کد خبر: ۷۶۷۶

حکیم مهر -  برنامه زنده  "سپید ، سیاه ، خاکستری" رادیو سلامت شامگاه شنبه سوم دی ماه سالجاری به موضوع حیوانات کشف شده در سطح شهر تهران اختصاص داشت و به سبب حضور یک دامپزشک در این برنامه، اهمیت دامپزشکی هم پررنگ بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به مرکز موقت نگهداری حیوانات در پارک پردیسان گفت : از آنجایی که در همه نقاط دنیا ممکن است حیواناتی در سطح شهر دیده شوند رنگ اخبار این روزها درباره پیدا شدن حیوانات در تهران را خاکستری می‎بینم و به همین جهت حتی روزانه در پارک پردیسان شاهد تحویل حیواناتی از طریق آتش نشانی یا مردم هستیم.

 (راست : دکتر فاضل)

 

دکتر اصغر محمدی فاضل که در مراسم روز ملی دامپزشکی امسال پیام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را قرائت کرده بود افزود : بر اثر یک اقدام غیرقانونی تعدادی شیر از باغ وحشی در بابلسر به مقصد اصفهان با یک دستگاه اسب‎کش در حال عبور از تهران بوده‎اند که در میان راه سه قلاده از شیرها فرار می‎کنند.

وی در ادامه گفت : دو قلاده پیدا شد و یکی هم بر اثر تصادف از بین رفت و عاملین این اقدام با یک هفته تأخیر مابقی را تحویل سازمان حفاظت محیط زیست دادند و به همین جهت پرونده قضایی برای فروشنده، خریدار و حامل حیوانات تشکیل شد و هم اکنون از طریق مراجع قضایی موضوع در دست پیگیری است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید آیا به نظر شما در تهران ممکن است در منازل مسکونی شیر یا ببر نگهداری شود گفت : با یک مثال به سؤال شما پاسخ مثبت می‎دهم و آن اینکه اخیراً شهروندی یک قلاده شیر نر هفت ماهه را تحویل داد که همکاران ما چون به دلیل عدم اطلاع صاحب این حیوان از نحوه صحیح تغذیه شیر را دچار نرمی استخوان و وخامت اوضاع جسمی یافتند به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران جهت انجام مراقبت های بهداشتی انتقال دادند و بعد از این مراحل اکنون در پارک پردیسان نگهداری می‎شود.

دکتر فاضل در پاسخ به سؤال دیگر مجری پزشک برنامه که پرسید به نظر شما آیا تردد این حیوانات در شهرها خطر انتقال بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان را هم دارد گفت : بدون تردید اینگونه است اما ترجیح می‏دهم در این خصوص مهمان برنامه که تخصص‎شان دامپزشکی است ما را ارشاد کنند.

دکتر پیام محبی که مهمان حضوری برنامه بود در این بخش گفت : مسئله پیدا شدن این حیوانات حکایت از نیاز جامعه به نگهداری حیوانات خانگی دارد و اگر این نیاز برآورده نشود مردم به سمت حیوانات غیرمعقول روی می‎آورند.

این دامپزشک افزود : لازم است تهدید را از تحویل دهندگان حیوانات کم کنیم تا جرأت مراجعه به دامپزشکان را که امین آنها هستند داشته باشند.

 (دکتر محبی)

 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این اظهارات گفت : مقصود من از بیان مسئله پیگیری قضایی مربوط به شیرهای حمل شده از بابلسر به مقصد اصفهان بود وگرنه مردم در صورتی که همکاری کنند و نسبت به تحویل اینگونه حیوانات که از روی عدم اطلاع یا علاقه از آنها نگهداری می‎کنند اقدام نمایند مورد پیگرد قرار نمی‎گیرند.

دکتر فاضل افزود : حتی در مورد اخیر شهروندی که شیر را تحویل داده بود نه تنها تحت پیگرد قرار نگرفت بلکه از وی به دلیل همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست تشکر هم شد.

دکتر محبی در ادامه برنامه گفت : من با مدیرکل دامپزشکی استان تهران و رئیس شبکه دامپزشکی تهران که صحبت کردم متوجه شدم سیستم دامپزشکی از مسئله قرنطینه شیرها و پیدا شدن آنها اطلاعی نداشته و سازمان حفاظت محیط زیست این سازمان را در جریان قرار نداده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ گفت : فرمایش آقای دکتر درباره اطلاع شبکه دامپزشکی درست است اما نقل و انتقال حیوانات باید با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باشد و پلیس هم پیرو مشاهده اینگونه نقل و انتقال باید اعمال قانون نماید.

