کد خبر: ۷۹۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - امکان توسعه صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان مرکزی با صدور مجوز مشاغل خانگی فراهم شد.

بیش از دو هزار گونه از ماهیان زینتی در دنیا وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن مختص ‌آب شیرین بوده و تنها 10 درصد آن به آب شور اختصاص دارد.

در کشور ما نیز 600 گونه از ماهیان شناخته شده و تعداد بسیاری از گیاهان آبزی زینتی بخشی از این استعدادهای خدادادی هستند که در سال‌های اخیر بخشی از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و میزان تولید ماهیان زینتی را به بیش از 90 میلیون قطعه افزایش داده است که این امر زمینه اشتغال بیش از سه هزار نفر و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار را فراهم کرده است.

تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از فعالیت‌هایی است که در منازل مسکونی قابل انجام است؛ بنابراین این فرصت را به دستگاه‌های مربوطه همچون شیلات، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و ادارات کل کار، رفاه و تعاون ایجاد می‌کند که نسبت به ایجاد اشتغال در این زمینه اهمیت خاصی قائل شوند.

بر این اساس با ابلاغ قوانین مربوط به مشاغل خانگی از طرف دولت و مشخص شدن عناوین فعالیت‌های این گونه مشاغل، با توجه به اینکه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی به عنوان یکی از این مشاغل اعلامی از طرف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کار، رفاه و تعاون منظور شده است، مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به ویژه استان مرکزی به عنوان استان مادر در پرورش ماهیان زینتی، اقداماتی برای شناساندن این فعالیت به عنوان مشاغل خانگی در استان و سطح شهرستان‌ها انجام داده است.

به استناد گزارش مدیریت امور شیلات و آبزیان استان مرکزی از زمان ابلاغ آئین‌نامه، قوانین و عناوین مشاغل خانگی، مبانی فنی که شامل فضا و امکانات مورد نیاز برای انجام فعالیت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در یک منزل مسکونی است، تعریف و به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه برای ثبت نام متقاضی و تشکیل پرونده اعلام کرده است.

طبق اعلام سازمان شیلات ایران؛ تاکنون 33 مورد پرونده از شهرستان‌های استان مرکزی با ظرفیت تولید 600هزار قطعه در سال توسط مدیریت امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بررسی و مورد تأیید قرار گرفته و برای اکثریت آنها مجوز فعالیت در قالب مشاغل مستقل خانگی صادر شده است.

این امر علاوه بر ایجاد اشتغال، کمک بسزایی در ایجاد درآمد برای خانوارها دارد و توسعه این صنعت را رونق می‌بخشد.

گفتنی است؛ هیچ بیماری جدی از طریق ماهی‌های آکواریومی به انسان منتقل نمی‌شود.

لازم به ذکر است؛ توسعه فعالیت ماهیان زینتی در ایران از سال 72 تنها با 15 واحد دارای مجوز رسمی و با تولید دو میلیون و 800 هزار قطعه شروع شده و اکنون بیش از 90 میلیون قطعه ماهی زینتی در سال توسط 834 مرکز تولید می‌شود و بیش از سه هزار نفر به طور مستقیم در این حرفه مشغول به کارند.

ایران تاکنون موفق به تکثیر و پرورش بیش از 85 گونه از 200 گونه ماهیان وارداتی به کشور شده‌ است که تولید عمده آن ماهی گلدفیش، انواع زنده‌زا، انواع سیچلاید، گورامی، تترا و باربها است.

تجارت ماهیان زینتی میلیاردها دلار در سال درآمد نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند که بیش از 50 درصد آن متعلق به کشورهای جنوب شرق آسیا است؛ مالزی، سنگاپور، چین و تایلند بزرگترین تولیدکنندگان ماهیان زینتی هستند که بخش عمده صادرات این ماهیان را به خود اختصاص داده‌اند.

اخیرا مالزی با تولید بیش از 500 میلیون قطعه با 250 گونه به عنوان اولین تولیدکننده و یکی از بزرگترین صادرکننده ماهیان زینتی در دنیا بوده و بعد از آن سنگاپور و تایلند و چین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در کشور ما سرمایه‌گذاری و مسائل مالی مرتبط با ماهیان زینتی سالانه بیش از 15 میلیارد دلار است.

یکی از مشکلات در بخش ماهیان زینتی، تحت پوشش بیمه بردن ماهیان زینتی است که این موضوع باید با جدیت بیشتری دنبال شود ضمن اینکه باید ساماندهی بازار ماهیان زینتی نیز از برنامه های شیلات باشد. همچنین ساماندهی واردات ماهیان زینتی درجهت واردات ماهیانی که اکوسیستم کشورمان را تهدید نکنند و ایجاد فرصتهای لازم برای استفاده از دانش فنی در جهت حفظ بهره برداری پایدارنیز باید پیگیری شوند.

فرهنگ نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی علاوه بر القای نشاط روحی و آرامش به افراد و محیط سکونت یا کار، از منظر اشتغال‌زایی نیز در جامعه قابل توجه است چراکه در بین مخلوقات بی‌شمار، موجودات آبزی به دلیل شناخت کمتر، همواره برای انسان‌ها جذابیت بیشتری داشته‌اند و تماشای دنیای زیر آب انسان را مسحور شگفتی‌های خود می‌کند.

ماهیان و گیاهان آبزی در شمار جذاب‌ترین شگفتی‌های جهان زیرآب هستند که بنا به ذات زیبایی طلبی و پرسشگری، انسان را مجذوب خود می‌کند.

توجه به حسن زیبایی طلبی انسان در حوزه اقتصاد به صورت تجارت ماهیان زینتی متجلی شده است و امروزه تکثیر و پرورش ماهیان و گیاهان آبزی زینتی به تجارتی پر سود مبدل شده و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص بخش کشاورزی در برخی از کشورها نتیجه تکثیر و پرورش و تجارت این آبزیان است.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
|
-
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
0
0
سلام من اگه بخوام پرورش ماهی آکواریومی راه بندازم برای کسب درآمد وامشو از کجا تامین بکنم واسه خرید ماهی؟
علی ملکی
|
-
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
0
1
باسلام باتشکر از مطالبی که برای اشنای ذهنی یک پرورش دهند فراهم نمودید و سپاس از اطلاع رسانی و یک سوال در صورت ممکن راهنمای نماید نسبت به تهیه ماهی و لوازم اکواریوم پیشرفته جهت کسب در امد وروش فروش در بازار و ایا ممکن است ماهی هم صادر شود اگر راهنمای بکنید ممنون می شوم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
1
0
بهترین روش کسب درآمد فعلا اینه که با یک سرمایه خیلی کم یک مرکز آموزش علمی کاربردی بزنین
بسیار بسیار به صرفه و اقتصادی است
من کسی را میشناسم که با 10 ملیون اینکار را کرد. پس از 2 سال خونه و ماشین خرید. اونم توی شهر کوچک که تعداد دانشجوهای کم بود
راحت هم بهتون مجوز میدن اصلا دردسر زیادی نداره
خودتونم میتونین رئیس دانشگاه خودتون بشین!!!!!!!!!!

توجیه اقتصادی:
فرض کنید در سال اول 100 دانشجو بگیرید! فقط 100 تا !!!!!!!
هر دانشجو تا فارغ التحصیل شود ترمی 600000 تومن برای شهریه به صورت ترمی پرداخت میکند که میشود 60000000 تومان!!!!!!!!!!
یعنی شما در ترم اول 60 ملیون تومان درآمد دارید و تا یک فرد فارغ التحصیل شود 4 ترم باید پاس کند که کلا میشه 240000000 تومان!!!!
خوب هزینه گاز - برق - تلفن - تبلیغات - کرایه محل و کارمندان و استاتید را هم حساب میکنیم تا بفمین چه سودی توشه

هزینه گاز در2 ترم اول :
چون مهرماه ترم شروع میشود شما نیاز نیست تا پایان آذر از بخاری یا شوفاژ استفاده کنید و فقط هزینه آبونمان و نهایتا درست کردن چایی و و پخت و پز مختصر را پرداخت میکنید که عملا از مصارف خانه بیسار کمتر میشود. با فرا رسیدن فصب سرد کمی اوضاع تغییر میکند که قابل مدیریت است. بسته بودن درب و پنجره و عایق بندی و .... خودتون دیگه بهتر بلدین این چیزا رو. خب پس هزینه گاز در ترم اول که 4 ماه را شامل میشود به 1 ملیون هم نمیرسد. ترم بعد هم یک ملیون. پس برای 2 ترم شد 2 ملیون. مطمئن باشین بیشتر نمیشود.

هزینه برق در 2 ترم اول:
هزینه برق شامل روشنایی کلاسها و آموزش و سیستمهای آموزش علمی کاربردی و پرینتر و این چیزهاست.
هزینه این هم زیاد نمیشود چون با برنامه ریزی درست میتوانید به سادگی آن را با لامپهای کم مصرف و برنامه ریزی برای ساعات حضور کارکنان خود مدیریت کنید
بسیار بعید است که این مبلغ برای 2 ترم به 1 ملیون برسد

هزینه تلفن برای 2 ترم اول:
هزینه بازاریابی و تبلیغات تلفنی را باید حساب کرد. میتوانید از طرح هایی که در مخابرات وجود دارد استفاده کنید تا هزینه ها باز هم کاهش یابد
مثلا مخابرات الان برای کسانی که 100 گیگ اینترنت میخرند 100 ساعت مکالمه رایگان میده. شما هم میتونید با این طرح فقط هزینه اینترنت را پرداخت کنید. 500 هزار تومان بیسار زیاد است. بیشتر از این نیاز نیست هزینه کنید.

