کد خبر: ۷۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، خراسان رضوی، اهواز، محلات، اراک، سیرجان، سمنان و نیشابور

 

اهمیت رعایت اصول امنیت زیستی در پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی

 

جانشین رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: یکی از راههای پیشگیری از بیماری تب برفکی ، واکسیناسیون در دامها می باشد ولی رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای (بیوسکیوریتی )از عواملی هستند که نقش بسیار مهمتری در پیشگیری و کنترل بیماری دارند.

دکتر حمید زینالی افزود : ورود دام به صورت غیر مجاز به واحدهای پرورش دام باعث افزایش و تراکم ویروس در واحد شده و باعث شکسته شدن ایمنی و درگیری به بیماری در دامها خواهد شد.

وی ادامه داد : همچنین تردد وسایل نقلیه و افرادباید تحت کنترل قرار گرفته و در ابتدای ورود به واحد کاملاً ضد عفونی گردند.

زینالی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: دامداران محترم ،تا دوهفته بعد ازواکسیناسیون دامها، از هرگونه جابجایی دام خودداری نمایندودر غیر این صورت ورود دام با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان قزوین و از واحدهای مجاز تهیه گردد واز خرید دامهایی که فاقد شناسه می باشند و ممکن است به صورت غیر مجاز از مرزهای کشور وارد شده باشند جداً خودداری نمایند.

 

---------------------------------

 

در همایش روسای دامپزشکی شهرستان های خراسان رضوی تاکید شد :
کنترل و نظارت بر تردد دام ها در محورها


مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در جلسه هماهنگی روسای شبکه های دامپزشکی خراسان رضوی بر لزوم نظارت و کنترل هرچه بیشتر تردد دام ها در محورهای استان تاکید کرد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: با توجه به مخاطراتی از قبیل؛ انتقال بیماری های دامی، انتقال بیماری های قابل انتقال و ... که از طریق  دام های قاچاق بروز پیدا می کند لازم است که تمامی اماکن و از جمله میادین دام شهرستان ها نیز تحت کنترل باشند و در آنها کارشناس دامپزشک حضور پیدا کند.

وی افزود: لازم است با توجه به اهمیت موضوع، گشت های مشترک با نیروهای انتظامی برگزار شده و محورهایی که بیشترین تردد دام را دارند تحت نظر گرفته شوند.

دکتر ازغدی از لزوم تقویت نظارت بر بخش غیردولتی و نیز بررسی کارکرد شبکه دامپزشکی شهرستان نیز اشاره کرده و خواستار گسترش بیشتر فرایند اطلاع رسانی و ارائه اخبار صحیح به رسانه ها شد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام محمد امیری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه نیز با اشاره به سخنانی از مولای متقیان مبنی بر لزوم ارائه خدمت به آحاد جامعه، برخی نکات اخلاقی را در ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم و از جمله دامداران محروم استان یادآور شد.

 

---------------------------------

 

ارجاع 70 پرونده به شورای حل اختلاف شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات بهداشتی دامپزشکی شهرستان اهواز در 9 ماهه سال جاری


رییس شبکه دامپزشکی اهواز اعلام کرد : در 9 ماه گذشته سال 90، بدنبال بازرسی های کارشناسان شبکه دامپزشکی اهواز ، تعداد 70 پرونده تحت عنوان تخلف بهداشتی دامپزشکی به شورای حل اختلاف شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات بهداشتی دامپزشکی ارجاع داده شد.


دکتر اسدی گفت : جلسات رسیدگی به تعداد 63 پرونده برگزار شد و احکام آنها صادر و یا در حال صدور می باشد و تعداد 7 پرونده نیز در نوبت رسیدگی قرار دارند .

رییس شبکه دامپزشکی اهواز افزود شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به تخلفات بهداشتی دامپزشکی شهرستان اهواز شعبه ای تخصصی است که از کارشناسان دارای تخصص دامپزشکی بهره مند بوده و نقش موثری در پیشگیری از بروز تخلفات بهداشتی مربوط به مجموعه کاری دامپزشکی ایفا می کند.

 

----------------------------------

 

بیش از 26 هزار راس دام علیه بیماری تب مالت درشهرستان محلات واکسینه شدند


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان محلات گفت: در نه ماهه اخیر در شهرستان محلات 26 هزارو389 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.