دکتر فاضل در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید آیا درباره نگهداری حیوانات خلاء قانونی داریم گفت : با فرمایش شما موافق نیستم چرا اکنون در شهرها هر فردی که قصد نگهداری از حیوانات وحشی را داشته باشد باید به سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه نماید و پس از اخذ مجوز مسئولیت آن را بپذیرد اما این سازمان در سطح شهر و منازل مسکونی مجوزی برای نگهداری اینگونه حیوانات اعطاء نمی‏کند.

دکتر پیام محبی در ادامه این اظهارات گفت : به نظر من خلاء ناشی از عدم هماهنگی بین متولیان هست و به نظر می‏رسد بعضاً متولیان آنچنان مطلع نیستند. بطور مثال چندی قبل یکی از مدیران شهرداری فرموده بودند که قصد دارند گربه‎های خیابانی را صادر کنند. من وقتی این موضوع را شنیدم خنده‎ام گرفت چون گوشت گربه یا سگ در خارج از ایران به شرطی مصرف می‎‏شود که گربه یا سگ پرورش یافته باشد نه اینکه گوشت گربه خیابانی مصرف کنند!

 این دامپزشک خطاب به معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود : شما در مجوزهایی که به باغ وحش‎ها می‎دهید مسئله دامپزشکی و بخصوص مسئول ثابت فنی دامپزشک را نادیده گرفته‎اید در حالی که این مسئله از ضروریات اصول بهداشتی است و در مواردی که از نظر بهداشتی رخ دهد تنها کسی که می‎‌تواند اظهار نظر کند دامپزشک است و نه متخصص محیط زیست!

وی همچنین گفت : از سوی دیگر به پارک پردیسان اشاره داشتید و من نمی‎دانم که آیا واقعاً در آنجا سیستم قرنطینه و دامپزشک دارید یا خیر؟

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ گفت : در مجوزهای باغ وحش تصریح شده که موظفند بسته به اندازه و نوع حیوانات گواهی‎های بازرسی دوره‎ای دامپزشکی را ارائه نمایند.

دکتر فاضل افزود : در بعضی از باغ‎وحش‎ها که خصوصی و درجه یک هستند و به شهرها هم نزدیک‎ترند این الزام وجود دارد که حتماً دامپزشک مقیم داشته باشند.

وی در ادامه گفت : از آقای دکتر محبی دعوت می‎کنم از پارک پردیسان بازدید نمایند چرا که ما در این مجموعه بعنوان الگو و استاندارد هم واحدهای قرنطینه و هم اتاق‎های مختلف نظیر جراحی و امکاناتی درباره نحوه تغذیه و غیره داریم.

دکتر فاضل افزود : ما در سازمان حفاظت محیط زیست هم در تهران 5 نفر دامپزشک تمام وقت در استخدام داریم و حتی معاون یکی از ادارات کل ما هم دامپزشک است و لذا به این مسئله توجه خاص داریم و در بین سازمان‎های مرتبط با اینگونه مسائل هم بدون تردید اولین سازمانی که بیشترین همکاری و هماهنگی را با سازمان حفاظت محیط زیست دارد سازمان دامپزشکی است.

در انتهای برنامه به موضوع کشف یک قلاده میمون به تازگی در تهران اشاره شد که دکتر محبی به مردم توصیه کرد به دلیل بیماری‎های قابل انتقال بین خانواده میمون‎سانان و انسان و عدم وجود تست‎های تشخیص بیماری‎های اینگونه حیوانات در کشورمان از نگهداری میمون و شبه میمون‎ها پرهیز کنند و از حیوانات جایگزین برای نگهداری استفاده نمایند.

وی همچنین تأکید کرد اگر نیاز مردم برآورده شود و حتی در باغ وحش‎هایی که استاندارد نیستند و کودکان و مردم از مشاهده کاشی‎های پشت سر یک قلاده شیر یا حیوانات در قفس لذت نمی‎برند، نیاز به تماشای حیوانات به درستی تأمین شود به نگهداری حیوانات غیرمعمول روی نمی‎آورند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه