کد خبر: ۷۵۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، راور، سمنان، نور، مرودشت و خراسان رضوی

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی خبر داد:
عملیاتی شدن تولید مرغ گوشتی 42 روزه در آذربایجان‌شرقی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از عملیاتی شدن تولید مرغ گوشتی 42 روزه در این استان خبر داد.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد : دکتر بهراد زندیه در حاشیه جلسه شورای مدیران ارشد این سازمان با بیان اینکه اقدامات اساسی برای تولید مرغ 42روزه در آذربایجان‌شرقی صورت پذیرفته است، اظهار کرد: روش‌های تولید مرغ گوشتی در استان مورد بازنگری کلی قرار گرفته و در راستای اجرای دقیق برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها و استفاده بهینه از منابع موجود در زمینه ارتقا سطح کمی و کیفی تولید و پایین آوردن قیمت تمام شده، تولید مرغ گوشتی 42 روزه با همکاری اداره کل دامپزشکی و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان و همراهی تولیدکنندگان مرغ گوشتی اجرایی می‌شود.
وی، افزایش دوره جوجه‌ریزی از 3.5 دوره به شش دوره در سال و افزایش تراکم گله از 10 قطعه به 13 قطعه در هر مترمربع در سالن پرورش را از جمله مزایای تولید مرغ گوشتی 42روزه برای بهره‌برداران و تولیدکنندگان عنوان کرد.
زندیه افزود: کاهش مصرف دان، بهبود ضریب تبدیل غذایی از 2.3 به 1.8، کاهش سوخت تا 30 درصد و کاهش هزینه‌های تولید از پنج تا 10 درصد از دیگر مزایای این طرح در صورت مبادرت تولیدکنندگان به تولید و ارائه گوشت مرغ 42 روزه خواهد بود.
وی با بیان اینکه بیماری‌های اصلی مرغ‌ها بعد از 42 روز بروز یافته و مصرف دارو نیز بعد از این مدت انجام می‌شود، ادامه داد: هرچه عمر مرغ بیشتر شود در نتیجه وزن آن بزرگ‌تر بوده و احتمال بیماری و بقایای دارویی در آن بیشتر خواهد بود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در صورت فرهنگ‌سازی مناسب در راستای استفاده از مرغ‌های کوچک‌تر علاوه بر تامین سلامتی مردم، گام بزرگی در راستای توسعه اقتصادی برداشته می‌شود، افزود: مصرف‌کنندگان باید متوجه باشند که در دوره 48 روزه پرورش مرغ در استان معمولاً هر قطعه طیور تا دو کیلو و 700 گرم وزن می‌گیرد و در طرح پرورش 42روزه، وزن‌گیری تا یک کیلو و 800 گرم است.
وی با بیان اینکه در صنعت دامپروری، مصرف غیرضروری و غیرکار‌شناسی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش ارزش غذایی طیور کشتاری خواهد شد، ادامه داد: این دارو‌ها می‌تواند در گوشت و شیر باقی بماند و با مصرف مواد غذایی با منشا دامی وارد بدن انسان شود و مخاطراتی را برای سلامت او به وجود آورد.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه به کرار از مرغداران خواسته شده است که بدون تجویز دامپزشک در درمان بیماری‌های دام و طیور از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکنند، تصریح کرد: دامپزشکان نیز حتماً باید اصول فنی تجویز را رعایت کنند و در صورتی‌که واقعاً به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز باشد، حتماً از آنتی‌بیوتیک‌های اختصاصی استفاده کنند.

 

-------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی راور خبر داد:
مایه‌کوبی 22 هزار رأس دام علیه تب برفکی در راور


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: مرحله دوم مایه‌کوبی 22 هزار رأس دام علیه تب برفکی در شهرستان راور به پایان رسید.
 احمدرضا انور اظهار داشت: با اتمام فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان راور بیش از 20 هزار رأس گوسفند و بز و 2 هزار رأس گاو علیه بیماری واگیردار تب برفکی واکسینه شدند.
وی افزود: این فاز با وجود اینکه با مشکلاتی از قبیل سردی ناگهانی هوا و فصل آبستنی دام‌ها همراه بود، اما با همکاری دامداران و روستاییان به نحو مطلوبی به اتمام رسید.
انور تصریح کرد: در شهرستان راور با توجه به پراکندگی روستاها در دو بخش کوهساران و مرکزی و کمبود نیرو، خودرو و امکانات شبکه دامپزشکی، مشکلات بسیار زیادی برای سرویس‌دهی خدمات دامپزشکی به روستاهای دور افتاده به وجود می‌آید. وی خاطرنشان کرد: دامداران برای افزایش کارآیی این واکسیناسیون و ایجاد امنیت بهتر در دام‌های خود با همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی تمام جمعیت دامی خود اعم از آبستن و غیر ‌آبستن را مورد واکسیناسیون قرار دهند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور با اشاره به دام قاچاق در این شهرستان گفت: ورود دام‌های غیر مجار به راور و بروز بیماری‌هایی عفونی در یک سال گذشته خسارت بسیاری را به دامداری‌ها و گله‌داران این منطقه وارد کرده است. 
انوار اذعان کرد: هرگونه حمل و نقل دام و فرآورده خام دامی بین استان‌ها و شهرستان‌ها باید با مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی انجام شود و در صورت مشاهده موارد بدون مجوز به شدت برخورد می‌شود.
وی بیان کرد: علاقه مردم راور به خرید دام، سودجویان این عرصه را تشویق به حمل غیرمجاز دام و اقدام به فروش در روستاها به دور از چشم بازرسان این شبکه می‌کند که بعضی از این دام‌ها بیمار هستند.
انوار افزود: دام‌های غیربومی نیز پس از توقیف با حکم قضایی تحویل گمرک و به نفع دولت ضبط شده و دامدار متخلف نیز مشمول جریمه می‌شود.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خبر داد:
آمادگی دامپزشکی سمنان برای بازرسی از دام‏های قربانی


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: تمام شبکه‏های دامپزشکی استان سمنان در ایام محرم آماده بازرسی بهداشتی و شرعی از دام‏های قربانی مراسم عزاداری امام حسین (ع) هستند.
دکتر رضا عامری به همراه مسئول حوزه نمایندگی ولی‏فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و مسئول دفتر نمایندگی ولی‏فقیه در اداره کل دامپزشکی این استان با حجت‏الاسلام ترابی امام جمعه شاهرود دیدار کرد.
وی در این دیدار ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع)، گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید و استقرار ناظران شرعی در کشتارگاه‏ها ارائه کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: تمام شبکه‏های دامپزشکی این استان در ایام محرم آماده بازرسی بهداشتی و شرعی از دام‏های قربانی مراسم عزاداری امام حسین (ع) هستند.
عامری تصریح کرد: با توجه به آماده بودن فضای کشتارگاه‏های دام سمنان به صورت شبانه‏روزی، هیئت‏های عزاداری می‏توانند دام قربانی را پس از ذبح به آنجا انتقال و اقدامات پوست‏کنی لاشه را در این مکان انجام دهند.
امام جمعه شاهرود نیز در این دیدار ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع)، اظهار داشت: از زحمات انجام شده در بخش نظارت شرعی و فراهم کردن غذای حلال برای مردم تقدیر و تشکر می‏کنم.
حجت‏السلام محمود ترابی تاکید کرد: عملکرد شما را برای اطلاع مردم از طریق تریبون نماز جمعه اعلام می‏کنم.
در ادامه حجت‏الاسلام سجادی مسئول دفتر نمایندگی ولی‏فقیه اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای همکاری‏های لازم به حضور امام جمعه شاهرود معرفی شد.

 

---------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی شهرستان نور خبر داد:
انجام 81 مورد بازرسی از دام‌های نذری در نور


سرپرست دامپزشکی شهرستان نور از انجام 81 مورد بازرسی از دام‌های قربانی در تاسوعا، عاشورای و مراسم‌‌های بعد از عاشورای حسینی خبر داد.
 مجید غلامپور با اشاره به اهمیت موضوع بهداشت دام و حساسیت بیماری مشترک بین انسان و دام بیان داشت: در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا عموما عاشقان حسینی نذوراتی مانند قربانی کردن دام در جلوی دستجات عزاداری دارند.
وی عنوان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان نور با برقراری کشیک در ایام محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورا از دام‌های قربانی بازرسی انجام داده و نسبت به سالم بودن لاشه‌های قربانی و حذف لاشه و یا نقاط آلوده دام ذبح شده مبادرت ورزید.
سرپرست دامپزشکی شهرستان نور این اقدام را برای سلامت عزاداران و مصرف کنندگان اطعام و گوشت مصرفی در غذاهای طبخ شده در مساجد و تکایا و منازل عزاداران ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین وظیفه دامپزشکی نظارت بر تهیه و تولید گوشت و عرضه فرآورده‌های خام دامی سالم بین مردم است.
غلامپور اذعان داشت: در دو روز تاسوعا و عاشورا از 65 راس گوسفند و 16 راس گاو قربانی در دستجات عزاداری بازرسی انجام شد که در نتیجه این بازرسی‌ها، هشت کبد گوسفندی، دو کبد گاوی ضبط و 9 کبد گوسفندی و چهار کبد گاوی اصلاح شد.
وی همچنین از ضبط تعداد هفت ریه گوسفندی و دو ریه گاوی خبر داد.

 

-----------------------------------------

 

مسئول فرآورده‌های خام دامپزشکی مرودشت:
1700 کیلوگرم گوشت در مرودشت معدوم شد


مسئول فرآورده‌های خام دامپزشکی مرودشت گفت: در هفت ماهه گذشته، به منظور حفظ سلامت مردم بیش از یک‌هزار و 700 کیلو انواع گوشت در مرودشت ضبط و معدوم شده است.
 سیروس استواری اظهار داشت: در راستای حفظ سلامت مردم بیش از یک‌هزار و 700 کیلوگرم انواع گوشت قرمز و مرغ و ماهی در هفت ماه گذشته در مرودشت ضبط و معدوم شده است.
استواری افزود: در هفت ماهه گذشته 6 هزار و 700 مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع فرآورده‌های خام دامی این شهرستان صورت گرفته و بیش از 41 واحد صنفی به علت تخلف پلمب موقت شده‌اند.
وی اضافه کرد: همچنین با همکاری نیروی انتظامی سه انبار بزرگ نگهداری و توزیع غیربهداشتی مرغ زنده شناسایی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
این مقام مسئول حفظ سلامت مردم مرودشت ادامه داد: شهروندان در راستای حفظ سلامت خود و خانواده‌اشان باید از خرید و مصرف مرغ زنده که به وسیله افراد دوره‌گرد به فروش می‌رسد و به روش‌های غیر بهداشتی ذبح می‌شود خوداری کنند.
وی همچنین ابراز داشت: با راه‌اندازی کشتارگاه بزرگ صنعتی این شهرستان گوشت مورد نیاز مردم مرودشت زیر نظر کارشناسان اداره دامپزشکی تهیه و توزیع می‌شود و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی از سوی مراکز توزیع گوشت این اداره را در جریان امر قرار داده تا با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد.

 

------------------------------------------

 

ایمن سازی 264 هزار راس دام سنگین خراسان رضوی علیه تب برفکی

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از پایان مرحله بیست و پنجم واکسیناسیون دام های استان علیه بیماری تب برفکی در آذرماه سال جاری خبر داد.
دکتر جواد اعلمی، معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: کلیه  دام های گاوداریهای صنعتی استان به تعداد حدود 264 هزار راس، در یک بازه زمانی یک ماه تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار  گرفتند.
وی گفت: طرح مذکور، 20 روز ادامه داشت و در صورت مشاهده کانون های احتمالی فعال و درگیر با بیماری از واکسیناسیون آن واحد خودداری می شد و صرفاً بر انجام اقدامات بهداشتی قرنطینه ای و استفاده از مواد ضدعفونی کننده تاکید می گردید.
دکتر اعلمی گفت: عملیات مذکور به طور رایــگــان انجام شده و لازم است پس از پایان عملیات واکسیناسیون با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.
وی با توجه به حساسیت موضوع، مجدداَ از نیروهای انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.
اعلمی علائم بیماری را شامل؛ مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها دانست و خاطرنشان ساخت: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله و یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع رسانی نمایند.
دکتر اعلمی افزود: طرح مایه کوبی دام های سبک استان نیز از روز گذشته آغاز شده که این عملیات نیز 20 روز به طول خواهد انجامید.

 

نظر شما
ادامه