کد خبر: ۸۳۱۷
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر - جدیدترین روش تشخیص بیماری تب برفکی جهان، در استان خراسان رضوی رونمایی شد.

دکتر محمدحسین ناظم شیرازی مخترع این روش، در نشست خبری که در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: با این روش که «Real time RT PCR» نام دارد می توان در کمتر از ۵ ساعت، ویروس های بیماری تب برفکی را ردیابی و شناسایی کرد.

وی اظهار داشت: به کمک روش «Real time R -T PCR» ۳ نوع از ویروس های ۷گانه تب برفکی که در خاورمیانه شایع است شناسایی و ردیابی می شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر ویروس های تب برفکی در ۷ نوع Asia1 OA SAT3SAT2SAT1 و C شناسایی شده اند که ۳ نوع Asia1 و OA در ایران و منطقه خاورمیانه وجود دارد. به گفته دکتر ناظم شیرازی، به کمک این روش جدید می توانیم در مدت زمان کوتاه و با کمترین هزینه ممکن، این نوع از ویروس های تب برفکی را شناسایی کنیم.

خودکفایی در تشخیص و شناسایی ویروس ها
دکتر ناظم شیرازی تاکید کرد: این روش جدید، ما را از وابستگی به کشورهای خارجی بی نیاز می کند. وی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از دستگاه های تشخیصی بیماری تب برفکی از کشورهای اروپایی خریداری می شود. وی با اشاره به ویژگی های این روش گفت: به دلیل سادگی و کم هزینه بودن روش جدید، می توانیم تمامی نیازهای مربوط به این روش را در داخل کشور تامین کنیم. وی ادامه داد: در این روش سیستم های تشخیصی به گونه ای طراحی شده است که می توان تمامی مراحل آن ها را به کمک دستگاه های خودکار و بدون نیاز به عامل انسانی اجرا کرد.

کاهش زمان تشخیص ویروس ها
دکتر ناظم شیرازی در ادامه این نشست به زمان بر بودن روش های تشخیصی فعلی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای تشخیص برخی انواع ویروس ها، حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان صرف می  شود و علاوه بر این در برخی موارد که به ارسال نمونه آزمایشگاهی به خارج از کشور نیاز است، این زمان تا یک ماه افزایش می یابد. وی گفت: در روش جدید با بهره گیری از روش مولکولی که از سریع ترین روش های تشخیصی است، زمان دست یابی به نتایج به حداکثر ۵ ساعت کاهش می یابد.

شناسایی ویروس قبل از بروز بیماری
قابلیت این روش در شناسایی و تشخیص تب برفکی قبل از بروز نشانه ها، یکی دیگر از نکات مثبتی است که در این نشست خبری به آن اشاره شد.

دکتر «ناظم شیرازی» همچنین از تشخیص وجود ویروس در دام ها خبر داد و افزود: به کمک این روش جدید، می توانیم قبل از بروز بیماری، به وجود ویروس های تب برفکی در دام پی ببریم و اقدامات لازم برای مقابله با آن را انجام دهیم.

وی با بیان این که قابلیت شناسایی ۳ نوع از ویروس های تب برفکی در این روش، برای اولین بار در جهان مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: تنوع و گوناگونی موجود در انواع ویروس های تب برفکی، بزرگ ترین مشکلی بود که دست یابی به این موفقیت را دشوار می کرد. به گفته دکتر ناظم شیرازی، برای رسیدن به نقطه اطمینان در این روش، فرمول ژنتیکی همه ویروس های تب برفکی که تاکنون در ایران و کشورهای منطقه مشاهده شده است، گردآوری شده و در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: با همکاری کشورهای منطقه، ۱۰۰ نمونه از ویروس های تب برفکی نوع A ، O و ASia1 دریافت شد که در نهایت موفق به طراحی روش آزمایشی دقیقی برای شناسایی آن ها شدیم.

مزایای استفاده از این روش
کوتاه بودن زمان نتیجه گیری، دقت بالا، قیمت پایین و سادگی استفاده از روش «Real time RT PCR» از مزیت هایی بود که دکتر «ناظم شیرازی» به آن ها اشاره کرد. همچنین وی ایمنی بالا را به عنوان یکی از ویژگی های این روش جدید اعلام کرد و افزود: با بهره گیری از این روش، امکان فرار ویروس از آزمایشگاه به حداقل می  رسد و تمامی ویروس ها قبل از انجام آزمایش های مورد نظر، غیرفعال می شوند. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ایرادهای احتمالی این روش گفت: با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده نمی توان ایرادی برای این روش مطرح کرد.

تب برفکی در کشورهای اروپایی ریشه کن شده است
دکتر «ناظم شیرازی» در پاسخ یکی دیگر از خبرنگاران درباره شرایط فعلی بیماری تب برفکی در جهان گفت: این بیماری سال هاست که در کشورهای اروپایی ریشه کن شده است. در ادامه این نشست دکتر اعلمی، معاون فنی اداره کل دام پزشکی استان به مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: ریشه کن کردن تب برفکی در کشور از موضوعات مهمی است که دستیابی به این روش جدید گام مهمی برای ریشه کنی بیماری تب برفکی است.

واردات دام، مهم ترین عامل انتقال تب برفکی
دکتر اعلمی معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی هم در این نشست واردات دام از کشورهای همسایه را یکی از بزرگ ترین مشکلات در زمینه بیماری تب برفکی اعلام کرد و افزود: تمامی دام های وارداتی که به صورت قانونی وارد کشور می شوند، ۲۱روز قرنطینه می شوند و مورد بررسی قرار می گیرند، اما دام هایی که از روش های غیرقانونی و بدون کنترل به کشور وارد می شوند، اصلی ترین دلیل شیوع تب برفکی در کشور است.

وی یادآور شد: بیماری تب برفکی به طور مستقیم از دام به انسان منتقل نمی شود اما در صورت انتقال مشکلات جدی و خطرناکی برای انسان به وجود نمی آید.

اعلمی به این مطلب نیز اشاره کرد که بیماری تب برفکی در بسیاری از کشورهای منطقه، نیز وجود دارد. وی افزود: در سال های اخیر کشورهایی مانند چین و ژاپن نیز با این مشکل روبه رو شده اند.

آمادگی همکاری با تمام استان ها را داریم
دکتر اعلمی گفت: روش «Real time RT PCR» از این پس به طور رسمی در استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استان خراسان رضوی نیز آمادگی دارد تا امکانات خود را در اختیار تمامی استان های کشور قرار دهد. وی ادامه داد: آزمایشگاه ویژه ای برای استفاده از این روش آماده شده است، این امکان نیز وجود دارد که نمونه های ارسالی از همه استان های کشور، بررسی شود.

بیماری تب برفکی در استان تلفات نداشته است
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی درباره بیماری تب برفکی در استان گفت: در حال حاضر مواردی از این بیماری در شهرهای مشهد، مه ولات، تایباد، بجستان، گناباد، کلات و نیشابور مشاهده شده اما خوشبختانه در هیچ یک از این شهرها تلفات نداشته است.دکتر اعلمی افزود: در هفته گذشته ۲ کانون جدید تب برفکی در استان شناسایی شد که اداره کل دام پزشکی استان، هشدارهایی را در این باره صادر کرد و اقدامات لازم انجام شد.

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارمند دامپزشکی
|
-
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
.........چرا؟ ریل تایم پی سی آر یک دستگاه است و ایشان که دستگاه را نساخته است از روی یک مقاله خارجی پرایمر سفارش داده با دستگاه آمریکایی ریل تایم خریداری شده همان کار را انجام داده . ..... این یک مولتی پلکس ساده است و رونمایی لازم ندارد .
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
جای تاسف است که راه اندازی یک تست روتین آزمایشگاهی مسئولین پر مطالعه دامپزشکی را ذوق زده می کند؟ اگر این خبر در جامعه پزشکی مطرح شود وهن رشته دامپزشکی است راه اندازی این تست مولتی پلکس به دو روز وقت نیاز دارد
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
0
0
به نظر من راه اندازی این تست جای تقدیر دارد اما رونمایی و خبر نگار نمی خواست چرا که نهایتا در حد یک پایان نامه دانشجویی است کاری ارزشمند است اما کشف و شق القمر نیست
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
0
0
........... به هر حال اگر این قدر تولید آن آسان بوده است، پس چرا تا به حال با هزینه های هنگفت وسایل مربوطه از خارج وارد می شده است؟
از طرف دیگر، در حال حاضر در سطح تشخیص انواع نمونه های ویروس تب برفکی در هر آزمایشگاهی امکان پذیر نیست و در صورت وجود آنهم در معدودی از آزمایشگاه های خاص، مستلزم پرداخت هزینه های سنگین و اتلاف وقت زیاد است.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
0
0
دکتر دامپزشک عزیز تشخیص وسایل نمی خواد یک کیت است
امین
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
0
0
ریل تایم یک روش شناخته شده است دیگه این همه سرو صدا نداره شما که نه پرایمرهاشو خودتون طراحی کردین نه دستگاهشو فقط یک روش شناسایی رو برای یک ویروس خاص اپتیمایز کردین همین
اشكان زرگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
0
0
Real-time PCR یک روش تشخیصی از راه تکثیر ژنوم و عیان نمودن آن از طریق نشانگرهاست. به طور کلی Real Time PCR تکنیکی برای مشاهده بی وقفه ی پیشرفت واکنش PCR در طول زمان می باشد. همچنین با این روش می توان مقادیر تولیدات PCR (DNA,cDNA یا RNA) را نیز اندازه گرفت. که بیش از ۱۵ سال است که در تمام آزمایشگاه های دنیا بصورت روتین استفاده می شود، جای بسی تاسف است که مطلب را بصورت اختراع عنوان کردید، اگر این مطلب از قول خود آقای دکتر ناظم شیرازی باشد که تاسف آن بیشتر است. متاسفانه نقل تشخیص منبع بیماریهای ویروسی توسط ایشان هم به همین صورت بوده است. مطلب بعدی نیز یک تست مالتیپلکس ساده است که اگر به مقالات رجوع شود قدمت بیش از بیست سال دارد. لطفا در تهیه گزارش و نشر آن دقت فرمایید.
نظر شما
ادامه