کد خبر: ۸۰۶۰

حکیم مهر - رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای برنامه ملی حذف بیماری مالاریا در کشوربا همت و تلاش مسئولین و کارشناسان  3 استان جنوب شرقی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان موفقیت های چشمگیری در زمینه حذف بیماری مالاریا داشته اند.
دکتر محمد مهدی گویا  در کنگره بین المللی حذف مالاریا با اشاره به فقر آموزشی در برنامه حذف این بیماری خاطر نشان کرد: برنامه آموزشی گسترده به خصوص در مناطق مرزی و مالاریا خیز همراه با توزیع پشه بند با برنامه صحیح و دقیق در برنامه ملی حذف مالاریا است.
وی به نقش همسایه های ایران در برنامه حذف بیماری مالاریا اشاره کرد و تسریع کرد: ارتباط و همکاری تنگاتنگ همسایه های ایران که یکی از کانون های حذف بیماری مالاریا در مناطق مرزی هستند، بسیار تاثیر گذار است.
دکتر گویا یادآور شد: امید است با برنامه حذف بیماری مالاریا با تلاش در عرصه اجرا و تحقیق در آینده ای نزدیک به هدف حذف این بیماری دست پیدا کنیم.
رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از حذف موارد فالسیپاروم خبر داد و گفت: کشنده ترین نوع بیماری مالاریا فالسیپاروم است که کاهش این نوع مالاریا در استانهای جنوبی محقق شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت همچنین گفت: آخرین تحقیقات و اکسن ضد مالاریا در دست انجام است و فاز 3 تحقیقات در سال 2014 به پایان می رسد.
دکتر محمد مهدی گویا با اشاره به اجرای برنامه ملی حذف مالاریا افزود: به صفر رسیدن انتقال از نیش پشه در منطقه جغرافیایی خاص از اهداف برنامه ملی حذف بیماری مالاریا است.
دکتر گویا یاد آور شد: آخرین تحقیقات واکسن ضد مالاریا در دست انجام است  و فاز 3 تحقیقات واکسن در سال 2014 به پایان می رسد و در سال 2015 در ارتباط با اثر بخشی 40 تا 60 درصد تصمیم گیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای تحقیقات مالاریا واکسن ضد مالاریا با اثر بخشی 60 درصد خواهد بود.
رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: انتخاب روش های تشخیص مناسب و سریع، روش های درمانی ترکیبی و  برنامه ریزی جدی برای مقاومت نسبت به حشره کش ها به طور جدی در برنامه حدف مالاریا دنبال می شود
گفتنی است نخستین کنگره بین المللی حذف مالاریا به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با حضور اساتید برجسته و محققان داخلی و خارجی در سالن همایشهای بین المللی خلیج فارس جزیره کیش برگزار شد.

در این کنگره سه روزه با حضور 60 نفر از اساتید و محققان خارجی و 350 محقق داخلی در زمینه آخرین یافته های بیماری مالاریا در مورد تشخیص فوری و درمان موثر مالاریا، تحقیقات کاربردی و واکسن مالاریا تبادل نظر شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه