کد خبر: ۸۲۵۷
تعداد نظرات: ۵۹ نظر
اگر از قسم ماهی فلس دار بودن آن مشکوک باشد چنان چه افراد اهل خبره و متخصص مورد اعتماد و وثوق آن را از قسم ماهی فلس دار تشخیص دهند عمل به قول آنان در این باره مانع ندارد / به استناد کتب علمی و معتبر ماهی شناسی و نیز بررسی ها و مشاهدات عینی و تجارب علمی اعلام می داریم که این گروه از ماهیان جزو ماهیان فلس دار محسوب می شود...

حکیم مهر - محمد علی ندائی، پنج شنبه 27 بهمن ماه سالجاری در روزنامه خراسان نوشت : در پی چاپ پیامی در ستون حرف مردم مورخ ۲۸دی ماه مبنی بر این که «چرا فیله کوسه ماهی در برخی فروشگاه ها فروخته می شود، با این که برخی مراجع تقلید آن را حرام می دانند»، دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی جوابیه ای به روزنامه ارسال کرد که طی آن تصریح شده بود: «کوسه ماهی بر اساس نظر کارشناسان آبزی شناس دارای فلس است و به فتوای مقام معظم رهبری که با توجه به نظر کارشناسان اعلام شده، کوسه ماهی، حلال است. این نکته نیز اعلام می شود که مصرف کنندگان باید طبق نظر مرجع محترم تقلیدشان عمل کنند و اگر مرجع محترم آنان کوسه را جزو آبزیان حرام اعلام فرموده اند، نباید این آبزی را مصرف کنند.» روزنامه خراسان پس از ارسال این جوابیه خواستار ارسال متن کامل فتوای رهبری شد که دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی متن استفتا را به روزنامه ارسال کرد. در این استفتا که متن آن را در ادامه می خوانید، حکم حلیت کوسه ماهی نه به طور مطلق بلکه به نحو مشروط و در صورت اثبات فلس دار بودن، از سوی کارشناسان خبره و مورد وثوق داده شده است.

متن استفتاء ارسالی درباره کوسه ماهی
متن استفتاء ارسالی چنین است: « در پی درخواست خبرنگار محترم آن روزنامه، استفتاء از مقام معظم رهبری در خصوص حلیت (حلال بودن) کوسه ماهی برای استحضار به شرح ذیل اعلام می گردد :

سوال: متخصصین نظر می دهند که کوسه ماهی هم مانند ماهیان دیگر دارای فلس و قشرند که با دست کشیدن روی پوست آن ها محسوس است، «به نام فلس میخی و شکل دندانه ای نامیده می شود» و از نوع ماهیان غضروفی است. اینک آیا به نظر متخصصین که می گویند دارای فلس و قشر است می توان اکتفا کرد یا این که کوسه ماهی حکم خاص دارد؟

جواب: «اگر از قسم ماهی فلس دار بودن آن مشکوک باشد چنان چه افراد اهل خبره و متخصص مورد اعتماد و وثوق آن را از قسم ماهی فلس دار تشخیص دهند عمل به قول آنان در این باره مانع ندارد.»

نظریه جمعی از متخصصان درباره ماهی کوسه

به استناد کتب علمی و معتبر ماهی شناسی و نیز بررسی ها و مشاهدات عینی و تجارب علمی، وجود فلس از نوع پلاکوئید (صفحه ای) را بر روی بدن اکثریت کوسه ماهیان و از جمله کوسه ماهیان زیستمند در خلیج فارس و دریای عمان مورد تایید قرار داده و لذا بدین وسیله اعلام می داریم که این گروه از ماهیان جزو ماهیان فلس دار محسوب می شود.»

دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی

چند نکته درباره استفتاء ارسالی
درباره این استفتاء ارسالی چند نکته و ملاحظه وجود دارد:

۱ - از نظر فقه شیعه ملاک و معیار حلیت آبزیان( به جز در موارد خاص) فلس دار بودن آبزیان است. به بیان دیگر، از نظر اسلام تنها آن دسته  از ماهیانی که فلس داشته باشند ولو در مدت زمان کم، خوردن آن حلال است و ماهیان غیرفلس دار حرام گوشت تلقی و خوردن آن ها جایز نیست.

