کد خبر: ۸۰۶۴

حکیم مهر - رییس پژوهشگاه رویان از تخلیص نمادین پروتئین‌های دارویی نوترکیب از شیر حیوانات تراریخته (ترنس ژن) تا پایان امسال خبر داد.

دکتر حمید گورابی ضمن بیان این مطلب که رساندن یک داروی نوترکیب به بازار مشکل است، عنوان کرد: موسسه رویان نسبت به این موضوع نگرش متفاوتی دارد. برای تهیه یک فرآورده نوترکیب نیازی نیست رده‌های سلولی که تولید کننده این داروهای نوترکیب هستند را از کشورهای خارجی وارد کنیم بلکه بایستی خودمان به این فناوری در داخل کشور مجهز شویم.

وی افزود: اکنون به نظر می رسد عمده داروهای نوترکیبی که تحت عنوان داروهای ایرانی در بازار موجودند، منبع و بیس خارجی دارند. هدف گذاری ما این است که بتوانیم از رده‌های سلولی تولید داخل و همچنین حیوانات ترنس ژنیک برای تهیه فرآورده‌های دارویی نوترکیب استفاده کنیم.

رییس پژوهشگاه رویان با بیان این که در حال حاضر دو پروتئین دارویی را در شیر حیوانات تراریخته شناسایی کرده و مشغول تخلیص این پروتئین‌ها هستیم، عنوان کرد: البته انجام این کار نیازمند در اختیار داشتن امکانات و بودجه مالی لازم است که وزارت بهداشت قول مساعدت در این زمینه را به ما داده است.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که با تحقق این وعده‌ها تا پایان سال جاری عملیات تخلیص این پروتئین‌ها به پایان برسد. البته باید توجه داشت که این اقدام حالت نمادین دارد چرا که تهیه فرآورده‌های دارویی نوترکیب از طریق حیوانات ترنس ژنیک بسیار مشکل است و در حال حاضر تنها یک دارو در تمام دنیا از طریق حیوانات ترنس ژنیک تولید و وارد بازار شده است.

گورابی تاکید کرد: البته اکنون به کمک روش‌های دیگر مشغول تولید این داروها هستیم که از جمله آنها می‌توان به کشت سلولی اشاره کرد.

 

نظر شما
ادامه