کشور تاجیکستان بوده است.

نظر شما
ادامه