کد خبر: ۷۹۰۸

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت : در دهستان جرگلان و غلامان با کمبود دامپزشک مواجه هستیم.

دکتر شریفی افزود : یک دامپزشک خصوصی در روستای 'کرکولی' مستقر است که به دامداران این منطقه خدمات می دهد.

دکتر 'حمید رمضانی'  معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی نیز گفت : مشکل سقط جنین عفونی در بین دام های این منطقه وجود ندارد و اگر سقط جنینی نیز در بین گله های گوسفند وجود دارد عمدتا به علت تغذیه آلوده است.

وی افزود : سقط جنین در بین گله های گوسفند بخش راز و جرگلان در سال گذشته دو تا سه درصد بوده که امسال این رقم با اندکی افزایش به پنج درصد رسیده است.

رمضانی گفت: البته این مشکل نیز تنها به تعدادی از دامداران این بخش مربوط می شود و در همه روستاهای این بخش مشکل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عوامل سقط جنین هم اکنون در حال بررسی است، اظهار داشت: عامل عمده سقط جنین در دام های خراسان شمالی مکانیکی و ناشی از 'ضربه زدن به جنین و تغذیه نامناسب' است.

'حمید موحدی' عضو شورای اسلامی دهستان غلامان ، نبود دامپزشک و داروخانه مجهز در دهستانهای مرزی غلامان و جرگلان را از مشکلات اصلی دامداران این منطقه و از دغدغه های آنان عنوان کرد و افزود :  حدود 500 تا 600 مورد سقط جنین در بین دام های این دهستان اتفاق افتاده که این امر موجب نگرانی دامداران شده است.

این عضو شورای اسلامی در خصوص کمبود دکتر دامپزشک گفت : متاسفانه این امر موجب شده که دامداران برای تهیه داروهای دامی مورد نیاز هزینه زیادی را برای رفت و آمد به شهرستانهای اطراف متحمل شوند.

وی افزود: یکی از دامداران این منطقه تا کنون 80 مورد سقط جنین را در دامهایش شاهد بود که این امر علاوه بر ضرر و زیان می تواند منجر به از دست دادن شغلش شود.

اکنون در منطقه راز و جرگلان بجنورد 17 هزار و 450 راس دام سنگین و 164 هزار و 945 راس دام سبک نگهداری می شود ، بخش مرزی راز و جرگلان 65 هزار نفر جمعیت دارد.

گفتنی است سایت سازمان نظام دامپزشکی ضمن انتشار خبر فوق نوشت : " رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز تیر سال جاری در سخنرانی افتتاحیه ششمین جشنواره امتنان از کار آفرینان برتر ضمن هشدار در خصوص مخاطرات بهداشتی نبود دکتر دامپزشک در برخی مناطق کشور  اعلام کرده بود در برخی استان های کشور حتی یک دامپزشک بیکار هم نداریم."

این در حالی است که کمبود دامپزشک به معنای عدم بیکاری دامپزشکان نیست و رغبت نداشتن دامپزشکان به خدمت در مناطق محروم به دلیل فراهم نبودن امکانات خدمت در آن مناطق است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه