کد خبر: ۸۳۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - کارشناس مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: درب یخچال جایگاه مناسبی برای نگهداری تخم مرغ نیست چرا که تغییرات دمایی بالاست و ممکن است آلودگی روی دیگر مواد غذایی نفوذ کند.

رضا مورکیان گفت: برای خرید تخم مرغ مانند دیگر مواد غذایی باید به تاریخ تولید آن توجه شود. حتما باید سالم و شکستگی نداشته باشد و آلوده به فضولات نباشد و باید به تازه بودن و شرایط نگهداری آن توجه شود.

وی افزود: در هوای سرد نگهداری تخم مرغ در فضای بیرون اشکالی ندارد ولی به محض گرم شدن هوا حتما باید در یخچال نگهداری شود زیرا نگهداری آن بیرون از یخچال کیفیت آن پایین می آید به طوری که نگهداری یک روز بیرون از یخچال معادل نگهداری تخم مرغ یک هفته در یخچال می باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در صورتی که بخواهیم تخم مرغ را برای مدت طولانی نگهداری کنیم نباید آن را بشوییم چرا که منافذی روی پوست تخم مرغ وجود دارد که با شستن آن باز می شود و باعث می شود کوتیکول که محافظ تخم مرغ است از بین برود و در نتیجه امکان نفوذ میکروارگانیسم ها فراهم می شود.

مورکیان توصیه کرد: برای نگهداری تخم مرغ در یخچال باید از ظروف سربسته استفاده شود. در یخچال جایگاه مناسبی برای نگهداری تخم مرغ نیست چرا که تغییرات دمایی بالاست و اگر تخم مرغ را آنجا قرار دهیم و روباز باشد ممکن است آلودگی روی دیگر مواد غذایی نفوذ کند.

وی ادامه داد: تخم مرغ ها در یک ردیف باید قسمت پهن آن رو به بالا باشد زیرا امکان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود دارد.

این کارشناس مواد غذایی تصریح کرد: مخلوط شدن زرده و سفیده از نشانه‌های فساد تخم مرغ است و اگر فضای خالی درون تخم مرغ بیش از حد باشد احتمالا فاسد شده است.

وی ادامه داد: وجود حلقه سبز رنگ دور زرده که ترکیب آهن و گوگرد است و زمان آبپز کردن تخم مرغ نمایان است نشانه فساد نیست.

موروکیان تصریح کرد: وجود لکه های خون بر کیفیت تخم مرغ اثری ندارد و می توانیم با برداشتن لکه، آن را مورد استفاده قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تخم مرغ پخته شده را می توان به مدت چهار روز تا یک هفته در یخچال نگهداری کرد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
0
0
شما نظر کارشناس علوم پزشکی را در مورد یک فراورده خام دامی درج نموده اید و جای بسی افسوس است ، چرا که باید این موضوعات را از سایت ها و یا حداقل وبلاگهای معتبر دامپزشکی برداشت می کردید و یا از درج این موضوع در سایت خودداری کنید
همکار
|
-
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
0
0
به اطلاع نظردهنده محترم که تعصب بیمورد نسبت به دامپزشکی دارند میرساند که از وقتی مدیران کل دامپزشکی پشت پا به حداقلهای بهداشتی زده و بدون رعایت اصول بهداشتی وارد مکانهای حساسی مانند کشتارگاهها شده و مردم شهرها را هم با خودشان به این قبیل جاها بردند دیگر دامپزشکی فااااااااتحه فقط مانده است این طفل یتیم را دایه ای به نام بهداشت و درمان به نافرزندی بگیرد
نظر شما
ادامه