هزینه تبلیغات و جذب دانشجو برای 2 ترم اول:
این هزینه را دست کم نگیرید. گرچه محاسبات ما برای 2 ترم است اما شما فقط هزینه 1 تبلغات 1 ترم را پرداخت میکنید و در ترم دوم هزینه تبلیغات ندارید. چون در ترم دانشجو نمیگیرید. برای تبلغات کوتاهی نکنید. فکر کنم اگر 10 ملیون برای این کار کنار بگذارید بسیار بسیار بیشتر میتوانید دانشجو بگیرید و درآمد بسیاربسیار بالاتری داشته باشد. فقط کافی است 100 دانشجو بشود 200 دانشجو خودتان حساب کنید چقدر میشود. درست است میشود 120 ملیون تومان! شما کاری را سراغ دارین که در 4 ماه به شما 120 ملیون تومان درآمد بدهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کرایه محل برای 2 ترم:
کرایه محل برای برگزاری کلاسها شاید کمی هزینه بر باشد. نیاز به داشتن اطلاعات و جستجو در بنگاه های املاک دارد. به طور متوسط میتوان برای این 2 ترم که میشود 8 ماه حدوداً ماهی 1/5 ملیون را کنار بگذارید. که میشود 12 ملیون. من دست بالا حساب کردم. میتوانید مدارس را برای آخر هفته که تعطیل هستند کرایه کنید که بسیار ارزانتر تمام میشود. کافی است برنامه ریزی کنید و ساعات لاس را در روزهای پایانی هفته بچینید.

هزینه کارمندان و نیروی کاری برای 2 ترم:
الان خدا را شکر همه بیکارن.......!!!!!!!!!
حتی اگه به یک فوق لیسانس یا دکتری بگین آخر هفته بیا و برام ساعتی کار کن مجببوره که بیاد!!
هزینه این ساعتی کار کردن برای هر نفر طبق قراردادی که باهاش میبندین تعریف میشه
توی سال 95 طبق قانون اداره کار این مقدار ساعتی 4000 تومان است
به هر چیزی فکر میکنید به این قضیه فکر نکنید!!! چون کارمندتون باید فکر کنه که شما میخواین پولشو بدین!
حتی اگه 1 ترم (یعنی 4 ماه) هم بهش پول ندادین چیی نمیگه..... چون بیرون براش کار نیست.
اگه خیلی با انصاف باشین که بیشتر این رئیس ها نیستن میتونین باهاش قرارداد اداره کار ببندین! که میشه ماهیانه 830 هزارتومان! اما کل کارهاتون را بهش واگذار کنید
با 3 تا کارمند میتونید کار را پیش ببرید
حتی اگه محبور شدین همه را قرارداد ببندین میشه 3 تا 830000 تومان در ماه. که برای 2 ترم (8 ماه) میشه 19920000 تومان. شما بگیر 20 ملیون برای یک سال!!!!!! میتونید به عنوان کارآموزی بعضی کارها را به دانشجوها هم واگذار کنید و بهشون نمره کارورزی یا کاربینی یا آزمایشگاه بدین.

هزینه اساتید برای 2 ترم:
برای تدریس توی علمی کاربردی مدرک بالایی نیاز نیست. بعضی مراکز از دانشجویان کارشناسی هم استفاده میکنند و درس را برای کسی دیگه تعریف میکنند و کسی دیگه را میفرستن سر کلاس که هزینه هاشون کم بشه. شما هم به راحتی میتونید این کار را انجام بدین. این کلاسها را به فارغ التحصیلان کارشناسی یا کارشناسی ارشد بدین و پول ساعتی باهاشون طی کنید. مثلا ساعتی 10000 تومان. مطمئن باشین که اینقدر فارغ التحصیل بیکار داریم که شما هیچوقت لنگ استاد نمیشین! برای 2 ترم این مقدار هزینه به 10 ملیون هم نمیرسه!!

جمع بندی هزینه ها برای یک سال مرکز علمی کاربردی:
هزینه گاز در2 ترم اول : 2 ملیون
هزینه برق در 2 ترم اول: 1 ملیون
هزینه تلفن برای 2 ترم اول: 500 هزار تومان
هزینه تبلیغات و جذب دانشجو برای 2 ترم اول: 10 ملیون
کرایه محل برای 2 ترم: 12 ملیون
هزینه کارمندان و نیروی کاری برای 2 ترم: 20 ملیون
هزینه جذب استاد و کلاس: 20 ملیون

کل هزینه های شما میشه 65 ملیون تومان

با فرض جذب 100 عدد دانشجو در ترم اول درآمد شما در 4 ماه میشه:
چون هزینه ها را برای 2 ترم حساب کردیم پس شهریه ترم دوم دانشجویان هم حساب میکنیم.
درآمد شهریه ترم اول دانشجویان: 100*600000= 60 ملیون تومان درآمد
درآمد شهریه ترم دوم دانشجویان: 100*600000= 60 ملیون تومان درآمد

درآمد شهریه میشه 120 ملیون تومان
کل هزینه ها 55 ملیون تومان

سود خالص شما: 65 ملیون تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!! البته برای 8 ماه!!!!!!!!!!

خوبه نه؟
نظر شما
ادامه