دکترعباس رادمهر افزود: در حال حاضر بیماری بروسلوز(تب مالت) در جمعیت دامی شهرستان محلات کنترل شده و اقدامات شبکه دامپزشکی در جهت پیشگیری و ریشه کنی این بیماری همچنان ادامه دارد.
وی، خاطرنشان کرد: در صورت همکاری ادارات و ارگانهای متولی تردد دام از طریق کنترل ورودی ها و خروجی های استان و رعایت ضوابط بهداشتی و مقررات دامپزشکی توسط دامداران، در چند سال آینده این بیماری مشترک نیز از جمعیت دامی و انسانی حذف می شود.
رادمهر، تصریح کرد: همچنین در نه ماهه اخیر نود وپنج هزار و474 دز واکسن آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، قانقاریا وPPR برعلیه بیماریهای دامی دامهای سبک وسنگین واکسیناسیون صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه طی 9 ماهه سال جاری تعداد 412 قلاده سگ گله و سگ نگهبان شرکتها ، کارخانجات و منازل برعلیه بیماری هاری واکسینه شدند، ادامه داد: واکسیناسیون سگهای نگهبان، آموزش دامداران در رابطه با نحوه تماس با حیوانات وحشی و ناقل، اصلاح جایگاه نگهداری این حیوانات و توزیع بروشورهای آموزشی بین روستاییان و شهروندان منطقه ازجمله اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان محلات بوده که منجر به کاهش چشمگیر هاری گزیدگی در این شهرستان شده است.
شهرستان محلات دارای 70 هزار راس دام سبک و 10هزار راس دام سنگین است.

 

----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی اراک:
طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در اراک آغاز شد


رئیس شبکه دامپزشکی اراک از اجرای فاز 25 طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی خبر داد.
سیروس سلمان‌نژاد اظهار داشت: این طرح از دو روز گذشته آغاز و حد‌اکثر به مدت 30 روز کاری اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: این طرح با هدف کنترل و پیشگیری بیماری تب برفکی به اجرا در می‌آید که طی آن 40 هزار گاو و گوساله و 80 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهند شد.
رئیس شبکه دامپزشکی اراک با بیان اینکه این طرح با استفاده از توان بخش دولتی و غیر دولتی اجرا می‌شود، بیان داشت: در راستای اجرای این طرح کانون‌های بیماری، حوزه‌های قرنطینه و واحد‌های پر تراکم در اولویت قرار دارند.
سلمان‌نژاد ادامه داد: بیماری تب برفکی یک بیماری فوق‌العاده مسری بوده که عامل آن ویروس است که در شرایط عادی (طبیعی) نشخوار کنندگان را در مدت زمانی کوتاه بیمار می‌سازد.
وی پیدایش بثورات دهانی و تاول‌هایی در دهان، ناحیه پستان و بین سم‌ها را از علائم این بیماری برشمرد و گفت: این بیماری ضمن آلوده کردن دام‌های اطراف خود در مدت زمانی کوتاه می‌تواند منطقه‌ای را آلوده سازد.
سلمان‌نژاد اذعان داشت: این بیماری در بین بیماری‌های واگیردار معضلی بزرگ در جهان محسوب گشته و از پر ضررترین بیماری‌های واگیردار است.

 

-----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی سیرجان:
اخذ مجوز جوجه‌ریزی برای مرغداری‌ها الزامی است


رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان گفت: به دلیل رعایت نکردن فاصله زمانی بین جوجه‌ریزی‌ها و عدم رعایت مسائل زیست امنیتی در بعضی مرغداری‌ها، اخذ مجوز جوجه‌ریزی الزامی است.
علیرضا زینلی‌پور اظهار داشت: به دلیل رعایت نکردن فاصله زمانی بین جوجه‌ریزی‌ها و عدم رعایت مسائل زیست امنیتی در بعضی مرغداری‌ها مراکز مایه‌کوبی از هرگونه تحویل واکسن به اینگونه مرغداران جلوگیری می‌کنند.
زینلی‌پور افزود: شبکه دامپزشکی تنها مکاتبات بیمه مرغدارانی را که مجوز جوجه‌ریزی از این مرکز را داشته باشند، تایید می‌کند.
وی تصریح کرد: تمام خودروهای حمل طیور زنده باید در محل کشتارگاه شست‌وشو و ضدعفونی شوند و در هنگام مراجعه به مرغداری برای بارگیری طیور زنده مجوز شست‌وشوی خودرو را تحویل بگیرند.
زینلی‌پور با اشاره به اینکه بعضی کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور دارای نقص‌هایی هستند، بیان داشت: این کارخانه‌ها باید نقص‌های خود را مانند نصب و راه‌اندازی سیستم تونل اسپری، حوضچه ضدعفونی ورودی، نوار نقاله و حصارکشی دور کارخانه را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنند.
وی عنوان کرد: تمام کارخانه‌ها باید از یک دامپزشک به عنوان مسئول فنی و بهداشتی در تمام مراحل تولید استفاده کنند.
زینلی خاطرنشان کرد: تاکنون سه کارخانه خوراک دام و طیور در سیرجان تمام موارد فوق را عمل کرده‌اند.

 

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی سمنان خبر داد :
اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در سمنان‌


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی برای 30 هزار راس دام سنگین در استان سمنان خبر داد.
دکتر رضا عامری عصر در گفت‏وگو با خبرنگاران در تشریح عملیات اجرایی این طرح افزود: مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در گاوداری‏های مناطق روستایی استان سمنان انجام می‏شود.
وی بیان کرد: این طرح از 16 دی ماه آغاز شده و به مدت 25 روز کاری انجام می‏شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: در این طرح، 30 هزار راس گاو و گوساله روستایی در این استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‏شوند.
عامری افزود: مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در گاوداری‏های صنعتی نیز امسال انجام خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان همچنین از تست 5 هزار و 876 راس دام سنگین علیه بیماری سل و حذف دام‏های راکتور در این استان خبر داد.
عامری در این زمینه اظهار کرد: در شش ماه نخست سال جاری علیه بیماری "سل" که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، بیش از 5 هزار و 876 راس دام سنگین در استان سمنان تست توبرکولین شدند و دام‏های راکتور را حذف کردیم.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: در راستای مبارزه با "هاری" نیز یک هزار و 496 قلاده سگ را قلاده‏گذاری و علیه بیماری هاری واکسینه کردیم.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: در راستای جلوگیری از بیماری "تب کریمه کنگو" که یک بیماری مشترک است و از طریق کنه معمولاً به دام و انسان منتقل می‏شود، میزان قابل توجهی انواع سموم در استان استفاده شده است.

 

------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور:
دام‌های نیشابور بر ضد بیماری سیاه‌زخم واکسینه شدند


رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: عملیات واکسیناسیون دام‌های این شهرستان در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام به‌منظور پیشگیری از بیماری خطرناک سیاه‌زخم (شاربُن) انجام شد.
علی سلیمانی، اظهار داشت: در آذرماه امسال تعداد 21 هزار و 692 رأس گاو و گوساله، 27هزار و 115 راس گوسفند و بز و 535 راس تک‌سمی توسط شبکه دامپزشکی علیه این بیماری واکسینه شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور اظهار داشت: بیماری سیاه‌زخم از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در دام‌ها سبب تلفات ناگهانی در جمعیت دامی و در انسان سبب بروز بیماری‌های پوستی، تنفسی و گوارشی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: عامل بیماری شاربن نوعی میکروب میله‌ای شکل است که به «باسیلوس آنتراسیس» شهرت دارد و می‌تواند در اثر تماس با پشم دام‌ها و یا تنفس گرد و غبار دام‌ها به آسانی وارد بدن انسان شده و حتی منجر به مرگ شود.
وی رعایت اصول بهداشتی و بهره‌گیری از دانش دامپزشکی در دامداری‌ها را در جلوگیری از بروز این بیماری موثر دانسته و تاکید کرد: بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری شاربن، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر کدخدایی
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید لطفاً شما به تنظیم کننده این اخبار متذکر شوید یک همایش دارای سازکار خاص خود است و اتلاق عنوان همایش به یک جلسه هماهنگی زیبنده نیست
با تشکر
نظر شما
ادامه