۲ - غیر از دیگر مراجع تقلید که نظر صریحی در این باره از آنان دیده نشده است، پس از جست و جوی فراوان در بخش استفتائات سایت رهبری هم، استفتای مذکور پیدا نشد، اما چون صحت این استفتا از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی مورد تایید است، از نظر ما نیز تایید و پذیرفته شده است.

۳ - در این استفتا به طور مطلق حکم به حلیت کوسه ماهی داده نشده و گفته شده است: «اگر کوسه ماهی از قسم ماهیانی باشد که فلس دار بودن آن ها مشکوک است، چنان چه افراد خبره و متخصص مورد اعتماد و وثوق آن را از قسم ماهی فلس دار بودن تشخیص دهند، عمل به قول آنان در این باره مانع ندارد.»

قابل توجه کسانی که مدعی اند کوسه ماهی بعد از انقلاب حلال شده است، همان گونه که در پاسخ روشن و آشکار است، فتوای جدیدی جز همان حلیت ماهیان فلس دار صادر نشده و حکم به حلیت کوسه ماهی به طور مطلق داده نشده است و اساسا در پاسخ تنها معیاری برای تشخیص مصداق ماهی فلس دار ارائه شده است.

۴ - بر اساس آن چه در پاسخ آمده است، معیار تشخیص مصداق تنها در زمانی است که مکلف در فلس دار بودن کوسه ماهی شک داشته باشد (اگر... مشکوک باشد). بنابراین اگر کسی در فلس دار نبودن آن شکی نداشته باشد، همین حکم حلیت مشروط هم شامل او نخواهد شد.

5-در این استفتا برای کارشناسان دو ویژگی برشمرده شده است که هر دوی آن ها باید توسط مکلف احراز شود اول متخصص و اهل خبره بودن و دوم مورد اعتماد و وثوق بودن. لذا اگر کسی در تخصص کارشناسانی که چنین حکمی داده اند تردید داشته باشد یا مثلا احتمال جدی بدهد که این کارشناسان بر اساس منافعی نظر کارشناسی اعلام کرده اند نمی تواند به نظر کارشناسی آنان کوسه ماهی را حلال بداند.

۶ - آن چه در ذیل استفتا به عنوان نظریه جمعی از متخصصان آورده شده است، اگر آنان واقعا متخصص و مورد وثوق باشند، نظر آن ها می تواند مورد استناد قرار گیرد و حکم به حلیت کوسه ماهی شود. اما از آن جا که اسامی این متخصصان درج نشده است، لذا برای کسانی که به تشخیص دامپزشکی مبنی بر متخصص و مورد اعتماد بودن آنان، اطمینان کند، می تواند کوسه ماهی را جزو ماهیان فلس دار و درنتیجه حلال بداند و برای کسانی که به این مسئله اطمینان نداشته باشند، کوسه ماهی حلال نیست.

خلاصه کلام این که بحث کوسه ماهی، شبهه ای در حوزه تشخیص مصداق است که اگر متخصصان مورد اعتماد کوسه ماهی را جزو ماهیان فلس دار تشخیص دهند، مصداق ماهیان فلس دار قرار می گیرد که از نظر فقه اسلامی حلال گوشت به شمار می روند.

انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
دامپزشک
|
-
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
4
15
سلام
از حکیم مهر تقاضا میکنم تا بجای اینکه در شش گزینه مختلف به تشکیک در مورد فتوا می پردازد ، اگر در مورد فلس نداشتن کوسه ماهی مطلبی دارد ، ارائه دهد و یا از کارشناسان متبحر نظر خواهی کند
بدیهی است اگر نداشتن فلس ، اثبات شود ، تکلیف حلیت و حرمت واضح است.
البته عده ای نظر دارند که فلس های میخی شکل روی بدن کوسه ماهی همانند دندان دارای عروق خونی و اعصاب است و دندان محسوب می شود و از لحاظ بافت شناسی ،فلس محسوب نمی شود
بهتر است از نظرات حجت الاسلام دکتر دغاغله در شیلات در خصوص فلس های دندانی تحقیق کنید
حکیم مهر
|
-
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
5
11
بیننده محترم / با سلام و احترام و تشکر از بازدید و اظهار نظرتان/ 6 نکته ای که اشاره فرموده اید مربوط به حکیم مهر است و عیناً از روزنامه خراسان و نویسنده محترم این متن در آن روزنامه نقل شده است.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
3
8
سلام
طبق آخرين تحقيقات بدست آمده از نظر علمي:
فلس انواعي دارد که بر آمدگي روي بدن انواع کوسه ماهي را که بصورت دندانک مي باشد و با چشم مسلح قابل رويت است، از نظر کارشناساني همچون دکتر بابامخيّر که خود يک کارشناس خبره و متعهد و باتقوا است و همچنين از نظر کارشناسان غير مسلمان فلس مي نامند.
اما صيادان جنوب ايران اين را جز فلس محسوب نکرده اند و کوسه ماهي را جز ماهيان فلس دار نمي دانند
پس از نظر عرف متخصص فلس دار است و از نظر عرف عام فلس دار نيست.
میم.الف
|
-
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
9
17
در کتب فقهی مرجع (کلمه التقوا ) آمده که کوسه درنده حرام است و حرام خدا از ابتدا تا انتها حرام است.
هادی
|
-
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
3
13
یک نفر یه ................... بفهمونه که اگه تشخیص خود آدم مهم بود همه مشروب و ... حلال میدونستندو فلس دار بودن دل بخواه آدم نیست بلکه علم در آن دخیل هست که به دلایل پزشکی شاید حرام باشه و بنا به درک مردم اون موقع اسلام صفت حلال حرام روش گذاشته .فتوا باید محتوا داشته باشه ثابت بشه نه هرکی دلش خواست بخوره یا نخوره
عسکری قلندرندری
|
United States of America
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
4
14
............................... خاویار که اوایل انقلاب حرام بود صیدشم حرامه اما خوردنش .............. حلاله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
7
8
این ......... خیلی چیزها را از روی مصلحت ........... حلال را حرام و حرام زا حلال کرده
محمد
|
Germany
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
25
24
آقا بخورید حالشا ببرید که بهترین گوشت رو داره...
هرکس هم نگران بود که حرام اشکالی نداره...
شما نوش جان کن
گناهشو من با جون و دل به جون میخرم...
برو لب دریا یکیشو بگیر قشنگ تمیزش کن بذار لای توری کبابش کن یه یادی هم از ما بکن
گناهش پای من
تو فقط کبابش کن بخور
نمک آب لیمو فلفل قرمز زعفران یادت نره فقط
پاسخ ها
عبد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
