کد خبر: ۷۸۸۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بیرجند، تهران، سمنان، شبستر و بردسکن

 

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند خبر داد :
واکسینه شدن 500 هزار نوبت سردام در بیرجند


رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 500 هزار نوبت سر دام واکسینه شد.
سعید افتخاری‌مقدم،اظهار داشت: تعداد 500 هزار نوبت سردام سبک و تعداد 10 هزار نوبت سردام سنگین علیه بیماری‌های واگیردار دام و قابل انتقال از دام به انسان واکسینه شده است.
وی تصریح کرد: اکیپ‌های سیار فنی دامپزشکی شهرستان بیرجند برای انجام واکسیناسیون چندین مرحله به هر واحد دامی یا روستا مراجعه کرده تا پوشش مناسب انجام گیرد که در این راستا حدود هزار و 900 مراجعه به واحدهای فوق در اقصی نقاط شهرستان صورت گرفته است.
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند یادآور شد: پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی در حفظ این سرمایه ملی دخیل بوده و دامپزشکی در انجام این وظیفه ملی از هرگونه تلاشی کوتاهی نمی‌کند.
افتخاری‌مقدم گفت: همچنین در راستای کنترل و نظارت بهداشتی بر خودروهای حمل طیور زنده از ابتدای سال جاری تعداد 2 هزار 784 مجوز بهداشتی حمل مرغ زنده صادر شده است.
وی تصریح کرد: مرغ تولیدی در مزارع پرورش تحت نظارت دامپزشکی بوده و با توجه به رابطه مستقیم سلامت مرغ زنده در افزایش تولید، مجوز تخلیه مرغداری و حمل طیور به مقاصد کشتارگاه‌های داخل و خارج استان صادر می‌شود.

 

--------------------------

 

برگزاری جلسه آموزشی مسئولین ادارات طیور استان ها در تهران


چهاردهم دی ماه سالجاری ، جلسه ای با حضور مسئولین ادارات بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور ، ادارات کل دامپزشکی استان ها و با حضور محققین موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی و کارشناسان مرکز تشخیص و دفتر بهداشت ومبارزه با بیماری های طیور، زنبور عسل وکرم ابریشم سازمان در محل سالن جلسات سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد.
در این جلسه دکتر فلاح توضیحات کاملی در باره استفاده از سیستم GIS (سامانه پایش و مراقبت از بیماری های پرندگان) در کنترل انواع بیماری های طیور ارائه نمود.
دکتر اکبریان نیز با ارائه سخنرانی کاملی در خصوص مبارزه با بیماری نیوکاسل مطالبی ارائه کرد.
در این جلسه همچنین دکتر شوشتری در باره وضعیت کنونی آنفلوانزای سویهH9 در کشور ونقش آن در سندرم تنفسی سخنرانی نمود.
دکتر تهرانی مدیرکل دفتر بهداشت و بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی هم پس از جمع بندی ،راهکارهای کنترل و پیشگیری از بیماری های رایج طیور در کشور را مطرح کرد.
در پایان جلسه نیز پرسش و پاسخ علمی وکاربردی بین حضار انجام شد.

---------------------------

 

توزیع سم ودارو رایگان به دامداران و زنبورداران دراستان سمنان


مدیرکل دامپزشکی سمنان از توزیع سم و دارو بصورت رایگان در بین دامداران و زنبورداران سمنانی خبر داد.

دکتررضا عامری با اعلام این خبر افزود : با پیگیریهای مستمر در خصوص جذب اعتبار خشکسالی بزودی مقدار 15000 لیتر سم و 5000 لیتر داروی ضد انگل و داروی آپیستان بصورت رایگان در میان دامداران و زنبورداران استان توزیع خواهد شد .

 

---------------------------

 

کلاس آموزشی آنفلوانزای طیور برای مرغداران شبستر برگزار شد


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان شبستر گفت: کلاس آموزشی – ترویجی آشنایی با بیماری آنفلوآنزای طیور برای مرغداران شهرستان شبستر برگزار گردید.
دکتر حسین غلامی با اعلام این خبر افزود: این کلاس آموزشی – ترویجی جهت آشنایی مرغداران شهرستان شبستر با بیماری آنفلوانزای طیور و خطرات ناشی از آن و نیز نحوه پیشگیری و مقابله با این بیماری برگزار گردید.
وی گفت: در این کلاس که با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شبستر برگزار شد 31 نفر از مرغداران شهرستان شرکت داشتند.
دکتر غلامی همچنین خاطر نشان کرد: در جریان برگزاری این کلاس اطلاعیه‌های بهداشتی تهیه شده توسط شبکه دامپزشکی به صورت پمفلت و برگه‌های آموزشی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان شبستر با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون 60 ساعت کلاس آموزشی در قالب 15 دوره برگزار شده است اضافه کرد: در جریان این کلاسها 436 نفر مرد و 16 نفر زن در مورد نحوه برخورد با بیماریهای مشترک بین انسان و دام از قبیل تب مالت و سل و نیز بهداشت شیر و فرآورده‌های خام دامی و آبزیان آموزش دیده‌اند.

 

---------------------------

 

واکسیناسیون 810 هزار نوبت سردام علیه بیماری‌های واگیردار در بردسکن


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسکن گفت: طی 9 ماهه امسال و در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی شهرستان، 810 هزار نوبت سردام علیه بیماری‌های مختلف واگیردار دامی و مشترک بین انسان و دام واکسیناسیون انجام شده است.
دکتر یزدان‌پناه در جمع خبرنگاران، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 2397 کیلو گرم فرآورده‌های خام دامی غیر قابل مصرف در این شهرستان کشف و ضبط شده است. وی بیان داشت: از این مقدار بیش از یک تن گوشت غیر قابل مصرف در بازرسی از دام‌های ذبح شده در کشتارگاه کشف شده است.رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسکن ادامه داد: طی سال جاری بیش از 2500 مورد بازرسی از کشتارگاه، ماشین‌های حمل گوشت، فروشگاه‌های عرضه مواد پروتیئنی و فرآورده‌های خام دامی سطح شهرستان انجام شده است.دکتر یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: با نظارت دقیق و بازرسی‌هایی که از سطح فروشگاه‌ها انجام می‌شود از توزیع و پخش فرآورده‌های خام دامی غیر قابل مصرف پیشگیری خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه