کد خبر: ۷۶۷۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مشاهده مار پیتون در سطل زباله یکی از مناطق شهری آمل، همگان را به یاد ماجرای سال گذشته پرسه یک قلاده پلنگ در خیابان های شهر قائمشهر و نیز میمون در باغات این شهرستان می اندازد و این سوال در اذهان اقشار مردم ایجاد شده که چطور هراز گاهی این حیوانات سر از خیابان و باغ ها و حتی سطل زباله استان در می‌آورند؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در ۲ سال اخیر انتشار تصاویر و خبرهایی مبنی مشاهده برخی حیوانات وحشی و غیربومی ایران در مناطقی از نقاط شهری و روستایی مازندران اما و اگرهایی را در اذهان ایجاد می کند که چطور این حیوانات در این استان به راحتی پرسه می زنند.

پیدا شدن مار پیتون در سطل زباله ای در آمل موضوع تازه ای در مازندران نیست چراکه صبح یکشنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱ مردم قائمشهر با مشاهده یک قلاده پلنگ در خیابان کارگر این شهر روز خود را آغاز کردند. در آن زمان حضور این حیوان وحشی، شهروندان این شهر را متعجب و هراسان کرد.

در فیلم کوتاهی که آن زمان به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد این پلنگ بر روی سر در بانک صادرات منطقه چشمه سر قائمشهر حضور یافت که با دیدن مردم از سردر بانک به پایین پرید و فرار کرد.

این دست اتفاقات عجیب غریب به همین جا ختم نشده و پس از آن در مرداد امسال سر و کله یک میمون در باغات منطقه بالاتجن قائمشهر پیدا شد. حیوانی که جزو گونه های جانوری کشور به شمار نمی رود.

در مورد جدید از این دست اتفاقات ترسناک، فیلم کوتاهی دیگری امروز یکشنبه در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد شهروند آملی در حال خالی کردن زباله در سطل متوجه حضور مار پیتون در آن می شود.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که مشاهده چنین حیواناتی در نقاط مختلف نشان می دهد این حیوانات خانگی هستند که بعد از مدتی از سوی صاحبانشان رها می شوند.

«کوروس ربیعی» خطاب به افرادی که انواع جانور در محیط خانه خود نگهداری می کنند، ‌گفت:‌ هر فردی مجاز به نگهداری حیوان در منزل نیست و می بایست چارچوب ها و ضوابط لازم در این خصوص رعایت شود.

وی با اشاره به سابقه رویت پلنگ، میمون و مار در مازندران توضیح داد : با این تفاسیر تصور ما این است افرادی گونه های جانوری خاصی را در محیط خانه خود نگهداری می کنند که این موضوع خارج ضوابط قانونی و چارچوب زیست محیطی است.

ربیعی از این افراد خواست تا حیوانات خود را به مراکز مجاز نگهداری تحویل دهند و گفت که حتی این حیوانات خود به تنهایی می تواند عامل انتشار بیماری های مشترک میان انسان و حیوان باشند.

بنا به گفته آتش نشانی آمل، روند زنده گیری این مار پیتون در این شهر ادامه دارد.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، بیش از ۳۵۵ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۹ گونه دوزیست، ‌ ۲۷ گونه مار، سه گونه لاک پشت، ‌۶۳ گونه پستاندار و ۷۰ گونه ابزیان آبهای داخلی تنوع جانوری این استان است اما میمون و مار پیتون جزو گونه های جانوری این استان و حتی کشور نیست.

مار پیتون یا مار پایتون‌ نام علمی: Pythonidae خانواده‌ای از مارهای بدون زهر است که در آفریقا، آسیا و استرالیا یافت می‌شود. این خانواده در گروه بزرگ‌ترین خانواده مارها محسوب می‌شود؛ اندازه متوسط مارهای پیتون به هفت یا ۱۰ متر می‌رسد که تقریباً ۲ برابر بزرگ‌ترین مار سمی جهان (شاه کبرا) است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
0
1
یعنی هنوز نگرفتن
نظر شما
ادامه