کد خبر: ۸۱۷۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جنوب کرمان، کوهبنان، بافت، قوچان و قم

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
دام‌های جنوب کرمان به‌ صورت رایگان ویزیت می‌شوند


مدیر‌کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: همزمان با ایام دهه فجر دام‌های جنوب کرمان به صورت رایگان ویزیت می‌شوند.
علیرضا رجایی اظهارداشت: در راستای گرامیداشت بهتر سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برای خدمت‌رسانی به دامداران منطقه، طرح ویزیت رایگان دام‌ها در این ایام در درمانگاه مرجع اداره‌ کل دامپزشکی جنوب کرمان انجام می‌شود.

و‌ی افزود: دامداران با مراجعه به شبکه‌های دامپزشکی در شهرستان‌ها نیز می‌توانند از خدمات رایگان این طرح بهره‌مند شوند .

مدیر‌کل دامپزشکی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای این طرح در ایام باشکوه دهه مبارک فجر‌، واکسیناسیون رایگان تب برفکی بیش از 110 هزار رأس گاو و گوساله نیز در تمام روستاها‌، دامداری‌ها و واحدهای اپیدمیولوژیک جنوب کرمان توسط اکیپ‌های سیار دامپزشکی صورت می‌گیرد.

 

---------------------------

 

رئیس دامپزشکی کوهبنان:
160 هزار دام در کوهبنان مایه‌کوبی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت :از ابتدای سال جاری تا کنون 160 هزار و 589 دام علیه بیماری‌های واگیردار در شهرستان کوهبنان واکسینه شدند.
محمود زین‌الدینی با اشاره به ایام‌الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 160 هزار و 589 دام علیه بیماری‌های واگیردار در شهرستان کوهبنان واکسینه شدند.

وی گفت: شبکه دامپزشکی کوهبنان در دهه مبارک فجر با اعزام اکیپ‌های سیار دامپزشکی و واکسیناسیون به مناطق روستایی به صورت رایگان به دامداران خدمت‌رسانی می‌‌کند.

 زین‌الدینی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به بهره‌برداران بخش دامپزشکی در مناطق دوردست و محروم همواره در دستور کار دامپزشکی است، افزود: با توجه به مشکلاتی که خشکسالی ایجاد کرده باید در حفظ جمعیت دامی روستاها و مناطق دوردست که بعضا تنها راه درآمد ساکنان این مناطق است، تلاش کرد.

وی با اشاره به هجمه تبلیغات منفی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت خدمت‌رسانی مطلوب به منظور افزایش رضایت‌مندی مردم و بی‌اثر کردن این تبلیغات تاکید کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان بیان داشت: با انجام واکسیناسیون به موقع و کنترل حمل و نقل بی‌رویه با همکاری نیروی انتظامی توانسته‌ایم از ورود بیماری‌های واگیر در سال 90 به شهرستان جلوگیری کنیم.

زین‌الدینی همچنین از راه‌اندازی میز خدمت در شبکه دامپزشکی به منظور راهنمایی ارباب‌رجوع و خدمت‌رسانی بهتر و سریع‌تر در دهه مبارک فجر خبر داد.

 

--------------------------------

 

راه‌اندازی میز خدمت در دامپزشکی بافت

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: طرح میز خدمت در شبکه دامپزشکی شهرستان بافت به اجرا گذاشته می‌شود.

سمیه صادقی اظهار داشت: به دنبال ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به دستگاه‌های اجرایی دولتی مبنی بر تشکیل میز خدمت در شبکه دامپزشکی شهرستان بافت این بخشنامه اجرا شد.

صادقی افزود: در راستای طرح تکریم و جلب رضایت ارباب‌رجوع در نظام اداری این شبکه همگام با سایر دستگاه‌های اجرایی اقدام به تشکیل میز خدمت کرد.

وی تصریح کرد: با این اقدام ارائه خدمات به مردم بهبود یافته و بر حُسن رفتار کارکنان با ارباب‌رجوع نظارت می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی بافت بیان کرد: یقینا آموزش کارکنان در برابر با خواسته‌های ارباب‌رجوع و در راستای خدمتگزاری به مردم کار و ساز است.

--------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان:
کنترل بیماری‌های واگیردار سبب کاهش سقط جنین در میان دامها‌ می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان گفت: کنترل بیماری‌های واگیر دامی سبب کاهش سقط جنین در میان دام‌های می‌شود.
محمد سیاح اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران فنی بخش‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی قوچان عملکرد مبارزه با بیماری‌ها از ابتدای سال تاکنون در بخش بیماری‌های واگیر دامی در حدود 120 درصد و در بخش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در حدود 105 درصد نسبت به پیش‌بینی رشد داشته است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان ادامه داد: بر همین اساس در سال جاری میزان سقط جنین در بین دام‌های سبک و سنگین کاهش چشمگیری داشته است.

سیاح افزود: جمعیت دامی این شهرستان دارای 17 هزار راس دام سنگین و 349 هزار راس دام سبک است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عملیات مایه‌کوبی تب برفکی گاوی مرحله سوم امسال، همزمان با کل کشور در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود تعداد 13 هزار و 500 راس گاو و گوساله روستایی توسط همکاران بخش خصوصی شهرستان واکسینه شود.

---------------------------------

 

اداره کل دامپزشکی استان قم در استفاده از سیستم GIS به عنوان استان فعال شناخته شد


 مدیرکل دامپزشکی قم در نشست خبری که در اداره کل دامپزشکی استان قم برگزار شد گفت : تحلیل بیماری‌های دام و طیور با استفاده از سیستم GIS در اداره کل دامپزشکی قم شروع شده است و درثبت اطلاعات دراین سیستم استان قم از سوی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان استان فعال شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

محمد مهدی رفیعی بیان داشت: با استفاده از اعتبارات استانی حدود 3 هزار 100 راس دام به صورت رایگان در برابر بیماری تیلریوز واکسینه خواهند شد و حدود ۱۷هزار راس دام نیز با همکاری بخش خصوصی و دامداران واکسینه می‌شوند.

وی بهترین زمان مایه کوبی تیلریوز را فصل سرما دانست و گفت: از دامداران استان تقاضا داریم تا زمانی که در فصل سرما قرار داریم نسبت به مایه کوبی این بیماری اقدام کنند.

رفیعی افزود: پنج مرکز برای مایه کوبی این بیماری در سطح استان فعال هستند که از این تعداد ۳ مرکز در بخش‌های جعفریه، قنوات و دامشهر و ۲ مرکز در قم قرار دارند.

گزارش عملکرد ۹ ماهه اداره کل دامپزشکی استان قم

مدیر کل دامپزشکی استان قم در تشریح عملکرد ۹ ماهه اداره کل داپزشکی استان گفت: در این مدت حدود ۴۰ هزار بازدید از مراکز عرضه خوراک دامی صورت گرفت که حدود ۵۰ تن فراورده‌های خوراکی دامی غیر مجاز ضبط و معدوم شد.

در ۹ ماهه ابتدایی سال در کشتارگاه‌های طیور استان حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه طیور کشتار شده است که همه با نظارت این اداره کل صورت گرفته که حدود ۷۶ تن از این تعداد کشتار در کشتارگاه‌ها ضبط و معدوم شده‌اند.

وی افزود: در این مدت ۲۳۵ هزار و پانصد راس کشتار گوسفند و بز و ۸۶۷۰ راس گاو و شت‌ر در استان انجام شده که از این تعداد کشتار ۴۷ تن آلایش دامی و ۹۹ و نیم تن گوشت غیربهداشتی ضبط و معدوم شده است.

رفیعی از ضد عفونی حدود ۱ میلیون متر مربع اماکن دامی و ۱۲۵ هزار آزمایشات مختلف دامی خبر داد و گفت: مبارزه با بیماری سل و تب مالت در دام‌ها بسیار در ارتقاء بهداشت عمومی موثر است و ما نیز به خاطر اهمیت این موضوع در ۹ ماهه ابتدایی سال از حدود ۴۴ هزار راس دام تست سل و ۲۸ هزار راس دام تست تب مالت گرفته‌ایم.

کشتار غیر مجاز دامی خطرناک و می‌تواند عامل بیماری شود

رفیعی با اشاره به خطرناک بودن کشتار‌های غیر مجاز گفت: کشتار غیر مجاز دامی خطرناک است و می‌تواند سبب بروز بیماری‌هایی در انسان شود و از همه شهروندان تقاضا می‌شود برای کشتار دام حتی برای نذورات به کشتارگاه‌های استان مراجعه کنند که در آنجا بخش‌هایی به این منظور در نظر گرفته شده که با نظارت و ذبح شرعی کشتار صورت می‌گیرد.

وی افزود: تلفن ۱۵۱۲ آمادگی لازم برای ثبت و پیگیری تخلفات کشتار غیر مجاز دامی را دارد.

نظر شما
ادامه