کد خبر: ۸۱۱۵

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: مرغ سبک وزن نسبت به مرغ سنگین وزن سالم تر است و مصرف آن سلامتی مردم را تضمین و صنعت مرغداری را پویا می‌کند.
دکتر بهراد زندیه در جریان بازدید از ایرنا (مرکز تبریز) اظهار کرد: مرغ‌های 42 روزه و با وزنی در حدود یک کیلو و 500 گرم، دارای چربی و بقایای دارویی کمتری بوده و از سلامتی بالاتری نسبت به مرغ‌های سنگین وزن برخوردار هستند.
وی گفت: بیماری مرغ‌ها بعد از 42 روزگی بروز یافته و مصرف دارو نیز بعد از این مدت اعمال می‌شود، بنابراین هرچه عمر مرغ بیشتر و در نتیجه اندازه آن بزرگتر بوده و احتمال بیماری و وجود بقایای دارویی در آن بیشتر است.
وی، با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در خصوص مصرف مرغ‌های سبک وزن افزود: متاسفانه به دلیل نهادینه شدن فرهنگ اشتباه استفاده از مرغ‌های درشت در جامعه ما، مردم علاقه بیشتری به مصرف اینگونه مرغ‌ها دارند و این امر موجب شده تا تولیدکنندگان برای تامین نیازهای بازار به تولید مرغ‌های سنگین وزن روی بیاورند.
زندیه با اشاره به صرفه اقتصادی تولید مرغ کم وزن، تشریح کرد: در صورت تقاضای مصرف مرغ سبک وزن از سوی مردم، مرغداری ها به جای اینکه در سال چهار مرتبه جوجه‌ریزی کنند، شش مرتبه این کار را انجام و تولید مرغ افزایش یافته و گردش سرمایه بیشتر می‌شود.


مدیرکل دامپزشکی استان یادآورشد: به زودی محصولات مرغ بدون آنتی بیوتیک (ارگانیک) وارد بازارهای استان می‌شود.
وی گفت: تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان بوده و در این راستا از تمام واحدهای داوطلب برای این امر دعوت و حمایت می‌شود که البته تا کنون تعدادی از واحدها برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی اظهارکرد: در قالب این طرح تمام مراحل تولید مرغ از جوجه‌ریزی تا زمان عرضه به بازار توسط متخصصان این اداره کل نظارت و مرغی عاری از هر گونه آنتی‌بیوتیک و در واقع دست نخورده توزیع می‌شود.
زندیه در خصوص تعطیلی کشتارگاه های سنتی گفت: تاکنون 10 کشتارگاه سنتی تعطیل وبراساس مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان، تاپایان سال جاری، پنج کشتارگاه سنتی دیگر نیز تعطیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: در مجموع 10 کشتارگاه سنتی در استان باقی می ماند که در سال آینده تمام آنها تعطیل و گوشت مورد نیاز استان ازکشتارگاه‌های صنعتی با رعایت اصول بهداشتی و شرعی تهیه می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان یادآورشد: تمام 11 کشتارگاه مرغ موجود در استان صنعتی و کاملا بهداشتی می‌باشد.
زندیه همچنین از صدور گواهی بهداشتی دامپزشکی برای صادرات 236 تن پای مرغ منجمد از تبریز به چین در نه ماه گذشته هم خبر داد.
وی گفت: با توجه به نامگذاری سال 90 از سوی مقام معظم به نام سال جهاد اقتصادی و در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت خدمتگزار با بهره‌برداری و آغاز به کار یک واحد بسته‌بندی پای مرغ و گوشت در شهرک صنعتی بیلوردی در ابتدای سال جاری، این مقدار پای مرغ به مقصد کشور چین و با صدور گواهی بهداشتی توسط این اداره کل صادر شده است.
دکتر زندیه خاطر نشان کرد: با شروع به کار این واحد که ظرفیت بسته‌بندی سه تن پای مرغ در روز را دارد باعث اشتغال مستقیم  22 نفر و ارز آوری به کشور گردیده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی اضافه کرد: از ابتدای سالجاری تا کنون 160 تن دنبه گوسفندی، 90 بلوک لیسیدنی و پودر خرما، 52 هزار و 400 جلد پوست خام گوسفندی، بیش از 21 تن ضایعات پوستی (گوش و دم) و 2600 کیلوگرم عسل با نظارت کارشناسان و صدور گواهی بهداشتی دامپزشکی از این استان به مقصد کشورهای ترکیه، کویت، آذربایجان، مالزی و آفریقای جنوبی صادر شده است.
وی با اشاره به نظارت مستمر کارشناسان اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در گمرکات استان گفت: در طول نه ماه گذشته سال، 1290 فقره گواهی بهداشتی برای صادرات، واردات و ترانزیت فرآورده‌های خام دامی توسط این اداره کل صادر گردیده است.
دکتر زندیه تصریح نمود: با تمام توان از سرمایه‌گذاری در بخش دامپزشکی حمایت کرده و برای تسهیل صادرات فرآورده‌های خام دامی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه