کد خبر: ۷۴۴۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی شوشتر، جنوب کرمان و اراک

 

مدیر دامپزشکی شوشتر خبر داد:
واکسیناسیون 700 قلاده سگ تا پایان سال در شوشتر


مدیر دامپزشکی شوشتر از واکسیناسیون بیش از 700 قلاده سگ در سطح شهرستان شوشتر تا پایان سال ‌جاری خبر داد.
احمدعلی معینی اظهار کرد: واکسیناسیون سگ‌ها در سطح شهرستان شوشتر همه ساله در دستور کار اداره دامپزشکی شهرستان شوشتر است و به این دلیل در سال ‌جاری نیز این مهم آغاز شده است.
وی افزود: در ماه‌های گذشته در سطح شهرستان شوشتر 400 سگ در دامپزشکی شوشتر در مقابل بیماری هاری واکسینه شده‌اند و به این دلیل در این باره تلاش خوبی انجام شده است.
مدیر دامپزشکی شهرستان شوشتر درباره هزینه‌های اجرای این طرح برای دارندگان سگ در سطح شهرستان تاکید کرد: دارندگان سگ در سطح شهرستان برای اجرای این طرح به اداره دامپزشکی مراجعه کنند و در این طرح هیچ هزینه‌ای برای دارنده سگ منظور نمی‌شود و اجرای این طرح کاملا رایگان است.
وی با اشاره به اینکه واکسینه شدن سگ در شوشتر از سال‌‌های گذشته انجام می‌شود، افزود: این امر طرحی ملی است که از طرف دامپزشکی برای سگ‌های دارای صاحب انجام می‌شود.
معینی با تاکید بر اینکه در این عمل چند چیز مدنظر اداره دامپزشکی است، گفت: در این طرح سگ دارای صاحب واکسینه می‌شود، سگ دارای پرونده پزشکی خواهد بود و در دوره‌های آینده نیز داروهای خوراکی برای آن تجویز می‌شود تا بیماری‌های مانند انگل مبتلا نشود.
مدیر اداره دامپزشکی شوشتر افزود: باید سگ‌های ولگرد در سطح جامعه کشته شوند و این از ملزومات برخورد با مخاطرات موجود در قضیه بیماری هاری است.
وی با اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان شوشتر زاد و ولد بسیار زیادی دارند، عنوان کرد: سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان شوشتر بسیار زیاد شده‌اند و باید ستاد اتلاف در این باره فعالیت بسیار زیادی داشته باشد تا مشکلات به وجود آمده را کاهش دهد.
معینی خاطرنشان کرد: وجود سگ‌های ولگرد خطری بالقوه برای بهداشت و سلامت عمومی در شوشتر به شمار می‌آید و باید با این مخاطره مقابله کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید در این باره اقدامات جدی انجام شود، افزود: فعالیت این ستاد می‌تواند تاحد زیادی در سطح شهرستان شوشتر شرایط را بهبود دهد.

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد:
حضور گروه‌های سیار دامپزشکی در هیئت‌های عزاداری


مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: به منظور نظارت بر ذبح شرعی دام و بازرسی بهداشتی دام‌های قربانی اکیپ‌های سیار دامپزشکی در هیئت‌های عزاداری حضور می‌یابند.
 علیرضا رجایی با تسلیت ایام عزای حسینی اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و حضور هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری از هشتم محرم باید از ذبح دام در معابر و خیابان‌های سطح شهر خودداری شود.
وی افزود: شایسته است به منظور حفظ بهداشت محیط، سلامت مصرف‌کنندگان و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان از کشتار دام در معابر عمومی خودداری شود.
رجایی تصریح کرد: عزاداران حسینی باید در صورت لزوم، نسبت به تهیه دام از مراکز معتبر و اعلام به اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان برای نظارت بر ذبح شرعی و بازرسی بهداشتی دام‌های قربانی اقدام کنند.
وی ابراز داشت: ضروری است، پس از کشتار دام، محل ذبح دام با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از اشاعه بیماری شستشو شود.
رجایی خاطرنشان کرد: در همین راستا اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان با تجهیز 10 اکیپ ثابت و 12 اکیپ سیار در سطح منطقه در خدمت شهروندان است.
وی اذعان داشت: این اکیپ‌ها از ساعت هفت صبح تا 9 شب روزهای 14 و 15 آذرماه برای نظارت بهداشتی بر لاشه دام‌های ذبح شده، مشغول فعالیت هستند.
رجایی بیان داشت: علاوه بر حضور اکیپ‌های سیار در هیئت‌های عزاداری، اکیپ‌های ثابت نیز در محل اداره کل و شبکه‌های دامپزشکی تابعه برای ارائه خدمات مستقر هستند.
وی عنوان کرد: با تماس شهروندان با شماره 1512 در جیرفت و 03481512 در دیگر نقاط جنوب استان کرمان، مأموران اداره کل دامپزشکی برای نظارت بر سلامت دام و ذبح شرعی اعزام می‌شوند.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی اراک خبر داد:
استقرار اکیپ بازرسان بهداشتی در سه نقطه از شهر اراک


رئیس شبکه دامپزشکی اراک گفت: این اداره در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی گروه‌های ناظرین ذبح شرعی و بازرسان بهداشتی را در سه نقطه از مرکز شهر اراک مستقر خواهد کرد.
سیروس  سلمان‌نژاد ظهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی و افزایش ذبح دام قربانی در هیئت‌های مذهبی می‌طلبد مردم در خرید دام‌ها از سلامت دام اطمینان حاصل کنند.
وی تصریح کرد: دامپزشکی اراک در راستای وظایف خود که همانا تامین سلامت غذایی است، در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی گروه‌های ناظرین ذبح شرعی و بازرسین بهداشتی را در سه نقطه از مرکز شهر اراک مستقر خواهد کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی اراک ادامه داد: از این تعداد دو اکیپ‌ به صورت ثابت در شبکه دامپزشکی اراک و کشتارگاه دام و یک اکیپ به صورت سیار به کار گرفته شده‌اند.
سلمان‌نژاد با بیان اینکه این اکیپ‌ها مردم را در نظارت بر کشتار و گوشت استحصال شده یاری می‌رسانند، گفت: از آنجا که در این ایام میزان تماس افراد با دام،‌ لاشه و ترشحات آن افزایش می‌یابد مردم باید از سلامت کامل دام مطمئن شوند.
وی با اشاره به نکات قابل توجه در انتخاب دام بیان داشت: مردم باید قبل از خرید دام از سلامت ظاهری دام اطمینان داشته و توجه داشته باشند که دام هیچگونه علائم ظاهری بیماری از قبیل لاغری، بیماری‌‌های پوستی، وجود کنه روی بدن دام، تب، ریزش آب و ترشحات چرکی از بینی و چشم نداشته باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی اراک با بیان اینکه رنگ لاشه و گوشت سالم باید قرمز روشن و متمایل به صورتی بوده و فاقد بوی غیر طبیعی باشد، افزود:  استفاده از دستکش و ماسک برای ذبح دام و آماده‌سازی گوشت ضروریست.

 

 

نظر شما
ادامه