گناه هیچ کس را دیگری نه در دنیا و نه در اُقبی به دوش نتواند و نخواهد کشید، فلس به معنای عرفی و شرعی همان پوستۀ مشخص در ماهی های حلال که قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرند است، مانند ماهی سفید، کپور، غزل آلا و ... مسلماً خداوند تبارک و تعالی در تمامی موجودات عالم قشایی محافظ به اسم پوسته قرار داده اند و هر قشای سلولی نیز با چشم مسلح مسلماً اجزایی به هم متصل مشاهده می شوند، لکن هر لایۀ پوستی که فلس نیست!به یقین آنچه که حرام خداست هیچ گاه نه لذتی دارد نه مناسب بشر است و آنچه که از آن به عنوان لذت یاد می شود توهمات شهوانی ای بیش نیست، که الله آنچه که خیر مخلوق است را بیان فرموده و عقل سلیم را نیازی به اثبات و یا نفی آن موارد روشن تر از خورشید نیست؛ امّا اگر نفس امّاره و شیطان که لعنت خدا بر او و یارانش از جنّ و انس باد، لجام بشر بدبخت و متوهم را به دست گیرند، دیگر چه فریاد رسی جز الله(جَلَّ وَ عَلَی) برایش خواهد بود!؟!
خوب است انسان که ابتدایش آب جهنده ای نجس و بد بوست و پایانش پوسیدنی رقت انگیز است، از جهالت و لجاجت و شهوت رانی فاصله گیرد، اندک زمان باقی مانده را آنچنان بندگی مولایش الله (جل و علی) را نماید که حداقل از اهل نجات باشد نه اهل تاریکی ابدی. پس با دیدۀ عبرت و اندیشه بِنگرید ای صاحبان بینایی.
امید وار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
تو خودتو انداختی تو چاه بی بندگی خدا چون بنا به دلایلی از پروردگار نا امید شدی چرا یکی دیگه رو از راه میکشی خودتو اصلاح کن برادر دینی ۰۰۰ چرا ما ادما، ادم نمیشیم به جای حلال چرا حرام این که خداوند حرام را در کنار حلال افریده یه امتحانه که ما سمت کدومش میریم۰۰۰۰ گرچه خودش میدونه کدوم سمت میریم میخواد تو اون دنیا بهش نگیم به ما فرست ندادی اینه فرق انسان با حیوان ، قدرت اختیار حالا اگه مجاب شدی تا ادامه ندم
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
8
29
الان همه متخصصین ماهی شناس جهان بیان بگن کوسه فلس داره و منم با مدارک متعدد همینجا نظر دانشمندا رو بگم و عکسای میکروسکوپیش رو نشون بدم باز بیشتر منفی میگیرم تا مثبت! امان از تعصصصب!!!
پاسخ ها
عبد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
امان از جهالت!!!
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
17
15
ما که میخوریم گوشت کوسه هم گرم خوشمزه ومناسبه چیزی از حرام بودنش درک نکردم
پاسخ ها
امید وار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
امان از جهالت مداوم
امید وار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
بخور تا از خوردنش عقب نمانی وقتی میگن حرامه به بچه مسلمون یه بار میگن بگو چشم دیگه تفسیر و تفسره نکن نخور پیامبر به یکی از اصحابش گفت بپر تو تنور گفت چشم نگفت مولای من تنور روشن است نگفت شعله هایش زبانه میکشد فقط پرید تو تنور حالا تو رو باش به خاطر شکمت داری حلالو حرام میکنی که هیچ چند تا ساده دیگه رو هم میکشونی دنبال خودت .... اگه خبر نداری بدون حلال تو دنیا زیاد تر از حرامه ولی به خاطر تبلیغات کافران امثال تو دست از حلال میکشن میرن سمت اون حرام ها خدا شفات بده
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
امیدوار ..............در ضمن گوشت کوسه بسیار خاصیت داره البته باید درست طبخ بشه.امیدوار خان تو بپر توی تنور.انقدر احکام اسلامی گلچین نکن.............
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
درست میگی دمت گرم..
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
14
7
والا ما که نمیدونم چی میشه فقطمیدونم درچین هرچیزی میخورند.وکشورپیشرفته دنیا هم شدند.به نظرمن هرچی قران حرام ونجس دانسته حرام است وخلاص.مگرشطرنج اول انقلاب حرام نبود.حالا برترین کشوراسیا درشطرنج هستیم.اخر ........ تاکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
مسلمان باید مرجع تقلید داشته باشه و در امور مختلف دینی و شرعی و عرفی زندگی از مرجعش پیروی کنه . حلالش حلال و حرامش را حرام بدانه و بس .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
16
8
بسيار لذيذ است
نزاعي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
3
14
با سلام
آخرين نظر مقام معظم رهبري مثل ساير مراجع محترم حرمت كوسه ماهي است زيرا كارشناسان وجود فلس را رد كرده اند .
لازم به ذكر است دوستي كه حليت و حرمت را زير سوال مي برد اگر كمي مطالعه كند تمام چيزهايي كه اسلام حرام اعلام كرده است از نظر علمي مضر تشخيص داده شده است .
در مورد كوسه ماهي نيز اين ماهي عوره بالايي دارد كه براي قلب و سيستم خونرساني بدن مضر تشخيص داده شده است .
مخصوصا كساني كه مشكل قلبي و عروقي دارند در صورت مصرف كوسه ماهي احتمال سكته در آنها فوق العاده بيشتر مي شود .
پيشرفت چين هم مربوط به خوردن سگ و گربه و موش نيست بلكه به همت بالا و تلاش خستگي ناپذير آنهاست كه متاسفانه ما ايراني ها از آن بيگانه ايم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
21
14
بسم الله الرحمن الرحیم ...
من خودم چند بار کولی گرفتم کباب کردم و خوردم البته
با دکتر مشورت کردم و ایشون دستور دادن کا حتما باید با ..................... بخورم و جای همه خالی ... و ناگفته نماند که باید بعد از خوردن کولی با ............ مخصوص ، حتما باید بعدش ۲ ساعت برقصین و بخندین و شاد باشید و پاینده... دوستتون دارم بای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
13
10
................ تقلید میکنه.انسان به عقل و خرد متکی است.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
خردمند، تقلید را اینجا یعنی رجوع ناآگاه به آگاه هست، و غیر از تقلید... هست، وشما که به دستور پزشک عمل میکنید از همین نوع تقلید هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
6
2
لطفا به حکم ماهی کیلکا و ماهی تیلاپیلا هم بپردازید
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
14
9
هرچی نخورین از دستتون رفته
.........................
ماهی شیر یکی از بهترین ماهی هاست که پولک نداره و پوست داره
پس چطور همیشه حلال بوده؟؟؟؟؟؟؟
بخورین آقا نوش جان
dvdgood
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
15
4
اقا ما داشتیم تمیزش میکردیم دیدیم یک \ولک نوم دماغش داره-ازون برون هم حرام بود ولی \ولکشو بعد از جنگ \یدا کردن .بخورید هیچ جاندار افریده خدا حرام نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
چه حرف مزحکی ؟ هیچ جاندار حرام نیست دیگه چیه ؟ مگه مسلمان نیستی شما ؟
سید آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
خوک رو تازه ۵۰ سال دانشمندان فهمیدن دو تا کرم داره که به هیچ عنوان از بین نمیره یکیش کرم کدوست و یکی کرم تریشین ،اسلام ۱۴۰۰ سال پیش گفته حرام است،تجربه دیگران و علم باید استفاده بشه،انسان طول عمرش کمتر از این حرفاست که بخواد با تجربه هر چیزی خودش رو به فنا بده
مازیار ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
8
2
دوست ........ و نا آشنا با علم و متعصب مذهبی من
....................... دندانهای ما انسان ها و همچنین طول روده های ما و آنزیم های متساعد شده در معده ی ما انسانها هیچ گونه ای از گوشتها برای انسان نه تنها مفید نیست بلکه ضرر دارد اما از روغن آبزیان به قول شما حرام دارو هایی همچون قرص های امگا سه و مواردی برای درد عضلات و غضروف ها استفاده میشه و ...
...........................
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
10
11
بنا به تحقیقات علمی اخیر در آمریکا گوشت کوسه دارای جیوه فراوانی هست که روی دستگاه عصبی تاثیر منفی داره و موجب آلزایمر میشه
بنده خدا
|
Germany
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
2
16
جماعت...
اونایی که به دین معتقدن، اقا تکلیف رو معلوم کرد.
اونایی که به دین کاری ندارند... حرف و دعوا واسه گفتن زیاده...
اگه دینداری که به مرجعت نگاه کن. گناهش با اون.
اگه دیندار نیستی...که اصلا حلال حروم نداری، پس الان اینجا چی میخوای؟
پاسخ ها
نیکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
بالاخره باید همه جا خودشونو نشون بدن و زبونشون واسه هر چیزی تکون بخوره
یکی میگه بخور گناهش پای من
بعد وقتی تو مسایل دیگه میگن چرا فلان کارو میکنین میگن هر کی رو او قبر خودش میخوابونن
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
1
9
هر چه شرع به آن حکم می دهد عقل به آن حکم می دهد ..مولا علی ع
حیوانات گوشتخوار و دارای خون جهنده دریا و چه در خشکی حرامند و هر دو صفت را دارد زیرا صید نمی شود و زنده از آب بیرون نمی شوند کاری به فلس و غیره تنها نیست
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
5
4
سلام ..ببخشید حالا میشه واضح بگین که گوشته کوسه حرام است یا حلال .چون برای دیسک کمر خیلی خوبه و میخوام مصرف کنم .اما میترسم حرام باشه ..
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
در حلال یا حرام بودنش هر کسی ی چیزی میگه، و بیشتر مراجع اون رو حرام میدونن ولی بعضی هم اون رو حلال می‌پندارند و بعضی هم بخاطر درنده بودن آن میگن حرام ...
ولی به نظر من چون حاوی مقداری جیوه است برای سلامتی ضرر داره و نباید بخوری...
برای اطمینان بیشتر باید به مرجع تقلید خود مراجعه کنید ولی به نظر من نخوری بهتر ، برای درمان دیسک کمر چیز های مفید دیگری هم وجود دارد که میتوانید استفاده کنید ...
برای درمان دیسک کمر پیاده روی و ورزش ویلیامز را فراموش نکنید ، همچنین مصرف کلسیم و ویتامینD و سایر مواد مواد معدنی برای درمان امراض غضروفی خوب هستند ولی برای تأمین کلسیم بدن از لبنیات به خصوص «ماست» استفاده نکنید زیرا موجب پوکی استخوان و از بین رفتن غضروف ها میشود ، کله پاچه و موداد غذایی دارای کلسیم از لبنیات جایز تر و بهتر هستند ولی حتما در کنار کلسیم باید از ویتامین D استفاده کنید تا به بهبودی برسید ، قرص ویتامین Dرا میتوانید از دارو خانه ها تهیه کنید...
نیکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
واسه دیسک کمر تمرین و ورزش و رعایت خوبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
5
3
با سلام احترام به همه ما دوشنبه ۱۱ فروردین سال ۱۳۹۸ خوراک کوسه کبابی خوردم و پرسیدم ک حلا ل است یا حرام گفت حلال است گفتم چرا گفت من از وزارت بهدا شت آمده ام من باور دارم کوسه جزو ماهی هاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
11
5
سلام مگه قبلا می گفتن ماهی قباد حرام است پس چرا حالا حلال شده هرچیزی به اندا ه که به بدن ضرر نرسونه حلال است چرا مشروب زمان پیغمبر استفاده میکردن و حلال بوده بخاطر این که مثل ادم استفاده میکردن نه مثل ما که مست کنیم کم بخور بهترین. دارو است
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
5
5
همه چیز در دنیا نسبت به نیاز توجیح میشود قلب اسلام در عربستان قرار دارد اما هر جنبنده ای را میخورند از سوسمار گرفته تا ملخ ووووو
و .......................... همین ماهی اوزون برون که به ماهی خاویار هم مشهور اس چه اشخاصی که به خاطر صیدش در دریا با تیر زده نشدند و چه اشخاصی که بخاطر فروش و خوردنش حد و شلاق نخوردند و آقایان زمانی که به ارزش ریالی و خواص خاویار پی بردند در جای جای این ماهی پولک اسلامی کشف کردند و حلال شد پس تکلیف آن اشخاصی که کتک خوردند و کشته شدند و اموالشان مصادره شد چه میشود و جوابشان را که میدهد
