کد خبر: ۸۰۷۴

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: افزایش امواج رادیویی و مخابراتی بر پرورش زنبور عسل تأثیر منفی دارد و سبب فرار زنبورها از کندو و باعث کاهش تولید عسل می‌شود.

دکتر رضا عامری افزود: عوامل متعددی در پدیده کاهش جمعیت زنبورداران نقش دارند که از جمله می‌توان به تغییرات ناخواسته زیست محیطی، هوای آلوده، ریزگردها، سموم آفت کش و حتی امواج الکترومغناطیس و رادیویی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسلماً در کنار این عوامل بیماری‌های عفونی مانند بیماری های نوزمازیس هم در تشدید سندرم مؤثر هستند. در این خصوص اصلاح عوامل میکروبی، مقابله با بیماری‌های احتمالی، اصلاح مدیریت بهداشتی، اصلاح نژاد و تغییر محل زنبورداران و انتقال آنها به محل غنی در پیشگیری از بروز این سندرم مؤثر است.

مدیر کل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: با توجه به بروز خشکسالی چندیدن ساله در استان سمنان، کمک‌های قابل توجهی به زنبورداران در قالب خرید شکر و یا داروهای زنبور عسل شده تا فعالیت زنبورداری در استان متوقف نشود.

عامری اضافه کرد: مناطق شمالی استان از مستعد ترین مناطق برای پرورش زنبور عسل است و در مجموع عسل مناطق کویری در مقایسه با مناطق شمالی بهتر است.

وی تصریح کرد: با توجه به کم آب بودن و خشک بودن استان سمنان، پرورش شترمرغ و گسترش آن در سطح استان در دستور کار این اداره قرار گرفته است. در حال حاضر نیز واحدهای فعال زیادی در سطح استان اقدام به پرورش شترمرغ به صورت داشتی و پرواری می‌کنند و این وضعیت در حال توسعه است.

 

نظر شما
ادامه