کد خبر: ۸۰۳۹

حکیم مهر - دامداران بهبهان در نامه‌ سرگشاده به رئیس جمهور خواستار اجرای بسته حمایتی از بخش کشاورزی و دامداری شدند.
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بهبهان استان خوزستان طی نامه سرگشاده به رئیس جمهور مشکلات دامداران را تشریح و خواستار حمایت دولت از این بخش تولیدی شده است.
در نامه رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بهبهان به رئیس جمهور درباره مشکلات دامداران آمده است: دامداران متحمل فشارهای مضاعف و موازی با هم، خشکسالی، تورم عمومی و افزایش بهای دلار، آثار و تبعات اجرای ناقص طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها و لجام گسیختگی نرخ علوفه و همزمان نظارت و کنترل یک طرفه نرخ شیر و گوشت هستند.
یعنی نرخ نهاده دامی تابع مکانیسم بازار آزاد، ولی نرخ تولیدات تابع دستورات اداری و نظارت دولتی‌اند.

در این نامه آمده است: آقای رئیس جمهور کشاورزان به طور اعم و دامداران بطور اخص، از عملکرد اقتصادی دولت شما در ۴ سال اول رضایت داشتند. ثبات نسبی قیمت نهاده‌ها، تخصیص یارانه به علوفه و شیر، سبب رونق تولید شد و گوشت خام و فزونی اشتغال را به ویژه از رهگذر تسهیلات بنگاه‌های زودبازده، تجربه کردند.

در ادامه تصریح شده است: بازتاب حمایت زیربنایی جنابعالی از تولید بخش دامپروری کشور و حضور حداکثری دامداران در صحنه انتخابات و حمایت صادقانه از حضرتعالی در انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری، رخ نمود.

لیکن از ابتدای سال 1389 و بویژه متعاقب اجرای ناقص طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها، روز به روز تعادل اقتصادی تولید دامپروری، به زیان تولید و دامدار به هم خورد.
در این نامه آمده است: صعود بی‌رویه و بدون نظارت نرخ علوفه، قحطی علوفه، افزایش هزینه برق و حمل و نقل، تصاعد نرخ دارو و همچنین افزایش دستمزدها، آسیب‌پذیری و ریسک تولیدات صنعت دامپروری را دو چندان ساخت.

در نامه این مقام مسئول تاکید شده است: با وصف اینکه ریسک مشاغل کشاورزی بویژه پرورش دام خود به خود بسیار بالاست، در تمام کشورهای توسعه یافته شرقی و غربی، به منظور تداوم امنیت تولید و اشتغال کاهش درجه ریسک سرمایه‌گذاری در بخش دامپروری، مستقیما به تولید کننده به ازاء تولید هر کیلوگرم شیر و گوشت یارانه تزریق می‌شود، لیکن شما در ایران یارانه‌ها را هدفمند کردید و با حذف یارانه شیر و یارانه علوفه، کاملا شرایطی را فراهم کردید که این بار دولت به جای دامداران به مصرف کننده یارانه بدهد.

لذا ریزش شغلی در سال جاری در بخش دامپروری، روند صعودی به خود گرفت. دامهای مولد و آبستن، این ذخایر ژنتیکی کاهش یافت و انگیزه تولید دامدار کم شد و دامها دقیقا روانه کشتارگاه می‌شود، اسباب کاهش تولید در کوتاه مدت و کاهش جمعیت دامی مولد و در نهایت صعود بی‌رویه بهای گوشت و شیر در آینده فراهم می‌شود.

در نامه دامداران تاکید شده است: اگر آشفتگی اقتصادی بخش دامپروری تداوم یابد، پیش‌بینی می‌شود، این دو منبع پروتئینی ارزان قیمت، بزودی در سبد تغذیه ایرانیان، به حدی گران شود که عملا کاهش بی‌رویه سرانه مصرف شیر، بحران دیگر شیوع بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم، سرطانها، بیماریهای قلبی و کاهش هوش جوانان و افزایش مصرف سرانه دارو را، میهمان زندگی ایرانیان خواهد کرد.
در آن صورت هزینه درمان و برگشت تولید به شرایط امروز، چندین برابر هزینه پیشگیری و  تخصیص یارانه به علوفه خواهد بود.

در این نامه آمده است: نزول یک پله‌ای رتبه توسعه انسانی ایران، بالاترین روند رشد سرطان ایران در جهان، بی‌دندانی سالمندان ایرانی بیش از 80 درصد، عدم دریافت کلسیم کافی بیش از 90 درصد مردم کشور، مصرف سرانه دارو در ایران، 4 برابر حد استاندارد جهانی از عواقب کم توجهی به تولید دامی است.

همچنین کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان به کمتر از 40 سال، افزایش مستمر آمار مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی، افزایش بیماری‌های روانی دامداران ناشی از کابوس مستمر سقوط اقتصادی قریب‌الوقوع،  گرسنگی سلولی جوانان از دلایل کم توجهی به دامداران به شمار می‌رود.
میانگین نرخ بالای بیکاری جوانان در کشور بیش از 25 درصد و زنان بیش از 30 درصد، کاهش سن سرطان در کشور به دنبال آلودگی هوا، همگی هشدار، کد راهنما، فریاد و زنگ خطرند که نگاه ویژه، جدی و دائمی دولت به تولید را می‌طلبد.

برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی جامعه افزایش سرانه مصرف شیر تا میانگین 160 کیلوگرم طبق برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اجتناب‌ناپذیر به نظر می رسد.

همچنین در این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: زحمت کشان جبهه تولید کشاورزی در سال جهاد اقتصادی که همواره در صحنه‌ها صادقانه حامی شما بوده‌اند، اینک فراموش شده و مورد کم‌مهری قرار گرفته‌اند.

در این نامه می‌خوانیم: سربازان جبهه تولید کشاورزی در حیرت‌اند که دولتی که نسبت به سرنوشت کشاورزان آن قدر تعصب داشت، حالا چرا صدای خرد شدن استخوان دامداران را رصد نمی‌کند؟؟!!

واردات برخی محصولات دامی و کشاورزی هم، کم‌مهری دیگری بود که توقع نمی‌رفت، چرا که واردات بی‌رویه، مبین صدور شغل به کشور بیگانه، واردات مهار نشده، یعنی رشد ناهنجاری‌ اجتماعی، واردات کنترل نشده یعنی تحقیر خودی و خودستیزی، واردات بی‌برنامه یعنی صادرات امنیت به کشور بیگانه و واردات ناامنی.

در ادامه نامه خطاب به احمدی‌نژاد آمده است: دامپروری ایران 99 درصد متکی به بخش خصوصی است. آسیب‌دیدگی شدید دامپروری ایران، برخلاف اصل 44، کوچک شدن بخش خصوصی و افزایش بیکاری از افزایش پدیده مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها و فقیرتر شدن فقیرها را به ارمغان می‌آورد.
خاطرنشان می‌شود، دامپروری حرفه دهکهای مرفه جامعه نیست. بلکه غالبا حرفه اصلی و یا کمکی روستائیان محروم است.

خیل دامداران صنعتی که در 30 سال اخیر منشاء ایجاد اشتغال و افزایش تولید بهداشتی شیر شده‌اند، هم شدیدا از رهگذر اجرای ناقص هدفمندسازی یارانه‌ و رهاسازی سرنوشت تولید از سوی دولت، در معرض ورشکستگی قرار دارند.

جناب آقای رئیس جمهور، عدم اجرای بسته حمایتی تولید که نوید داده بودید، بحران جدی ورشکستگی عمومی دامداران، دلگیری دامداران پرجمعیت ایران از عملکرد دولت را آن هم در شرایط خاص منطقه‌ای و تهاجم تمام قامت نرم افزاری‌ و سخت افزاری دشمنان متحد جهانی، بدنبال داشته است.

تجربه ثابت کرده است، جبران خسارت بی‌اعتنایی به سرنوشت دامداران دردمند و آسیب‌پذیر به سهولت امکان‌پذیر نخواهد شد و جامعه را به سمت و سوی مصرفی، سربار و وابسته به دولت و کم بازده سوق داده و وابستگی تحقیرآمیز مجدد به واردات فرآورده‌های دامی را رقم می‌زند که به صلاح و صرفه‌ نظام اسلامی نخواهد بود.

در نامه دامداران خطاب به رئیس جمهور آمده است: به عنوان یک تولید کننده و مسئول یک تعاونی و برادر شهید که دل در گرو حفظ کیان توسعه تولید و استقلال اقتصادی ایران عزیز اسلامی دارم، از محضر آن بزرگوار و ارجمند که حامی تولید بوده و دغدغه اشتغال جوانان تحصیل کرده و نیز دغدغه توسعه امنیت اجتماعی ایران را دارد، استمداد اجرای بسته‌های حمایتی از جمله برقراری یارانه شیر، پرداخت مستقیم به تولید کننده و تخصیص سه میلیون تن گندم و یا جو رایگان جهت تولید کنسانتره در راستای حفظ ذخیره‌گاه ژنتیکی دام ایران، حفظ امنیت تولید، پایین نگاه داشتن نرخ شیر در راستای بهبود مصرف سرانه آن و جلوگیری از نارضایتی عمومی دامداران ایران از جمله خوزستان محروم و کاهش پدیده مهاجرت داریم.

 

نظر شما
ادامه