کد خبر: ۷۷۰۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رییس شبکه دامپزشکی تایباد گفت: نخستین مورد ابتلا به هاری گربه‌سانان طی سال جاری در یک قلاده گربه خانگی این شهرستان شناسایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسن آذریان» افزود: درپی گزارش شبکه بهداشت و درمان این شهر مبنی بر حمله یک قلاده گربه به یک بانوی تایبادی و خراش دست آن، با توجه به حساسیت موضوع واکسن های هاری به این فرد تزریق شد.

وی ادامه داد: همچنین به منظور بررسی دقیق تر، بافت مغز گربه نیز مورد نمونه برداری قرار گرفت.

رییس شبکه دامپزشکی تایباد بیان کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بیماری هاری در این گونه جانوری از ابتدای نگهداری تاکنون مثبت بوده است.

وی ادامه داد: همچنین امسال نمونه آزمایشات یک مورد گزیدگی سگ در یکی از روستاهای تایباد مثبت اعلام شد.

آذریان گفت: شبکه دامپزشکی این شهرستان برای واکسیناسیون رایگان مقابله با بیماری هاری در سگها و گربه های خانگی آمادگی دارد.

وی اظهار کرد: درصورتی که عضوی از بدن مورد گزیدگی و خراش حیوانات قرار گرفت، نیاز است تا قبل از رسیدن فرد به مراکز درمانی، محل صدمه دیده به مدت ۱۵ دقیقه با آب و صابون شستشو داده شود.

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العملها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می دهد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
1
لطفا در خصوص علت مرگ و میر گوزن زرد در مازندران هم اطلاع رسانی کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
2
با تشکر از دکتر آذریان ریاست فعال و پیگیر
نظر شما
ادامه