کد خبر: ۷۷۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور نسبت به کمبود شدید ویتامین D و کلسیم در جامعه هشدار داد و گفت: غنی سازی شیر و آب میوه به ویتامین ‌D و کلسیم در انتظار طرح در شورای سیاستگذاری سلامت است.

دکتر حاجی فرجی در نشست خبری هفته بسیج آموزش تغذیه صحیح با هشدار نسبت به زندگی ماشینی و صنعتی و به دنبال آن افزایش روند چاقی و اضافه وزن در کشور گفت: بیش از 50 درصد سنین نوجوانی تا کهنسالی کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند. چاقی عوارضی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی، بیماری‌های کبدی و ... را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تحقیق صورت گرفته در مهدکودک‌های تهران، گفت: این تحقیق در کودکان زیر سن دبستان انجام و مشاهده شد که کودکان شش ساله‌ای در تهران وجود دارند که وزنشان به 70 کیلوگرم می‌رسد. این مسئله یک هشداراست. علت این موضوع منشاء ژنتیکی نیست بلکه آموزش نادرست، سبک زندگی اشتباه، عادات تغذیه‌ای غلط و فعالیت بدنی ناکافی است که باید تغییر جدی در این زمینه ایجاد شود. این تحقیق اضافه وزن، چاقی و بیماری‌های همراه آن از جمله قند خون، چربی خون و همچنین آنزیم‌های کبدی در این کودکان مشاهده شد.

وی با تاکید بر لزوم مصرف میوه و سبزی به حد کافی گفت: مصرف میوه و سبزی دریافت انرژی روزانه را کنترل می‌کند. این در حالیست که در تولید این محصولات دقت نمی‌شود و این محصولات معمولا به سموم دفع آفات آلوده هستند.

90 درصد کودکان و نوجوانان کشور با کمبود ویتامین D و کلسیم مواجه هستند

 بیماری‌های سیستمیک و ام . اس از عوارض کمبود ویتامین D و کلسیم است

حاجی فرجی نسبت به کمبود ویتامین D و کلسیم در افراد جامعه هشدار داد و گفت: 90 درصد نوجوانان و کودکان کشوردچار کمبود ویتامین D هستند. وضعیت موجود از لحاظ کلسیم و ویتامین D بسیار هشدار دهنده است؛ چرا که کمبود ویتامین D، بحث بیماری‌های سیستمیک، ام اس و غیره را مطرح می‌کند و این بیماری‌ها به دریافت ناکافی ویتامین D ارتباط دارند. از طرف دیگر امروزه به دلایل مختلف از نور آفتاب نیز بهره‌ای نداریم.

 شیر مدارس تامین کننده نیاز دانش آموزان به ویتامین D و کلسیم نیست

 غنی سازی شیر و آب میوه به ویتامین ‌D و کلسیم در انتظار طرح در شورای سیاستگذاری سلامت

وی با اشاره به توزیع شیر در مدارس کشور گفت: شیری که در مدارس کشور توزیع می‌شود تامین کننده نیاز دانش آموزان به ویتامین D و کلسیم نیست. به این منظور پیشنهاد غنی سازی شیر با ویتامین D و کلسیم و همچنین غنی سازی آبمیوه با ویتامین D و کلسیم داده شده است. این پیشنهاد باید در شورای سیاستگذاری سلامت مطرح شود. اگر این موضوع به تصویب برسد کمک جدی در کاهش کمبود ویتامین D و کلسیم در دانش آموزان دارد. همچنین غنی سازی شیرهای یارانه‌ای نیز بسیار موثر خواهد بود.

وی از یبوست به عنوان یکی از مشکلات عمده در بزرگسالان یاد کرد و گفت: فعالیت بدنی ناکافی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات در این زمینه موثرند.

نوشابه‌های انرژی زا تنها یک تبلیغ است و واقعیت علمی ندارد

حاجی فرجی درباره مضرات نوشابه‌های گازدار و انرژی زا نیز گفت: این نوشابه‌ها با وجود تمام مضرات به وفور وارد کشور می‌شوند و در کشور نیز تولید می‌شوند و سهمی از غذا و الگوی خانواده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. نوشابه‌های انرژی زا تنها یک تبلیغ است و واقعیت علمی ندارد. این نوشابه‌ها عوارض دارند و باید از سفره‌ خارج شود.

سوسیس و کالباس گیاهی به زودی به مرحله تولید می‌رسد

وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف نمک در غذای روزانه گفت: سدیم تنها مربوط به نمک سر سفره نیست بلکه غذاهای فراوری شده و آماده از سدیم زیادی برخوردارند. در این زمینه طرح تولید سوسیس و کالباس گیاهی مطرح است چرا که نمی‌توان چنین مواد غذایی را از مردم گرفت به این ترتیب سوسیس و کالباس گیاهی به زودی به کمک صنعت به مرحله تولید می‌رسد.

بسیاری از بیمارستان‌ها هنوز الگوی غذایی مناسبی ندارند

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور همچنین درباره غذاهای بیمارستانی نیز گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها هنوز الگوی مناسب غذایی را ندارند. هر چند به ازای تعداد مشخصی از تخت‌های بیمارستانی باید یک کارشناس تغذیه حضور داشته باشد اما در بسیاری از بیمارستان‌ها تنها یک کارشناس تغذیه فعال است. پروتکل‌های این موضوع در حال شکل گیری است.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مريم صالحي
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
0
0
بنظر مي رسد اگر اين طرحها بخصوص توليد سوسيس و كالباس گياهي هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد ، به نفع مردم خواهد بود.
مجید ابن النصیر
|
-
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
0
0
سوسیس و کالباس گیاهی ، مدت هاست که به مرحله ی اجرا رسیده و در فروشگاه های گیاهخواری انواع آن موجود است . در صورت تمایل می توانید به فروشگاه های گیاهخواری همچون گوویندا یا رستوران های گیاهخواری مثل رستوران زمین و سایر مراکز گیاهخواری مراجعه کنید و ضمنا از نظر طعم و سلامتی نیز اصلا قابل قیاس با سوسیس و کالباس گوشتی یا بهتر است بگویم روده ی گاو ! نیست و بسیار سالمتر است .
راد
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
0
0
با سلام. مطلب شما خیلی امیدوار کننده بود. اما ایا از ترکیبات و میزان استفاده انها در محصولات گیاهی هم اطلاعتی دارید؟
نظر شما
ادامه