کد خبر: ۷۸۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
از آنجایی کشور ما تولید کننده بسیاری از محصولات کشاورزی و غذاهای با منشاء دامی است، در صورتی که به موضوع تولید ارگانیک بهای بیشتری داده شود زمینه‎های اشتغال جدیدی برای دامپزشکان هم با توجه به بازار مصرف داخل و تقاضای خارجی و صادرات ایجاد خواهد شد...

حکیم مهر -  مشاور عالی حکیم مهر ابراز امیدواری کرد سازمان دامپزشکی کشور مسئله تولید غذای ارگانیک را جدی بگیرد و بدین طریق زوایای جدیدی برای اشتغال دامپزشکان گشوده شود.

دکتر آراسب دباغ مقدم در گفتگو با حکیم مهر درباره مفهوم ارگانیک بودن غذا اظهار کرد : غذای عاری از هرگونه مواد شیمیایی خارجی که سلامت مصرف‎کننده را به خطر می‌اندازد را ارگانیک می‎گویند و این مفهوم باید از ابتدای زنجیره تولید تا مصرف جریان داشته باشد.

وی افزود : منظور از جریان داشتن مفهوم ارگانیک از تولید تا مصرف این است که به عنوان نمونه وقتی میوه ارگانیک قرار است تولید شود باید حتی بذر آن هم گواهینامه ارگانیک داشته باشد و در جریان تولید میوه از سموم و کود شیمیایی استفاده نشود.

این دامپزشک و متخصص صنایع غذایی ادامه داد : در مورد غذاهای با منشاء دامی هم وقتی غذا ارگانیک نامیده می‌شود که از خوراک دام گرفته تا آب مورد استفاده دام گواهینامه ارگانیک داشته باشند و در طول دوره پرورش هم از دارو و بخصوص آنتی‎بیوتیک استفاده نشود.

نایب رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به برگزاری جشنواره اخیر غذاهای ارگانیک در تهران گفت : در این جشنواره برخی شرکت‎ها درباره ارگانیک بودن محصولاتشان مدعی بودند در حالی که صرف ادعا پذیرفتنی نیست و باید حتماً گواهینامه معتبری داشته باشند.

وی افزود : حتی در این جشنواره شرکتی که گواهینامه اروپایی هم داشت اقدام به عرضه گوشت گوسفند ارگانیک کرده بود اما قاعدتاً نمی‎توانست شیر و لبنیات را هم با همان گواهینامه ارگانیک بنامد و عرضه کند، بلکه دریافت گواهینامه جداگانه برای هر محصول ارگانیک ضروری است.

دباغ مقدم در ادامه به حکیم مهر گفت : هر چند انجمن ارگانیک در کشور وجود دارد اما باید سازمان دامپزشکی کشور هم درباره غذاهای با منشاء دامی ورود پیدا کند و موضوع تولید ارگانیک را در این حوزه جدی بگیرد.

وی درباره فعالیتهای صورت گرفته در کشورمان برای تولید مرغ بدون ‌آنتی‎بیوتیک گفت : با تعریفی که ارائه شد این نوع مرغ را نمی‎توان ارگانیک نامید اما با تولید مرغ بدون آنتی‎بیوتیک یک گام به سوی تولید ارگانیک این ماده پروتئینی پرمصرف نزدیک شده‎ایم.

مشاور عالی حکیم مهر درباره اهمیت توجه به تولید غذاهای ارگانیک هم گفت : FDA چند سال قبل مطالعه‎ای انجام داد که طی آن معلوم شد در خون بسیاری از کودکان زیر 5 سال آمریکایی سموم ارگانوفسفره وجود دارد و این حاصل از مصرف غذاهایی است که با سموم در دوره تولید سم‌پاشی شده‎اند. این مطالعه و نظایر آن نشان می‎دهد که توجه و برنامه‎ریزی برای تولید غذاهای ارگانیک چقدر مهم است.

وی با اشاره به تولید 30 درصد محصولات کشاورزی برزیل بصورت ارگانیک و لزوم فرهنگ‎سازی درباره مصرف غذاهای ارگانیک در کشورمان اظهار کرد : باید از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش، مصرف غذای ارگانیک به مطالبه جدی مردم تبدیل شود.

این دامپزشک افزود : در مطالعه‌‎ای که در سطح یکی از دانشگاههای علوم پزشکی انجام داده‎ایم مشخص شد بیش از 80 درصد اساتید این دانشگاه معنی غذای ارگانیک را نمی‎دانستند و این یعنی اینکه راه طولانی برای آموزش و فرهنگ‎سازی در پیش است.

نایب رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی درباره ارتباط اشتغال دامپزشکان و تولید غذاهای ارگانیک هم گفت : از آنجایی کشور ما تولید کننده بسیاری از محصولات کشاورزی و غذاهای با منشاء دامی است، در صورتی که به موضوع تولید ارگانیک بهای بیشتری داده شود زمینه‎های اشتغال جدیدی برای دامپزشکان هم با توجه به بازار مصرف داخل و تقاضای خارجی و صادرات ایجاد خواهد شد.

مشاور عالی حکیم مهر با رد این شائبه که با تولید غذای ارگانیک و عدم مصرف دارو و واکسن از نقش دامپزشکان کاسته می‎شود اظهار کرد : با تولید ارگانیک ممکن است درصدی از سود شرکت‌‎های دارویی کاسته شود که البته به دلیل نیاز گسترده در بخش‎های دیگر قابل جبران است اما نقش حقیقی دامپزشک که طب پیشگیری و بهداشت است بیشتر نمایان خواهد شد.

دباغ مقدم افزود : از آنجایی که دامپزشک مسئول سلامت جمعیت دامی است تقاضای دامدار و تولیدکننده غذای ارگانیک برای استفاده از مشاوره دامپزشکان به منظور تولید غذای سالم افزایش می‎یابد و دامپزشک می‎تواند به تولیدکننده کمک کند تا در طول دوره پرورش و تولید بیماری گریبان سرمایه وی را نگیرد و نیاز به مصرف دارو هم پیدا نکند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی به ضرورت آموزش متناسب با نیاز روز دامپزشکان هم اشاره کرد و گفت : برای آنکه دامپزشک بتواند نقش پیشگیرانه خود را به درستی ایفا کند لازم است بازنگری سیستم آموزش دکتری عمومی دامپزشکی که متأسفانه سالها است مغفول مانده انجام شود تا به این برنامه آموزشی بیماری‎ها و جنبه‎های جدید هم افزوده گردد.

وی درباره امکان محقق شدن هدف تولید غذاهای ارگانیک و فراگیر شدن آن با توجه به امکانات کشورمان گفت : وقتی یک شرکت می‎تواند در کشورمان عسل یا گوشت ارگانیک تولید کند و برای آن هم گواهینامه معتبر بگیرد پس سایر تولیدکننده‎ها هم قادرند در قالب یک برنامه مدون به این سمت حرکت کنند.

دباغ مقدم در پایان با تأکید بر ضرورت ساماندهی تولید و عرضه غذاهای ارگانیک با منشاء دامی توسط سازمان دامپزشکی گفت : با ورود جدی سازمان دامپزشکی به این موضوع امکان سودجویی برخی هم که ادعاهای غیرواقعی درباره تولید محصولات ارگانیک مانند عسل خالص و طبیعی و نظایر آن دارند از بین می‎رود.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ت.ز
|
-
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
0
0
سلام
احیانا توی این عکس این پل پشت سر دکتر دباغ مقدم پل تقریبا معروف و قدیمی اهواز ، پل معلق ، نیست؟؟؟
ببخشید اما از اونجایی که اهوازی هستم این پل نظرم رو جلب کرد!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
0
0
بله دوست عزیز،
این همان پل معروف اهواز است در تابستان امسال در گرمای مرداد ماه !! جای شما خالی بود !!
م.ت.ز(دانشجوی دامپزشکی دانشگاه شهید چمران)
|
-
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
0
0
سلام خوش امدید اهوازی جماعت به خونگرمی معروف است!!!
یک مزاح:جای ما خالی نیست چون ما 24 ساعته اینجاییم.
الان هوا خوبه...طوری که نیاز به بخاری خیلی زیاد نیست.تشریف بیارید...
جهت اطلاع دیگر دوستان:این پل در زمان کودکی من دو طرفه بود اما بنظرم به دلیل خرابی زیاد و قدیمی بودن بعد از تعمیراتی یک طرفه شد...
این پل روی رودخانه کارون ساخته شده است و یک پل وسط اتوبانی نیست...
محمد جباری راد
|
-
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
0
0
سلام نهضت ارگانیک در دامپزشکی باید را بیافتدتا همگام با ارگان های دیگر تولیدمحصول ارگانیک رونق یابد.
نظر شما
ادامه