پس کمی فکر کنیم .......................
هر جایی که گرسنگی و کمبود باشد حتی خوردن خوک و لاشه مرده حیوانات هم جایز میتواند باشد
همان گونه که سقوط کرده گان هواپیما در کوه های پرو برای زنده ماندن گوشت مردگانشان را خوردند
امید وار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
4
8
یه عزیزی راست گفت دین دارا نخورن بی دینا اصلا اینجا نیان خوردن و نخوردن پا خودشونه اینا موشم میخورن سوسکم میخورن کوسه که قیافش تا اون حد واسه خوردن چندش اور ولجن نیست دین تو برای تو دین من برای من من نمیخورم
پاسخ ها
نیکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
والا
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
6
5
با سلام
هرچیزی که درنده هست حرامه
کوسه که آدمخواره و هرموجود دیگری رو هم می خوره
واقعا حالتون بهم نمی خوره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Ireland |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
داداش اگه به درنده گیه قزل آلا از کوسه هم درنده تره تو طبیعت از ماهی های کوچیک تر از خودش تغذیه میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
مار هم درنده اما مکروهه
قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
3
6
حلیت ان را رهبری تایید کردند کاسه از اش داغ تر نشید چه روحانیت چه عوام
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
2
6
اونایی که میگن کوسه درنده هست اردک ماهی و پیرانا و خیلی ماهی های دیگه که فلس دارن هم درنده هستن.طرف کارشناس و دکتر دامپزشکی هست میگه کوسه فلس داره طرف رهبر هست میگه اگه کارشناس دامپزشکی میگه فلس داره حلاله اشکال نداره.اینجا یه عده آدمای همیشه تو صحنه اومدن میگن فلس نداره حرومه!,حرومه نخور کسی زورت نکرد.قزل آلا پرورشی بخور که پر از دارو و جیوه و آنتی بیوتیک و هورمون هست
س
|
Singapore
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
1
6
سلام،هر خوراکی رو که اسلام حروم کرده برا بدن
مضره،دلیلی که کوسه ماهی رو حرام کردن اینه که برای سلامتی مضره،چون دوتا سم بنام جیوه و بی ام آی آی داخل گوشتش هست که با خوردنش سم وارد بدنمون میشه که اختلال عصبی و فراموشی میاره.
پاسخ ها
نیکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
این اشتباهه که بخوایم برای هر حکم دینی دایل علمی بیاریم
کسی که دینداره فقط چون خدا گفته نمیخوره
ولی اون کسی که دین نداره دنبال هزار تا دلیل و برهان میکرده که با خدا لجبازی کنه و بین هزاران ماهی حلال بگرده اونا که حرامه رو بخوره
بیخیال
م،ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
5
3
...........................
اخه شما تا کی میخواید با یه سری قوانین که مال ۱۴۰۰ سال قبل بوده بیاید جواب مردم امروز رو بدید
وقتش نشده دوستان عزیز به تکالیف دینیتون عمل کنید و برای قوانین ثانویه که به حکم خود اسلام مقتضی بر عصر و دوران قابل تغییر هستند یه پژوهشکده در نظر بگیرید و جواب این حجم از مردمی که مهمتریتن سوالات زندگیشون رو دارن از شما میپرسن با دلیل و برهان درست و حسابی و فکر شده بدید ؟؟؟؟!!!!!!!!
..................................
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
1
2
چونکه تعدادی ازکوسه ها ادم خوار هستن وهیچکس هم نمیتونه ازرویی شک چیزی بخوره یابنوشه؟ تاجایی که باید مطمئن شد؟ که غذایی که میخوریم؟ ازچه منبعی درست یاتغذیه شده؟ پس بنابراین شاید کوسه ازگوشت انسان استفاده‌ کرده‌؟ حرام است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
7
4
دنیا هر روز در حال پیشرفته ما نشستیم ببینیم چی حرومه چی حلال . حروم مال مردم خوردنه فقط . گوشت کوسه من خوردم .......... جاتونم خالی خیلی خوشمزه بود. اگه گیرتون اومد حتما بخوریند .........................
پاسخ ها
نیکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
دنیا در حال پیشرفته شماها هنوز نشستید گیر میدید به اعتقادات ادما و سرتون تو زندگیشونه
بابا شماها برید پیشرفتتونو بکنید اینجا لابلای بقیه چیکار میکنین
ما هم در حال پیشرفت بودیم با همین احکام و ...
دانشمندان مسلمان کم نداریم
ولی تاریخ بخونیم میفهمیم که چطور مثل همین الان همه رو انداختن به جون هم و خودشون دارن پیشرفت میکنن
ترور دانشمندای هسته ای و کلا هر ادم علمی کاملا نشان دهنده ی همه چیزه
ماهی خوشمزه خداروشکر زیاده
درمونده شدیم و هیچی به جز کوسه واسه پر کردن شکممون پیدا نکردیم اونوقت کوسه گیرمون اومد میخوریم نکران نباش
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
2
3
سلام باباکوسه حتی آدم میخوره به دیونه هم بگی؛ میگه حرامه ؛قیافه ش هم حال بهم زنه دیگه چطورهوس میکنیدبخوریدخداروشکراین همه ماهی خوب هست تااوناهستن دیگه چرابرای خوردن این ماهی حال به هم زن دست وپابزنیم حالابرای بیماری اگه دکترتجویزکرده باشه دیگه آدم مجبوره خداهم این جورموقعه هابه عنوان دارو قبول میکنه خورد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
10
با سلام ... محسن ملکوتی کارشناس ارشد شیلاتم و قریب 20 سال در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس بندرعباس و در بخش تخصصی تکنولوژی فرآورده های دریایی کار کردم ...همکاران بنده در این بخش در سال 73 بود گمانم یا 74، پولک های پلاکویید کوسه رو رنگ آمیزی کرده و عکسبرداری کردند و خدمت دفتر مراجع معزز تقلید فرستادند ...اینکه مردم و عوام چی میگن و فلانی اونجوری گفته که مبنا نیست اخوی ... نوعی از فلس است که تمام متخصصان امر قبول دارند و حضرت آقا هم فرمود که اگر متخصص گفته فلس است، حلال است و السلام ...برخی مراجع هم فرمودند باس با چشم غیر مصلح دیده شود، خیله خب، مریدان این بزرگواران هم از خوردن کوسه امساک کنند ... احرکم الی الله ِ...دیگه اینقدر موضوعو پیچیده کردن نداره که ...اون دوستی هم که گفته بود کوسه درنده و گوشتخواره، خدمتشون عرض کنم که خیییلی ماهیای دیگه هم درنده و گوشتخوارن و فقط کوسه چون هیکلش بزرگتره، بیچاره اسم در کرده ...همین قزل آلا یکیشونه که یک گوشتخوار 100 در 100 است ...تیلاپیا، کپور و خیلیای دیگه هم هستن که مثل خرس همه چیز خوارند یعنی اگه ماهی زنده ای به پستشون بخوره، بلافاصله خلاصه ...من تو اکواریوم داشتم و به عینه هم دیدم ... تون ماهیان همشون گوشتخوارند که کنسروشو میخورید ....فقط ساردین و دیگر ماهیان رو شکار میکنن، تلویزیونم حتما دیدید .. یا علی
پاسخ ها
نیکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
حرف حساب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
1
4
هیچ گفتاری و پند و نهی از خداوند و رسولش و قرآن بی حکمت نیست. الهم صل الله محمد و آل محمد.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
0
0
اگه پولک لازمه حلال بودن هست پس چرا ماهی شیر و قباد که پولک ندارند حلاله و همه میخورن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
0
0
با‌سلام ماهی شیر بسیار درنده وتند خو است طوری که هنگام صید اکر باقلاب صید شودصیاد باحتمابایک‌چوب دستی ضربه ای به سرش بزند به خاطر همین بهش میگن شیر چون‌وقتی میکشن از آب بالا مثل شیر به انسان حمله مکنه ولی گرانترین وبهترین گوشت رو داره
نظر شما
ادامه