کد خبر: ۷۷۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، بوشهر، قم، قوچان، خراسان شمالی، سبزوار و خوزستان

 

آغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در استان قزوین

 

جانشین رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد: در راستای پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی که یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سرمایه دامی و تولیدات آن محسوب می گردد،فاز دوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی سال 1390 با استفاده از امکانات دولتی وبصورت رایگان در سراسر روستاها و دامداریهای استان قزوین توسط اداره کل دامپزشکی استان در حال اجرا می باشد.

دکتر حمید زینالی در همین راستا اضافه کرد: تعداد 147000راس دام اصیل ،دورگ و بومی طی مدت 20 روز کاری تحت پوشش واکسیناسیون علیه این بیماریها قرار خواهند گرفت.

 وی از دامداران و روستاییان خواست طی این مدت از هرگونه حمل و نقل دام خودداری نموده و با کارشناسان آن اداره کل همکاری نمایند.

 

----------------------------

 

صادرات و واردات بیش از 13 میلیون کیلوگرم فرآوده های خام دامی در استان بوشهر


دکتر عبدالمجید کوثری نژاد رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی استان بوشهر در خصوص عملکرد این اداره در بخش صادرات و واردات دام و همچنین فرآورده های خام دامی گفت : با برنامه ریزی و حمایت های صورت گرفته از طرف مدیرکل و همچنین تلاش مستمر همکاران در 9 ماهه سالجاری میزان 3026628 کیلوگرم فرآورده های خام دامی اعم از انواع میگوهای دریایی و پرورشی و انواع ماهیان دریایی و غذای میگو و همچنیمن 30915 راس دام صادر گردیده است .
وی افزود : علاوه بر آن میزان 10500982 کیلوگرم انواع ماهیان صنعتی و خوراکی در مدت 3 ماه گذشته بازرسی ، بازدید ، آزمایش و ترخیص شده است .

 

-----------------------------

 

حدود یک تن اسکلت و ضایعات مرغ در استان قم ضبط و معدوم گردید


 حدود یک تن اسکلت وضایعات مرغ توسط دامپزشکی استان قم کشف وضبط شد
براساس گزارش معاونت فنی اداره کل دامپزشکی استان قم دهم دی ماه سالجاری، حدود یک تن اسکلت وضایعات مرغ که به مقصد یکی ازکارخانجات فرآورده گوشتی درحال حمل بوده است توسط اکیپهای بهداشت سیاراین اداره کل بدلیل فساد و شرایط ارگانولپتیک بسیارنامطلوب ضبط ومعدوم گردیده است.

-----------------------------

 

نیروهای دامپزشکی اسوه های خدمت رسانی به روستائیان در شرایط سخت سرمای زمستان


با وجود سرمای شدید در شهرستان قوچان خدمات رسانی دامپزشکی به روستاییان به نحو احسن انجام می گیرد .

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان از خدمات رسانی دامپزشکی به روستاییان در شرایط سخت و سرمای شدید شهرستان قوچان خبر داد .
 دکتر محمد سیاح گفت : امسال میزان بارندگی شهرستان نسبت به سال گذشته درحد مطلوب بوده است. که ضمن خوشحالی کشاورزان و دامداران شهرستان دربعضی نقاط به طبع سرما خساراتی وارد شده است که با برنامه ریزی مناسب برای کشاورزی و دامداری زیان وارده کاهش پیدا کرده است . این درحالیست که خدمات رسانی در بعضی ازنقاط شهرستان به علت صعب العبور بودن و مناسب نبودن جاده ها به سختی انجام می شود .
وی افزود: روند خدمات رسانی دامپزشکی این شهرستان دارای جهت گیری صحیح است و با تبعیت از دستور العملها و بخش نامه های ابلاغی با برنا مه ریزی منظم و با استفاده از توان بخشی دولتی و خصوصی و با همدلی و وظیفه شناسی  و وجدان کاری همکاران خدمات به دورترین روستاها انجام می گیرد.
دکتر سیاح خاطر نشان کرد : مهمترین برنامه کاری این شبکه  خدمات بهینه با کیفیت و سهل الوصول ودرچارچوب قانون وتحقق اهداف سازمان و خدمات رسانی شایسته به مردم به خصوص رو ستاییان عزیز می باشد.

وی در ادامه گفت : در  این شهرستان حدود 340000گوسفند وبز ، 17600راس گاو و گوساله و1500000 قطعه طیور پرورش داده می شود، که شامل شش درصد دام استان می باشد .

------------------------------

 

شروع بکار سامانه پایش بیماریهای طیور در استان خراسان شمالی


دکتر حسینی رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت : بمنظور جمع آوری اطلاعات لازم و سهولت بررسی وضعیت جوجه ریزی در مزارع صنعتی پرورش طیور و وضعیت کانون های بیماری در این مزارع جهت گزینش واکنش مطلوب و سریعتر در برابر بیماریها و عوامل خطرساز و انجام برنامه ریزی های لازم بمنظور پیشگیری از وقوع بیماریهای عفونی و خسارات ناشی از این بیماریها ، سامانه پایش بیماریهای طیور هم زمان با سایر استانهای کشور در ابتدای آذر ماه سال جاری در استان خراسان شمالی کار خود را شروع کرد .
وی افزود : در این راستا از مرغداران استان انتظار می رود جهت کارکرد مطلوب و درج صحیح اطلاعات در این سامانه با شبکه های دامپزشکی شهرستان خود همکاری موثر داشته باشند و قبل از جوجه ریزی نسبت به دریافت تائیدیه بهداشتی و مجوز جوجه ریزی از شبکه های دامپزشکی اقدام نمایند .

 

-------------------------------

 

بالغ بر97 هزار راس دام از سبزوار صادر شد
 
رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بالغ بر 97 هزار راس دام سبک و سنگین در 9 ماه امسال از این شهرستان صادر شد.
دکتر 'ولی الله جغتایی' افزود: در همین راستا این شبکه به صدور گواهی بهداشتی حمل برای یک هزار و 274 دستگاه کامیون حامل 92 هزارو 834 راس دام سبک اقدام کرد. وی افزود: همچنین در این مدت گواهی بهداشتی حمل برای 364 دستگاه کامیون حامل چهار هزارو 264 راس دام سنگین صادر شد. وی صدور این تعداد دام از سبزوار را با وجود موقعیت میدان دام این شهرستان در منطقه و داشتن تبادلات روزانه بیش از هزار راس دام ذکر کرد.رییس شبکه دامپزشکی سبزوار همچنین با اظهار اینکه سبزوار دارای 550 واحد مرغداری صنعتی است افزود: این شبکه در 9 ماه اول امسال اقدام به صدور گواهی بهداشتی حمل برای 12 هزار و94 دستگاه کامیون حامل قریب به 14 میلیون و 483 هزار قطعه مرغ زنده کرد.وی گفت: انتقال دام و طیور زنده از این شهرستان به مقصد استان های کرمان ، تهران ، قم ، گیلان، مازنداران و گلستان صورت می گیرد.شهرستان سبزوار بالغ بر 500 هزار راس دام سبک و 20 هزار راس دام سنگین دارد.
 
-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تاکید کرد:
لزوم رعایت بهداشت در صادرات آبزیان

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر رعایت بهداشت در صادرات آبزیان، گفت: رعایت ضوابط بهداشتی موجب بالا رفتن کیفیت صادرات می‌شود.

دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی که روز شنبه، دهم دی‌ ماه سالجاری در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: هدف از اجرای قوانین بهداشتی، تامین امنیت زیستی، حفظ بهداشت دام به منظور کنترل بیماری‌های دامی و حفظ ذخایر ژنتیکی دامی و کنترل بهداشت فرآورده‌های خام دامی است.

وی تصریح کرد: ‌از نظر بهداشتی، برای صادرات به کشور کویت مشکلی وجود ندارد اما قوانین بهداشتی توسط صادرکنندگان به عراق رعایت نمی‌شود؛ با توجه به این‌که زیرساخت‌های بهداشتی در استان کاملا فراهم است از صادر کنندگان می‌خواهیم به ضوابط بهداشتی عمل کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: ‌از متولیان صادرات می‌خواهیم که در تامین بهداشت فرآورده‌های صادراتی با ما همراه شوند تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم. ماهی، کالایی بسیار فسادپذیر است و با زحمت‌ بسیاری تولید می‌شود و به دلیل این‌که مصرف آن به صورت تازه‌خوری است باید ضوابط بهداشتی آن رعایت شود.

در این نشست همچنین حسینی، فرماندار خرمشهر، رعایت بهداشت و استاندارد در صادرات را یک وظیفه دانست و خاطرنشان کرد: رعایت نکردن مسایل استاندارد و بهداشتی یکی از مشکلاتی است که در روند صادرات به ما ضربه می‌زند. صادرکنندگان برای رعایت مسایل بهداشتی باید هزینه‌هایی متحمل شوند تا هزینه‌های صادرات به حداقل برسد.

در این نشست "بهروز حسینی‌فر"، سرپرست منطقه آزاد اروند اظهار کرد: باید تدبیری اندیشید تا هزینه‌های بهداشتی به حداقل برسد و مسایل بهداشتی در مزارع آبزیان رعایت شود.

وی اعلام آمادگی کرد تا شرایطی فراهم شود که مسایل بهداشتی مورد نظر دامپزشکی استان در شلمچه اعمال شود تا هزینه‌های صادرات کاهش یابد.

 

نظر شما
ادامه